Loading...
دانشنامه

شعور اجتماعی

به نظر شما نقص سیستم آموزش کلاسیک وعرفی جامعه در آموزش مردم چه بوده که بسیاری از افراد جامعه به وظایف خود در قبال جامعه و به حقوق فردی و اجتماعی دیگران بی اعتنا هستند ؟  و به نظر شما چه راهکارهایی برای افزایش سظح شعور اجتماعی افراد وجود دارد که در مواردی نظیر اپیدمی کرونا علیرغم درخواست مسوولان و دانشمندان وپزشکان برای در خانه ماندن به جهت کنترل بیماری ، برخی از افراد در جاده چالوس و شمال صف نبندند ؟ 

سازمان بین المللی دانشگاهیان

قرآن کریم

------------------------

خداوند متعال رفتار إجتماعی سالم را از راه أولیای خود به بندگانش آموخته است.

- (من با راه‌ها و طریق روشن از پروردگارم همراه هستم - إنّی علی بیّنة من ربّی).

- (کیست خوش‌گفتارتر از کسی که عمل شایسته انجام می‌دهد و به سوی خداوند دعوت می‌کند - و من أحسن قولا ممّن دعا إلی ألله و عمل صالحا).

---------------------

بر والدین لازم است که رفتار إجتماعی سالم و صحیح و معروف را از خردسالی در کانون خانواده به فرزندان بیاموزند تا بستر حضور و رفتار بهنجار آنان در جامعه فراهم گردد.

- (فرزندم مردم را به کار پسندیده وادار و از کار زشت بازدار - یا بنیّ و أمر بألمعروف و أنه عن ألمنکر).

- (فرزندم بر آنچه از سختی‌ها که به تو می‌رسد، شکیبایی کن - یا بنیّ و إصبر علی ما أصابک).

- (فرزندم مغرورانه و متکبرانه با دیگران رفتار نکن - یا بنیّ لا تصعّر خدّک للناس).

----------------------

آموزش مسئولیت پذیری إجتماعی تا به حدی در نزد خداوند متعال دارای أهمیت است که خداوند متعال خود رأسا به آموزش پیامبرانی می‌پردازد که باید در جامعه‌ی با تضارب آرای متفاوت شرکت کنند.

- (این خداوند است که مرا به چیزی که به خیر و مصلحت است راهنمایی می‌کند - عسی أن یهدینی ربّی لأقرب من هذا رشدا).

- (من با راه‌ها و طریق روشن از پروردگارم همراه هستم - إنّی علی بیّنة من ربّی).

-------------------------

گذشته از بحث نسبیت‌گرایی  و اینکه کار خوب و معروف در هر جامعه چه می‌باشد و اینکه آیا أساسا یک کار خوب و معروف در نزد ما، در تمام جوامع خوب و معروف شناخته می‌گردد؟ معروف در هر جامعه‌ای آن است که عقلای آن جامعه خود را ملتزم به إجرآء و رعایت آن بدانند و بلکه اگر فردی عامی به تنهایی در نزد خودش به أنصاف فکر کرده و رفتار عاقلانه‌ی جمعی را بخواهد قضاوت کند، حتما به حقانیت آن رفتار پی خواهد برد و در نزد خودش به حقانیت و خیر و صلاح بودن آن کار إذعان و إعتراف خواهد داشت و مشخص است که هر رفتار ناسالم می‌تواند روند إجتماعی را دستخوش تغییرات کند که خداوند متعال در قرآن کریم از آنها پرهیز داده است:

- (آیا کسی که از رضایت و خشنودی خداوند پیروی کرده است همانند کسی است که به خشم خداوند سزاوار شده است؟ - أفمن إتّبع رضوان ألله کمن بآء بسخط من ألله).

- (یکدیگر را برای به نتیجه رسیدن کارهای خیر و معروف یاری نمایید - تعاونوا علی ألبر و ألتقوی).

- (و یکدیگر را بر کارهای ناپسند و کینه‌توزانه یاری ننمایید - و لاتعاونوا علی ألأثم و ألعدوان).

- (زمانیکه به شما گفته می‌شود که به علما و دانشمندان خود إحترام گذاشته و از آنان تبعیت کنید، این کار را انجام دهید. خداوند نیز به شما إحترام خواهد گذاشت - إذا قیل لکم تفسّحوا فی ألمجالس فإفسحوا یفسح ألله لکم).

و تمام اینها همانهایی است که در لسان روایات و آیات تعبیر به کار "ثواب" گردیده است.

----------------------

در مسئله‌ی مورد بحث، گذشته از موارد فوق، مردم شهرهای میزبان صریحا به عدم تردد أهالی سایر شهرها تصریح داشته‌اند. در أدبیات قرآن کریم این رفتار عملی ناشایست است.

- (به خانه‌های غیر خانه‌ی خودتان وارد نشوید تا زمانیکه إجازه بگیرید ... و اگر به شما گفته شد که برگردید، پس حتما برگردید، این برای شما بهتر است - لاتدخلوا بیوتا غیر بیوتکم حتّی تستأنسوا ... و إن قیل لکم إرجعوا فإرجعوا هو أزکی لکم).

--------------------------

دوری از تعالیم توحیدی  و موظف نبودن به آداب معروف إجتماعی و عدم إیجاد حس مسئولیت پذیری در خردسالی و نبودن ضمانت إجرایی قوی در مواقع مورد لزوم و فقدان روحیه‌ی کار جمعی، از دلایل بروز مشکل مورد نظر است.


1

سلام افرادی که شعور اجتماعی بالایی دارند معمولا افرادی هستند که در مقابل سایر افراد جامه احساس مسئولیت بیتشری دارند و خود را ملزم به رعایت شرایط و رفع مشکلات جامعه و محیط زندگی خود می دانند. با فرهنگ سازی و نیز نهادینه ساختن ارزش های انسانی ( با محوریت آموزش و رسانهها) می توان پایبندی افراد به قوانین و مقررات را افزایش داد. رشد و ارتقاء فرهنگ جامعه به شعور بالای اجتماعی هر یک از افراد جامعه وابسته است. در واقع شعور اجتماعی یک سرمایه اجتماعی است که به میزان تعهد افراد بستگی دارد و بی اعتنایی افراد موجب تضیع حقوق افراد می گردد. متاسفانه اکثر افراد جامعه انگشت اتهام را به دیگران می گیرند در حالیکه باید از خود شروع کنیم. 

 

 

 


4

سلام

در آموزش آکادمیک تقریباً مشکلی نداریم و از طرفی سطح تاثیر دانشگاه در این مقوله آموزشی چندان بالا نیست. چراکه شخصیت و فهم افراد در زمان ورود به دانشگاه تقریبا تکمیل شده و چندان تاثیر پذیر نیست.

اما مشکل اصلی از مقاطع پائین تر تحصیل یعنی مدارس بایستی آغاز بشه، در آنجاست که باید انسان سازی انجام بشه و شخصیت انسان ها شکل بگیره. برای رسیدن به کمال شخصیتی نیاز به برنامه و چارت جدید داریم، جای دروسی همچون مدیریت بحران و امثالهم در دوران مدرسه، راهنمایی و دبیرستان خالیست. ما بایستی مدیریت بحران را از سنین پائینتر فرا بگیریم و با اون رشد کنیم و در مواقع لزوم خودمان با اون به بهترین نحو کنار بیاییم. اما تا اینجا بحث آموزش هست ولی فهم و شعور با آموزش آکادمیک و مدرسه ای راه نمی افته، بلکه نیاز به فرهنگ سازی جامعه داره. فرهنگ سازی گاهی با تشویق، گاهی با اجبار و گاهی به دلخواه افراد انجام میشه.

امیدواریم بزودی مسائل رو به راه بشه و بخیر بگذره


2

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

مشکل های آموزشی را باید در مقاطع ابتدایی جست و جو کرد / راهکاری که به ذهن من میرسد اضافه کردن دروسی در رابطه با حقوق شهروندی و فرهنگ ملل و ایران باستان میباشد 


1

در نظام آموزشی ما ظاهراً اولویت اول تربیت عقیدتی است و سپس تربیت تخصصی. چیزی که غایب است تربیت اجتماعی و آموزش حقوق و تکالیف شهروندی است.


2

قرنطینه اجباری برای همین مواقع است.

اهمیت گذاشتن و حتی سلیقه رفتاری در امور بهداشتی جاری است. اما در چنین مواقعی که امر حساس است باید از پروتکلهای جهانی پیروی کرد. 

بنابراین اگرچه خیلی از افراد سهل انگاری می کنند اما مقصر اصلی سیستمی است که قرنطینه را اجرا نکرده والبته پایین بودن سواد رسانه ای مردم که گرفتار توتئه های دشمن شدن 


1

چند نکته ای است که باید به اون دقت شود. 

۱.اصولا اگر انتظار داشته همه ی مردم از یک طرز تفکری خاصی پیروی کنند و همه "عقلشان" برسد که چه کار کنند و یا نکنند، دیگر نیازی به حکومت ها و قوانین و پلیس نمی باشد. 

 

۲.شاید اگر من هم اطلاع کافی از بیماری نداشته ام و در چنین موقعیتی بودم دست خانواده رو می گرفتم و به جای دیگری می بردم به دلایل زیر:

۲.الف: چندی پیش از طریق مراجع "رسمی" اعلام شد ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم تهران مبتلا می شوند.( اثر خطرناک خبر)

۲.ب:هیچ اقدامی برای کنترل این مشکل صورت نگرفته است. (ترس از آینده مبهم)

۲.ج:عدم اطلاع کافی از ماجرا( ساده انگاری مسئله)

این فاجعه به طور کامل می توانست قابل کنترل باشد، منتها "عده ای" چنین صلاح ندیدند و در تاریخ بیشتر خواهند نوشت در این باره. در آخر به جمله ای از توهابس هابز اشاره می کنم

 

وجود حکومت ضروری است نه به خاطر اینکه انسان وجود بدی دارد بلکه بیشتر شخصیتی تکرو دارد تا اجتماعی.


1

سلام
اینکه یه عده در مواردی که همه مسئولین کشور تاکید دارند که در خانه قرنطینه بمانید و جایی نروید جدا از فرهنگ ونبود آموزش های کافی ریشه دراین دارد که مردم فکر میکنن که بیماری کرونا  برای سایر مردم اتفاق می افتد و اینکه یکسری افراد اعتماد کافی به حرف های مسیولین ندارن و حق دارن به خاطر هجمه رسانه ای که بیگانه ها علیه دولت و نظام ایجاد کردن و مردم بی اعتماد شدن نسبت به سخنان مسیولین


3

سلام

بنظرم توی این مسئله 2 مقصر ردیف اول داریم

  1. سیستم - مسئولان ما به اهمیت موضوع پی نبردن در حدی که اومدن گفتن شنبه همه چی درست میشه
  2. سیستم - اگر با این موافق باشیم که فرهنگ مردم تاثیرگرفته از همین سیستم و قوانینی هست که دارن باهاش زندگی میکنن.

 

این بحران هم یه موضوع جهانی بود و نباید سیاسی میشد که متاسفانه شد ...


2

ریشه موضوع را باید در اوصل اولیه زندکی خانوادگی و آموزش هایی که از کودکی شروع میشود جستجو کرد .

با ایجاد دروس کاربردی تر در مقطع تحصیلی ابتدایی که افراد شخصیت انعطاف پذیر تری دارند می توان تا حدودی به این مشکل غلبه کرد البته وجود افراد با مهارت در تدریس این دروس نکته قابل توجهی است که نبادی از آن غافل شد


0

مقصر خود مسئولین هستند


0

درود به شما

این مساله نتیجه یک آموزش یا فرایند چند ماهه نیست بلکه نتیجه دروغ های بسیار طولانب مدت نه فقط در این 40 سال بلکه از قبل تر ازون و شاید از دوران صفویه به مردم گفته شده و الان دیگر کسی به حاضر به گوش دادن کلمه ای از حرف های حکومت نیست و برای آن ها تره هم خورد نمیکند.

برای بهبود این وضع به نظر بنده بهترین کار سرمایه گذاری روی آموزش دادن و فرهنگ سازی است و در طرف دیگر اعمال کنترل های درست و بدون نقص جهت جلوگیری از سرپیچی از قانون برای تمام اقراد نه فقط برای مردم عادی


0

سلام

شعور اجتماعي بسيار متناسب با رفاه اجتماعي مي تواند باشد و بلعكس.همچنين دانشگاه هاي ما نتوانسته اند اين بحث مهم اجتماعي را به خوبي به دانشجويان منتقل كنند.همچنين نبود زيرساز هاي قوي و عدم اموزش صحيح در مدارس مي تواند در اين امر بسيار مهم باشه


0

در خصوص سوال شما ، من این مشکل را در سیستم آموزشی کمتر میبینم، شاید عدم اعتماد به آمار ها باعث میشود که مردم از عمق فاجعه ای که در حال رخدادن هست غفلت کنند.


0

به جای تدریس دروس تهی از منطق و عقل.درس دوره ای فرهنگ دیرینه پارسی 2500 ساله تدریس شود.

دروس اخلاق و پرورشی در دوران کودکی تدرس نمی شود. به جای دروسی که به درد زندگی ما نمی خورد باید این دروس را جایگزین کرد.


0

با سلام

به نظر من بیش از نود درصد مردم شعور اجتماعی دارن در ایران.

ولی در مسئله ای مث کرونا کوتاهی کردن و بی ارزش جلوه دادن ان توسط دولت و صدا و سیما باعث شد که مردم دیگر اصلا به فکر مقابله و رعایت ان نشوند.

و الا همین الان هم حداقل یه شهر قرنطینه و تمام ادارات ان یک هفته تعطیل گردد 

مطمئن باشید کل کشور دیگه بیرون نمیرن


1

عدم درک مسایل اجتماعی از فرد و در محیط خانواده شروع میشود و به جامعه بسط پیدا میکند


0

سلام

دانايي ، از تعامل انسان با محيط ايجاد ميشود و تفاوت اصلي آن با دانش اين است كه دانايي ناخودآگاه است و دانش كاملا خود آگاه. پايه هاي اصلي شعور اجتماعي در تعامل با محيط  در ( خانواده و جامعه) شكل ميگيرند و در سيستم آموزشي ميتواند آن را پرورش دهد. اگر جامعه يا خانواده با سيستم آموزش همگرايي داشته باشد بهترين نتيجه حاصل خواهد شد


2

جامعه ایرانی متمدن نیست علت خیانت های مسئولان دولت روحانی است


0

آموزش بهداشت فردی و اجتماعی یکی از ضروری ترین آموزش های می باشد که مورد توجه رسانه های تصویری باید قرار بگیرد بهداشت روانی و جسمانی باید مورد توجه قرار گیرد

ظاهر اولین شکل ارتباط است که درمعرض کسانیکه ملاقات می کنیم قرار می‌دهیم. هرکسی که شما را می بیند، در ۵ ثانیه اول براساس ظاهرتان تصوراتی کلی درمورد شخصصیتتان پیدا می‌کند. مشخص است که بهداشت شما اطلاعات بسیار زیادی درمورد اینکه که هستید و چطور شخصیتی دارید در دست مخاطب قرار می‌دهد. بهداشت و نظافت می‌تواند جذابیت اجتماعی، تنبل بودن، هوش، طبقه اجتماعی، تحصیلات، میزان اعتماد به نفس، فرهنگ و سازمان بندی شما را آشکار کند.

فقدان نظافت یک نفر به شما نشان می‌دهد که آن فرد:

·         تنبل است. دوست ندارند برای تمیز و مرتب کردن خودشان زحمت بکشند و در نظر دیگران قابل‌ قبول جلوه کنند و این نشان دهنده تمایل آنها برای به معرض نمایش گذاشتن بقیه جنبه های زندگیشان نیز می باشد.

·         شاید خیلی فقیر باشد. مراقب این مورد باشید چون فرهنگ‌هایی وجود دارد که این مورد برای آنها مصداق ندارد، به همین دلیل باید ابتدا پیشینه فرهنگی فرد را بررسی کنید. اما به طور معمول، افرادیکه در فقر بزرگ می‌شوند، بهداشت اولیه را آموزش نمی‌بینند.

·         شاید از نظر روانی بیمار باشد. فقدان بهداشت فردی در‌میان آنهایی که افسردگی دارند بسیار رایج است چون این افراد دیگر نه اراده و نه تمایلی و رغبتی به خوب نشان دادن ظاهر خود ندارند. افراد با مشکلات و بیماری‌های روحی و روانی دیگر مثل اسکیزوفرنی، برخی ترس‌ها، یا آلزایمر نیز ممکن است بهداشت خوبی نداشته باشند.

·         شاید به مواد‌مخدر یا الکل معتاد باشد. افرادیکه به طور مداوم از مواد‌ مخدر یا نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند معمولاً ظاهری به هم ریخته دارند. این افراد اکثراً از افسردگی هم رنج می‌برند.

·         شعور اجتماعی نداشته باشد. کسی که با ظاهری نامرتب در جامعه راه می‌رود ممکن است سطح شعور و هوش اجتماعی‌اش پایین باشد. این افراد در دنیای خودشان زندگی می‌کنند و نمی‌توانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند. برایشان هم مهم نیست که دیگران چه نظری درمورد آنها داشته باشند. این افراد معمولاً وصله های ناجور جامعه هستند.

·         خودمحور باشد. کسی که برایش اهمیتی ندارد فقدان بهداشت شخصی او چه تاثیری بر اطرافیانش دارد و برایش هم مهم نیست که دیگران درمورد او چطور فکر کنند، فردی بسیار خودخواه و خودمحور است. این افراد هر چه که بخواهند را در هر زمان که بخواهند و به هر طریقی که بخواهند انجام می‌دهند و برایشان مهم نیست که دیگران چه می‌گویند.

 

تذکر مدیریت دانشنامه :  لطفا مطالب رو از سایت‌های دیگر کپی نکنید. در صورت تکرار موجب کسر امتیاز خواهد شد، تنها به سوالاتی که خودتان تخصص دارید پاسخ دهید.


0

از دو جهت میتوان به این پرسش پاسخ داد:

سطح خرد: خود مردم مقصرند و به نوعی در این سطح، اگاهی کافی وجود ندارد.

سطح کلان: سیستم اموزشی، رسانه ها و سازمان ها در این مقوله مقصرند.

این دو سطح دائما با هم در ارتباط بوده و بر هم اثر می گذرند و شاید اولویت دادن به یکی از انها در این مسئله سخت باشد. 


1

امروز أول فروردین 99 هست ... پلیس آمار داده یک میلیون و دویست هزار سفر إتفاق افتاده... ظاهرن دیگه شستن دستها جواب نمیده... یه فکری برا مغزا باید کرد...


1

گر نباشد حیا و درک و شعور تعنه میزند آدمی به ستور 

جان انسان که تربیت نشود گاو میشود آدمی به مرور 

حیوانی پلشت و نکبت بار که فقط میتوان شد از او دور

میچرد هر که را که میبیند..........


1

با سلام

جدای از مطالب عنوان شده ارتباط نزدیک و تعامیل بین دولت و ملت و ایجاد اعتماد فی مابین 
آنها تنها راه ایجاد و افزایش روند شعور اجتماعی خواهد شد.


1

سلام به نظر بنده به فرهنگ هر خانواده بستگی داره

و کمی نظام اموزشی سختش نکنیم باید بگیم مدیریت اجرایی نیست مگر میشه جمع نکرد چرا در اروپا کسی اینکارو نمیکنه چون قوالنین اجرا میشه راه فراری از قوانین نیست پارتی وجود نداره

یعنی اینکه ادمس شما اونجا بندازی زمین جریمه به کارت ملیتون میبندن و اگر پرداخت نکنینمتونی کارتو ادامه حساب های بانیکت قفل میشه اگر قوانین سفت و سختگیرانه اجرا بشه محاله شاهد همچین نابه سامانی باشیم و.....چرا که فرهنگ ما غلط هست

اگر سختگیرانه عمل بشه قطعا و قطعا درست میشه و دراینده های نه چندان دور که بگزره دو دهه چون عادت شده یک فرهنگ باقی میماند اوایلش سخته


1
برای ارسال پاسخ شوید.