گفت‌وگوی علمی

انگیزه های پژوهشی دانشجویان

چرا دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به امر پژوهش و انجام پایان نامه توسط خود بی میل شده اند(با توجه به تعداد مقالات رسیده به مجلات و کنفرانسهای داخلی)

پایان نامه

با سلام؛

 

می توان این موضوع را ناشی از ارتباط ضعیف صنعت و بخش های مختلف کشور با دانشگاه دانست. در واقع، می بایست ساز و کاری تعیین سود که تزها و رساله های تحصیلات تکمیلی به منظور حل یک مشکل عینی انجام شوند. در این صورت، می توان انتظار داشت که حتی شاهد انجام تیمی پایان نامه های تحصیلات تکمیلی و درآمدزایی آنها باشیم.


1

سلام علیکم:

جو حاکم بر دانشگاه و بدتر ازهمه وضعیت بازار کار بعد از فارغ التحصیل شدن، باعث شده تا دانشجو نسبت به عاقبت درس و دانشگاه و در نهایت به پژوهش و‌پایان نامه، بی میل شود.


1

یکی از دلایلش میتونه وجود فیلترها برای کار کردن بر روی موضوع مورد علاقه باشه. دلیل دیگر اینکه دانشجویان ما در مقاطع قبلی، روش تحقیق رو درست یاد نمی گیرن


1

سلام دوستان. بسیار عالی که در بحث شرکت میکنید. لطفا نظرات موافق یا مخالف را بفرمایید که در کل با هم یه جمع بندی و نتیجه گیری خوب داشته باشیم. شاید این بحثهای علمی و منصفانه زمانی به دانشجویان کمک کند تا از روزمرگی خارج شوند


1

با سلام

اخیرا اکثر مقالات نوشته شده توسط دانشجوبان عزیز به طور کلی بدلیل برخی کپی برداری ها و نیز در شرایط ایجاد شده از نظر تحریم ها از طرف مجلات مبنی بر عدم ارسال هزینه های درج در آنها و سایر موارد تحقیقی و پژوهشی آمار چاپ مقالات در این بازه زمانی کاهش پیدا کرده است.


1

زیرا صرفه مادی چندانی برایشان ندارد


1

عدم حمایت مالی

عدم کاربردی بودن مقالات در صنعت

عدم ارتباط مناسب دانشگاه و دانشجو با صنعت

عدم پیش بینی کاربرد مقالات در صنعت توسط صنعت گران و...

 


1

به نظرم برگزاری بیش از حد کنفرانسهای داخلی که بصورت بسیار زیاد صرفاً هزینه دریافت می کنند و مقالات بدون بار علمی پذیرش میشه باعث شده پژوهشگران کپی برداری کنند. 


1

به نظر بنده همه ی اینها ناشی از مدرک گرایی هست که باتوجه به وضعیت کشور ما بار علمی چندان اهمیتی ندارد و همین موضوع باعث شده که دانشجو بی رغبت بشه نسبت به انجام پژوهشهای کاربردی وچه بسا شاید هزینه های انجام پژوهش هم شاید بخش مهمی از این مسئله باشه


1

اگه بخوایم در مورد طیف خاصی صحبت نکنیم و فقط دانشجویان عادی رو بگیم یک مورد از دلایلش جدای از عدم ارتباط با صنعت و شرایط اقتصادی کشور ، اینه که کلا شیوه آموزشی ما اینه که معمولا اساتید یکسری اطلاعات رو بهمون منتقل میکنن و ازمون میخوان در موردشون عمیق تر بشیم و در این شیوه نه تنها هیچ علامت سوالی پیدا نمیشه بلکه خود درس هم بی خاصیت و بیخود جلوه میکنه.

ولی اگه قبل از شروع مطالب درسی یک تاریخچه مختصری از درس بیان بشه که اصلا خود این درس برای چی ایجاد شده و هدف درس چه بوده و خوندن درس فقط جواب علامت سوال هایی باشه که قبلش ذهنیت پیدا کرده ، در این صورت برای ادامه روند همون مطالب هم علامت سوال هایی مطرح خواهد شد و خودبخود انگیزه های تحقیق بوجود خواهد میاد.


1

باسلام

از علل بی میلی میشه به مقالات کپی شده و عدم تضمین کاربرد مقالات و عدم حمایت های مالی اشاره کرد که البته ار مدرک گرایی دانشجویان نمیشه چشم پوشی کرد.


0

سلام 

عدم توجه به پایان نامه /رساله های کاربردی

انگیزه های مادی و معنوی

تلاش های ناموفق 

مشغله های متعدد کاری و زندگی 

فرصت مطالعاتی محدود 

عدم اشنایی دانشجویان با مراکزی که از تحقیقات حمایت های مالی و معنوی می کنند

محدودیت در استفاده از منابع و بخصوص در دانشگاه ها و کتابخه های انها 

سوداوری برای یک عده خاص

عدم اشنایی دانشجویان با عواقب و مجازاتها 

در این خصوص در نظر سنجی، بنده در همین سایت سوالاتی را پرسیده بودم  و نتایج ان می تواند به شما خیلی کمک کند. 


0

اولین و مهمترین دلیل ارتباطات ضعیف دانشجویان داخلی با دانشجویان خارجی است دوم ندانستن زبان انگلیسی که زبان بین المللی است.


0

با سلام و احترام

با توجه به شرایط اقتصادی خاص پیش آمده در کشور و تعداد زیاد فارغ التحصلان برای استخدام و باالطبع اون مشغله های کاری و ذهنی فراوان برای تامین معشیت زندگی، متاسفانه امر پژوهش در دانشگاه ها کمی به حاشیه رفته ! البته بحث هزینه های این طرح و مهمتر از آن وقتگیر بودن آنها، در این امر دخیل هست.


0

چون بها نمیدن

اگرم خودمون بخاییم حرکتی کنیم .سنگ جلوی پایمان میندازند.


0

سلام

نبود هیچ وجه ای از نطر جامعه چون تحقیق کردن و نکردن شما از نظر اساتید هم مهم نیست

چرا که فقط نمره بازیه مگر کسی خودش به خاطر علم بره و جایی بها دادده نمیشه


0

چون رابطه ای بین علم و صنعت وجود ندارد و علمشون به کارشون نمیاد

و اینکه همه دنبال شغلن و کمتر به پایان نامه اهمیت میدن

درس رو هم واسه ارتقای شغلی دنبال میکنن


0

با سلام

دلایل زیادی برای این امر موجوده که شامل ارتباط ضعیف صنعت و دانشگاه و شرایط استخدامی میتونه باشه


0

دلایل بی‌میلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به پژوهش و انجام پایان‌نامه می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. برخی از این عوامل عبارتند از: 1. فشارهای اجتماعی و اقتصادی: بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی تحت فشارهای مالی و اجتماعی هستند و ممکن است مجبور به کار تمام‌وقت یا نیمه‌وقت شوند که این امر زمان و انرژی مورد نیاز برای انجام پژوهش‌های علمی را کاهش می‌دهد. 2. کمبود حمایت‌های معنوی و مالی: نبود حمایت‌های مالی و منابع کافی برای انجام پژوهش‌های عمیق، یا نبود مشاوران پژوهشی با تجربه می‌تواند انگیزه دانشجویان را کاهش دهد. 3. مشکلات مرتبط با دسترسی به منابع علمی: در بسیاری از موارد، دسترسی به منابع علمی و مقالات خارجی محدود است که می‌تواند مانع پیشرفت پژوهش‌ها و ایجاد انگیزه برای نگارش مقاله یا پایان‌نامه شود. 4. عدم ارتباط میان پژوهش و نیازهای عملی: برخی از دانشجویان احساس می‌کنند که پژوهش‌های انجام شده ارتباط چندانی با مشکلات و نیازهای عملی جامعه ندارند و این امر ممکن است باعث بی‌میلی آنان نسبت به ادامه پژوهش‌ها شود. 5. محدودیت‌های سیستم آموزشی: سیستم آموزشی ممکن است به‌گونه‌ای باشد که پژوهش بیشتر به عنوان یک وظیفه و نه یک فرصت برای یادگیری و کشف موضوعات جدید دیده شود. 6. مشکلات در روند پذیرش مقالات و پایان‌نامه‌ها: روند پیچیده پذیرش مقالات و ارزیابی پایان‌نامه‌ها ممکن است دانشجویان را از تلاش برای چاپ مقالات و انجام تحقیقات گسترده‌تر منصرف کند. 7. عوامل روان‌شناختی: احساس ناتوانی یا اضطراب از موفق نشدن در انجام پژوهش‌های علمی نیز می‌تواند موجب کاهش انگیزه دانشجویان شود. برای حل این مشکلات، نیاز به تغییرات در سیستم آموزشی، فراهم کردن منابع بیشتر و تقویت ارتباطات پژوهشی در دانشگاه‌ها وجود دارد


0

این مسئله چندین ریشه فرهنگی، آموزشی، ساختاری و روانی دارد. اگرچه به ظاهر ممکن است با **افزایش تعداد مقالات در مجلات و کنفرانس‌ها** تناقض داشته باشد، ولی واقعیت نشان می‌دهد که بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به پژوهش و انجام پایان‌نامه **توسط خودشان بی‌میل یا حتی دلسرد شده‌اند**. در تحلیل دقیق‌تر به چند دسته تقسیم می‌شود: ### عوامل آموزشی و ساختاری 1. **تمرکز صرف بر کمیت مقاله و شاخص‌های پژوهشی** * در برخی دانشگاه‌ها، نمره یا فارغ‌التحصیلی دانشجو مستقیماً به تعداد مقالات وابسته است. * این باعث می‌شود دانشجو به جای پژوهش اصیل، دنبال **انتشار مقاله به هر قیمت** باشد (حتی مقاله با کیفیت پایین یا با کمک استاد/همکاران). * نتیجه: انگیزه برای «فکر کردن و پژوهش مستقل» کاهش می‌یابد. 2. **عدم آموزش مهارت پژوهشی واقعی** * بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی مهارت لازم برای طراحی پروژه، انتخاب موضوع مناسب، تحلیل داده و نگارش علمی را به‌صورت عملی نمی‌آموزند. * وقتی احساس می‌کنند از پس کار بر نمی‌آیند، تمایل به انجام پژوهش مستقل کاهش می‌یابد. 3. **مشاوران یا استادان بیش فعال** * در برخی موارد استادان پایان‌نامه را هدایت یا حتی انجام می‌دهند و دانشجو صرفاً نقش «مجری» را دارد. * این باعث می‌شود دانشجو **مسئولیت پژوهشی شخصی را حس نکند** و انگیزه برای کار مستقل کاهش یابد. ### عوامل روانی و انگیزشی 1. **دلسردی از فرآیند طولانی و پیچیده پژوهش** * پایان‌نامه و پژوهش واقعی زمان‌بر، نیازمند شکست‌های مکرر، و تحمل نقد است. * دانشجویان به جای تلاش برای حل مسائل پژوهشی خود، ترجیح می‌دهند راه «سریع و راحت» را انتخاب کنند (مثلاً استفاده از مقالات آماده یا پایان‌نامه‌های مشابه). 2. **نگرانی از پذیرش مقاله و دیده نشدن پژوهش** * فشار روی انتشار مقاله باعث شده دانشجو «نتایج قابل انتشار» را ترجیح دهد، حتی اگر ارزش علمی پروژه پایین باشد. * این باعث می‌شود احساس کند پژوهش مستقل صرفاً وقت تلف کردن است. 3. **کمبود انگیزه شخصی و هدف‌گذاری علمی واقعی** * وقتی دانشجو پژوهش را صرفاً برای مدرک و نمره انجام دهد، ارتباط شخصی با موضوع قطع می‌شود و میل به ابتکار و تلاش کاهش می‌یابد. ### عوامل بیرونی و نهادی 1. **افزایش رقابت و فشار اجتماعی** * تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزایش یافته اما فرصت‌های شغلی و پژوهشی واقعی محدود مانده است. * این باعث کاهش انگیزه برای «پژوهش با کیفیت» شده، زیرا بازدهی و نتیجه ملموس کم است. 2. **ضعف سیستم حمایت پژوهشی** * نبود بودجه کافی، دسترسی محدود به آزمایشگاه‌ها، داده‌ها یا منابع علمی معتبر، و فرآیندهای اداری زمان‌بر، پژوهش مستقل را دشوار می‌کند. ### جمع‌بندی به طور خلاصه، کاهش انگیزه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای پژوهش مستقل ناشی است از: * فشار روی **تعداد مقاله** به جای کیفیت و یادگیری. * نبود **مهارت‌های پژوهشی عملی و مستقل**. * **دلسردی روانی و طولانی بودن مسیر پژوهش**. * ضعف حمایت‌های **نهادی و زیرساختی**. به همین دلیل، **افزایش تعداد مقالات به معنای افزایش انگیزه دانشجو نیست**؛ بلکه اغلب بیانگر رشد فعالیت‌های کم‌عمق، انتشار با کمک استاد یا پروژه‌های از پیش تعریف شده است.


0
برای ارسال پاسخ شوید.