Loading...
دانشنامه

مهاجرت نخبگان

به نظر شما علل اصلی مهاجرت نخبگان به خارج از کشور درسالهای اخیر چه بوده و چه راهکارهایی برای جلوگیری از خروج نیروی انسانی متخصص و خلاق از کشور پیشنهاد می کنید ؟ 

آسیب شناسی

باسلام

اگر خروج نخبگان به منظور برگشت و کسب دانش بوده و دستاوردهایی داشته باشد بد نیست و تقریبا در دنیا امری است طبیعی. ولی اگر به شکل آرمانی کاذب و یک طرفه باشد(فرار مغزها) علاوه بر خروج میلیاردها دلار سرمایه های انسانی و مالی ، آسیب هایی را ایجاد می کند. از همه بیشتر، انگیزه های فردی در این تصمیم گیری موثر است که اگر به این انگیزه ها پاسخ مناسب داده نشود موجب تشدید موضوع می گردد. مهاجرت علل و عوامل داخلی و خارجی و فردی و اجتماعی و مسائل و مشکلات خودش را دارد ولی هستند بسیاری از نخبگان که ماندند و به عشق وطن و برای ساختن ایران آباد تلاش می کنند و باید قدر اینها را دانست. البته باید تعریف صحیح از نخبه داشت و با اصلاح قوانین ومقررات و عدم سیاست زدگی علم و دانش ، توجه به جایگاه علم و پژوهش، تاسیس مراکز کار یابی نخبگان، اعمال سیاست های بازگشت نخبگان، بالا بردن آستانه تحمل افراد نخبه و غیر نخبه (بدلیل ضریب هوشی بالای افراد نخبه ، قدرت درک و تحلیل آنها با عموم مردم تفاوت دارد) شایسته سالاری ، تسهیل امکانات و ایجاد انگیزه ببشتر از نخبگان حمایت کرد. 


2

حمایت ناکافی،کافی نبودن مشاغل مرتبط با تخصص، نبود توجه به منبع انسانی، شایسته سالاری وجود ندارد.

بهترین راه برای رسیدن به پیشرفت و موفقیت تحصیل در خارج از کشور است.


2

نبود حمایت کافی و عدم اعتماد کافی به نخبگان و تنها راه ایجاد شرایط و بستر مناسب در کشور تا بتوانن در همینجا خدمت کنن


2

سلام به نظر بنده علّت العلل خروج نخبگان از كشور، انفجار نادانى در ايران است، به عبارتى بكارگيرى افراد بيسواد از طريق رانت راه را ﺑﺮاى استخدام افراد بيسوادتر در آينده فراهم خواهد نمود، چراكه افراد بيسواد استخدام شده در بدنهء دولت هيچگاه وجود افراد باسوادتر از خود را برنخواهند تابيد و سعى بر اين دارند كه افرادى را به استخدام دربياورند كه از خودشان پايين تر باشند و از نظر رتبهء اجتماعى به مراتب از خودشان پايين تر باشند كه اين امر در درازمدت جامعه را به سوى نادانى و قهقرا پيش خواهد بُرد .


3

سلام به نظر بنده علّت العلل خروج نخبگان از كشور، انفجار نادانى در ايران است، به عبارتى بكارگيرى افراد بيسواد از طريق رانت راه را ﺑﺮاى استخدام افراد بيسوادتر در آينده فراهم خواهد نمود، چراكه افراد بيسواد استخدام شده در بدنهء دولت هيچگاه وجود افراد باسوادتر از خود را برنخواهند تابيد و سعى بر اين دارند كه افرادى را به استخدام دربياورند كه از خودشان پايين تر باشند و از نظر رتبهء اجتماعى به مراتب از خودشان پايين تر باشند كه اين امر در درازمدت جامعه را به سوى نادانى و قهقرا پيش خواهد بُرد .


2

سلام

طبیعتا یکی از اهداف تحصیلات و پژوهش، ورود و انتقال به بازار کار و صنعت هست. اگر نرخ خروجی از دانشگاه و مراکز آموزشی با نرخ ورودی به صنعت و بازار کار برابر نباشند، بیکاری و عدم تعادل بین این دو مرکز پیش خواهد آمد.

البته این مساله در حال حاضر تقریبا جهانی شده و منحصر به یک کشور نیست. اما هستند جاهایی که در تعادل هستند و یا نیاز به نیروهای کاری آنها بیشتر است.


1

عدم وجود فرصت های شغلی و مزایا و امکانات رفاهی برای متخصصان باعث مهاجرت ایشان به جایی که قدرشان را بیشتر بدانند شده است


1

نبود شرايط مناسب براى تحصيل و پژوهش در دانشگاه ها و نيز عدم وجود بازار كار مناسب و متناسب با رشته ها باعث گرايش افراد به مهاجرت ميشود. عمدتا در بازار كار و صنعت به شايسته سالارى و تخصص افراد توجهى نميشود لذا افراد نخبه سرخورده و مايوس ميشوند. راهكار اصلي براى اين مسئله فراهم اوردن شرايط مطلوب براى نخبگان در دانشگاه ها و در بازار كار ميباشد. 


2

سلام علیکم

 

از باب مقدمه مطالبی عرض خواهد شد و در إدامه در خصوص سؤال، پاسخ داده خواهد شد.

 

أول اینکه مسافرت یک چیز است و مهاجرت یک چیز ... که ألبته دلایل و انگیزش هر کدام متفاوت است.

در قرآن کریم در چند آیه دستور به مسافرت داده شده است که در تمامی آنها کلمه‌ی "أنظُروا" (نگاه کنید) آمده است؛

- در زمین مسافرت کنید و بنگرید که سرانجام تکذیب کنندگان چه شده است ... (سیروا فی ألأرضِ ثُمَّ أنظُروا کَیفَ کانَ عاقِبَةُ ألمُکَذِّبینَ).

-  آیا در زمین مسافرت نمی‌کنند تا سرانجام کسانی را که قبل از آنان بوده‌اند را ببیند؟ ... (أفَلَم یَسیروا فی ألأرضِ فَیَنظُروا کَیفَ کانَ عاقِبَةُ ألذینَ مِن قَبلِهِم).

-  در زمین مسافرت کنید تا ببینید که خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است و سپس قیامت را إیجاد می‌کند ... (سیروا فی ألأرضِ فأنظُروا کَیفَ بَدَأ ألخَلقَ ثُمَّ یُنشئُ ألنَشأةُ ألآخرةَ).

- و آیاتی دیگر ...

 

و أما مهاجرت؛

بنابر أدبیات قرآن کریم مهاجرت زمانی رخ می‌دهد (و به عبارتی باید رخ بدهد) که فرد مهاجر دارای نظراتی در زندگی شخصی و إجتماعی خود است که سازگار با فرهنگ غالب جامعه نباشد و مجبور به مهاجرت می‌گردد ... (ما کانَ جوابَ قَومِهِ إلّا أن قالوا أخرِجوا آلَ لوطٍ مِن قَریَتِکُم إنَّهُم أناسٌ یَتَطَهَّرونَ) ... پاسخ قوم لوط به لوط و یارانش چیزی نبود جز اینکه به یکدیگر گفتند که خانواده‌ی لوط را از شهر خود إخراج کنید، زیرا اینان کسانی هستند که می‌خواهند پاک و شایسته زندگی کنند ... (در این آیه دقت لازم است که خطاب مهاجرت به مؤمنانی است که در حدأقل هستند و توان مقابله را ندارند و إلّا خداوند متعال به غیرمؤمنان که دارای أکثریت نیستند، دستور به مهاجرت نمی‌دهد. به عبارتی ملاک در مهاجرت، إیمان به خداوند متعال و مظلوم واقع شدن و ناتوانی در إحقاق حق می‌باشد).

خداوند متعال "مجوز مهاجرت" و به عبارت دقیقتر، "دستور به مهاجرت" را برای کسانی صادر فرموده که زندگی مؤمنانه در سایه‌ی إطاعت خداوند، برایشان ممکن نبوده و یا با مشقت بسیار همراه باشد... (ألَّذینَ آمَنوا و هاجَروا و جاهَدوا فِی سَبیلِ أللهِ ... أولئِکَ هُم ألمؤمِنونَ حَقّاً لَهُم رِزقٌ کَریمٌ) ... کسانی که مؤمن هستند و مهاجرت می‌کنند و در راه رسیدن به خدا تلاش می‌کنند، برایشان آمرزش و پاداشی کریمانه است ...

مهاجرت دارای یک بعد دیگر نیز می‌باشد و آن هم اینکه پس از مهاجرت، برای أفراد باقی مانده چه رخ خواهد داد؟ ... أولا اینکه هدف از دستور به مهاجرت از سوی خداوند متعال برای این نیست که فرد مهاجر به رفاه و آسایش بیشتری برسد، زیرا اگر این هدف، منظور و مقصود خداوند متعال بود، خداوند می‌توانست بدلیل مقبولیت و شرافت ذاتی و أهمیتی که مؤمن در نزدش دارد، شرایط سکونت او را در زادگاه و یا محل سکونتش فراهم کند. بلکه بدلیل ظلمهایی که به مؤمن می‌شود و او توانایی مقابله ندارد، دستور به مهاجرت داده شده است ... (ألَّذینَ هاجَروا مِن بَعدِ ماظَلِموا لَنُبَوَّئَنَّهُم فی ألدُنیا حَسَنَةً و لَأجرُ ألآخِرَةُ أکبَرُ) ... کسانیکه بعد از ظلمهایی که به آنان شد، در راه خدا مهاجرت کنند، در همین دنیا جایگاه نیکو و پسندیده‌ای به آنان خواهیم داد و ألبته پاداش آخرت والاتر و بزرگتر است ...

پاسخ در إتفاقی است که برای قوم باقیمانده رخ خواهد داد و آنهم اینکه ماداما بعد از مهاجرت‌هایی که در قرآن کریم ذکرش آمده است، بر قوم باقیمانده عذاب نازل شده است (قوم لوط، قوم نوح، قوم موسی، قصه‌ی أصحاب فیل و ... ). لذا با مهاجرت مؤمنان، بستر لازم برای بازگشت آنان به سرزمینشان فراهم می‌گردیده است که این مهم با حضور آنان محقق نمی‌گردید.

قابل توجه؛

در قرآن کریم خداوند متعال تنها در یک آیه دستور به نوعی مهاجرت خاص داده است که ألبته همراه با عتاب و توبیخ به مؤمنان می‌باشد که نشان از أهمیت این نوع مهاجرت است؛

(و ما كانَ ألمؤمِنونَ لِيَنفِروا كآفَّةً ۚ فَلَولا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرقَةٍ مِنهُم طآئِفَةٌ لِيَتَفَقَّهوا فی ألدينِ و لِيُنذِروا قَومَهُم إذا رَجَعوا إلَيهِم ... ) ...

مؤمنان همگی نمی‌توانند مهاجرت کنند. پس چرا یک گروهی از مؤمنان مهاجرت نمی‌کنند و به سفر نمی‌روند تا دانش و علم لازم ... را کسب کرده و دانشمند و صاحب نظر گردیده و به سوی قوم خود بازگردیده و آنان را در مسآئلشان هدایت کنند؟ ...

بنابر آیه‌ی فوق، مهاجرت عده‌ای از مؤمنان در هر جامعه‌ای لازم است تا با گردش در کشورها بتوانند مسآئل مورد نیاز هموطنانشان را کسب کرده و مجددا بازگشته و آنان را از علم و دانش خود بهره‌مند سازند ...

در کشور ما ایران؛

ظاهرا برای هر دانشجویی که به تحصیلات تکمیلی می‌رسد قریب 200 میلیون تومان فقط هزینه‌ی مالی از بیت‌ألمال صرف شده است که قطعا تمام مردم کشور از خرد و کلان در پرداخت این هزینه سهیم بوده‌اند و اینها جدای از مسآئل و حواشی و إلزامات فرهنگی و إجتماعی و خانوادگی (مانند دوری از شهر و تداخل و تقابل فرهنگی و بروز نابهنجاری‌های رفتاری و بیماری‌های جسمانی و روحی و روانی) است...

و أما عواملی که در جلوگیری از خروج بدون بازگشت، در کشور ما مؤثر است، می‌تواند از عوامل زیر باشد؛

- إحترام به آزادی بیان،

- إحترام به حق إنتخاب،

- توجه به ارزشمند بودن هر فردی در جایگاه خودش،

- توجه به توانایی‌ها و قابلیتها و إستعدادهای هر فردی،

- بکارگیری مهارتهای فردی و شکوفا کردن آنها،

در خاتمه می‌گویم که رسول أکرم صلی ألله علیه و آله و سلم در طول زمان حکومت خود (13 سال) نیمی از مردم دنیای زمان خود را مسلمان کرد و به عبارت دقیقتر، آن مردم مسلمان "شدند" و این نبود جز بدلیل قدرت روحانی دین إسلام و أخلاق کریمانه‌ی رسول أکرم که قرآن کریم در وصف أخلاق حضرت می‌گوید: (و لَو کُنتَ فَظاً غَلیظَ ألقَلبِ لَإنفَضّوا مِن حَولِکَ) اگر بدأخلاق و سنگدل می‌بودی، همه از گرداگرد تو دور می‌شدند.

(و إنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ) و بدرستیکه تو دارای أخلاق بزرگوارانه‌ای هستی ...

برخورد کریمانه و مؤدبانه و محترمانه با آحاد جامعه (فارغ از قشر و سن و مقام و موقعیت)، در إیجاد حس تعهد و مسئولیت‌پذیری نسبت به کشورشان عامل مهمی است...

آب را باید از سرچشمه سالم نگاه داشت ...


1

فکر میکنم به نظر شخصی افراد و شرایط زندگی و اجتماعی آنها بستگی دارد.

شاید عدم برآورده شدن انتظاراتشان از مسئولین و افرادی که باید برای آنها اقدامیانجام بدهند باشد اما در بعضی از موارد هم میل به تجربه جدید و متفاوت که برای خود آینده بهتری را تصور میکنند  ممکنه عامل این مهاجرت باشه .

اگر مهاجرت نخبگان به منظور کسب دانش و برگشت به کشور و استفاده از علم و تجربیاتشان برای میهن خود باشد بسیار عالی هست.


1

عدم بکارگیری انها در مشاغل و اکثرا بیکار میشوند.

وجود پارتی فراوان در استخدامیها،نداشتن اینده روشن،و در کل کشورهای خارجی بهتر و بیشتر قدر و منزلت و جایگاه نخبه های. ایرانی را میدانند و کلیه امکانات مالی و رفاهی اجتماعی را در اختیار انها قرار میدهند 


1

حمایت از نخبگان


0

با سلام

متاسفانه در حال حاضر  نقش علم و پژوهش  در جامعه ما كم رنگ شده است. جز در چند رشته خاص، ديگر نه اساتيد جايگاه مشخصي دارند و نه دانشجويان. در چنين شرايطي حاشيه ها صدر نشين خواهند شد و آنچه به باد سخره گرفته ميشود روحيه پژوهشگري است. سوالات ذهن پژوهشگر براي يافتن پاسخ، وي را به سمت مهاجرت سوق ميدهند در صورتي اگر اين شوق پرسشگري در همينجا به درستي هدايت ميشد چه بسا ما شاهد تغييراتي مثبتي در جهت اعتلائه جايگاه علم در جامعه مان بوديم.


1

اطمینان و پشتیبانی صحیح و فراهم کردن امکانات و برخورد مناسب


1

سلام

۱_عدم حمایت کافی از فارغ التحصیلان و دانشجویان نخبه

۲-وجود یک جستجوگری در فرد برای تجربه محیط خارج کشور

۳-تلاش کم دانشجویان برای کارافرینی در داخل کشور

۴-اشباع شدن کار متناسب با تحصیل

 


2

عدم دیدن افقی روشن برای زندگی در کشور 


2

با عرض سلام و با آرزوی سلامتی در این اوضاع نابسمان

1) کمبود امکانات /// راهکار پیشنهادی: تهیه مواد اولیه یا تجهیزات اولیه مورد نیاز برای محققان.

2) کمبود امتیازات ///  راهکار پیشنهادی: نه آن که امتیاز نباشد، کم است. برای دانشجوی جویای علم و تحقیقی که بیشتر وقت روزانه اش را صرف مطالعه و تحقیق و نوشتن مقاله است، باید بیشتر از اینها بهش رسیدگی بشه، اول از نظر مادی، بعد از نظر امتیاز دانشگاهی. از نظر مادی یعنی جوایز ارزنده تری تعلق گیرد. به عنوان مثال، منی که برای یه مقاله ISI با IF.1.2 در زمینه دامپزشکی، 4 میلیون تومن خرج کردم، 700 هزار تومن جایزه از دانشگاه گرفتم! آیا این روند برای من و خانواده ام تولید انگیزه میکند؟؟؟

اما از منظر امتیازات انچنان کمبودی احساس نمیکنم.

3) کمبود اعتبار /// راهکار پیشنهادی: دانشگاه باید تشنه تحقیق باشه، نه تشنه مباحث تئوری! تحقیق، از نوع سازنده، نه از نوع امتیازات بیهوده برای اساتید که تنها ارتقا رتبه بگیرند! باید طوری باشه تا اسم تحقیق اومد و پروپوزال به مسئولین ذی ربط دانشگاه تسلیم شد، روند بررسی کمتر از یک هفته باشه و اگر دیدند نیاز جامعه است، تمام لوازم را تهیه کنند، پیش پرداخت به دانشجو بدهند و از مسئول طرح بخوان هر ماه گزارش پیشرفت کار بده! شاید دانشجوی جویای تحقیق پول اولیه برای شروع تحقیق نداره! یه کیت real time-PCR حداقل 4 میلیون تومانه! اگر تحقیق از نوع غیر سازنده است، حداقل وسایل ضروری رو تهیه کنند، قرار نیست همه تحقیق ها سازنده باشه که! بیشتر تحقیق ها باید سازنده باشه، برای این درصد بیشتر هم اعتبار و امتیاز بیشتری در نظر گرفته بشه طوری که اهل علم، سوق پیدا کنند به سمت این نوع تحقیقات.


2

همه کشورشون رو دوست دارند اما وقتی میبینند هیچ استفاده ای از آنها نمیشود اقدام به رفتن به جایی دیگر میکنند تا حد اقل بتوانند در یک جهان مفید باشند.


1

سلام

متاسفانه در ایران از نخبگان استفاده نمیکنن به عین دیدم این قضیه رو و بیشتر بند پ شده

اگر از این قضایا جلوگیری بشه درست میشه تمام موضوعات


1

اولین و مهم ترین آیتم برای یک نخبه، این هست که ارزش کارش رو بدونن

و نقص این هست که باعث دلسردی می شه...


1

با سلام

علل زیادی برای مهاجرت هست که مهمترینش اقتصادی هست اگه شرایط اقتصادی بهتر بشه و شرایط استخدامی راحت و امنیت شغلی ایجاد بشه طبیعتا شاهد کاهش مهاجرت نخبگان خواهیم بود 


1

وضعیت بد اقتصادی کشور و جهان سومی بودن


0
برای ارسال پاسخ شوید.