با تشکر از توضیحات جامع شما

بنده نیز میخواهم تجربه خودم را در این زمینه در اختیار بگذارم. 

هر چه مسئولیت ها و سن افراد بیشتر می شود جمع کردن تمرکز بر روی یک موضوع واقعا دشوار می گردد. قطعا بنده در دوره کارشناسی توانایی تمرکز بالاتری نسبت به دکتری داشتم.

بنده با یک روانشناس در باره عدم تمرکز خود صحبت کردم و به من راه کار فوق العاده ای دادند.

۱: اگر میخواهی فکر کنی و تمرکز کنی و درس بخوانی همیشه جای مشخصی را برای این کار قرار بده اینگونه ذهن نسبت به دیدن آن مکان شرطی شده و خود را وادار به تمرکز میکند.

۲: هرگاه روی یک مساله فکر کردی و افکار جانبی به سراغتان آمد در گوشه ای یادداشت کنید که بعدا به شما فکر میکنم و واقعا بعد از کارتان در مورد آن موضوع فکر کنید. اینگونه ذهنتان را تربیت می کنید که تنها زمانی که میخواهید به یک موضوع فکر می کنید.

۳: در هنگام درس خواندن یا فکر کردن در مقابل خود کاغذ رنگی گذاشته روی آن ضربدری بزنید هرگاه ذهنتان به بی راهه رفت به آن ضربدر چند ثانیه نگاه کرده اینگونه تمرکز شما باز می گردد.

بنده این سه راهکار را اعمال کردم و واقعا روی من اقر گذاشت.

امیدوارم به دوستان دیگر هم کمک کند. 


2

چکیده: بسیاری از دانشجویان از عدم تمرکز در هنگام مطالعه شکایت دارند. آنها فکر می کنند قدرت تمرکز یک استعداد ذاتی است که برخی انسانها فاقد آن هستند؛ اما حقیقت این است که با انجام تعدادی تمرین ساده می توان قدرت تمرکز را چند برابر کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با تعدادی از این تمرین‌ها آشنا کنیم. 

  برای یادگیری تمرکز در ابتدا باید مکان آرامی را بیابید که در آن کسی مزاحم شما نشود؛ سپس بر روی زمین و یا یک صندلی راحتی بنشینید. نفس عمیقی بکشید و بدن خود را به حالت آزاد و رها نگهدارید. سعی کنید تمام عضلات خود را آزاد و شل کنید. اکنون می توانید به انجام تمرین‌ها بپردازید. قبل از انجام تمرینات به نکات زیر توجه کنید: 

- با اولین تمرین شروع کنید و هر روز آن را تکرار کنید تا اینکه به انجام آن مسلط شوید و قادر باشید برای مدت 
۵ دقیقه به چیز دیگری غیر از آن فکر نکنید. 

- با خودتان رو راست باشید و هنگامی که مطمئن شدید تمرین اول را با تمرکز کامل و به درستی انجام داده‌اید، به انجام تمرین بعدی بپردازید. 

- زمانبندی خاصی برای انجام این تمرین‌ها پیشنهاد نمی شود، چون اگر به شما گفته شود که باید در مدت یک هفته تمرینی را تکمیل کنید و به آن مسلط شوید و شما از عهده این کار بر نیایید، ممکن است ناامید شوید و یا گاهی ممکن است برای به پایان رساندن تمرین در زمان تعیین شده، آن را بطور کامل و صحیح انجام ندهید. بخاطر بسپارید که گاه روزها، هفته‌ها و حتی ماهها تمرین مستمر لازم است تا به این مهارت‌ها مسلط شوید. 

- هنگام انجام تمرین‌ها به چیز دیگری فکر نکنید. دقت کنید که به رویا فرو نروید و خواب آلوده نباشید و هنگامیکه احساس می کنید فکرتان به مسائل دیگر مشغول شده، تمرین را متوقف کنید. 

- وقتی که در انجام این تمرین‌ها مهارت پیدا کردید، می توانید مدت آن را بیشتر کنید و یا دو بار در روز به انجام آن بپردازید، اما در ابتدا سعی نکنید که بیش از اندازه تمرین کنید. ممکن است فکر کنید که تمرین‌ها بسیار ساده و آسان هستند و بخواهید تمام آنها را در یک زمان انجام دهید. اما توصیه ما به شما این است که به تدریج پیش بروید و ذهن خود را خسته نکنید تا به نتیجه بهتری دست یابید. 

- به خاطر داشته باشید که افراد مختلف دارای قدرت تمرکز متفاوتی هستند. برخی افراد دارای قدرت تمرکز بالاتر و برخی ( دارای قدرت تمرکز ) پایین تری می باشند. مهم نیست که شما قدرت تمرکز کمی دارید، مهم این است که می توانید آن را تقویت کنید و برای این کار نیاز به استعداد خاصی ندارید. تقویت این مهارت تنها بستگی به میزان ممارست شما در انجام این تمرینات دارد. کافی است روزی 
۱۰ دقیقه برای این کار وقت صرف کنید. در پایان، بعد از گذشت زمانی شما قادر خواهید بود که در زمان‌ها و مکان‌ها و شرایط گوناگون بر کارها و مطالعات خود تمرکز داشته باشید. می دانید این به چه معنی است؟ توانایی تمرکز کردن، فکر کردن و عمل کردن تحت هر شرایطی با کمال آرامش و خونسردی، واقعا موفقیت بزرگی است. 

توصیه آخر اینکه، روی هر تمرین آنقدر کار کنید تا مطمئن شوید که آن را به درستی انجام داده‌اید و کاملا بر آن مسلط گشته‌اید.

اکنون به سراغ تمرین‌ها می رویم. ممکن است برخی از آنها آشنا یا ساده به نظر برسد، اما انجام آنها باعث می شود که قدرت تمرکز شما بیشتر شود.


0

سلام

اگر شما در طول روز زمانی را به افکاری که به ذهنتان خطور می کند اختصاص دهید و آنها را تعیین تکلیف کنید، بهتر تمرکز خواهید داشت.


2

سلام سعی کنید قبل از خواندن هر مطلبی پیش فرض های و سوالاتی را در ذهنتون (مربوط به آن مطلب) تداعی کنید تا علاقه و کنجکاوی در شما ایجاد بشود و به حس کنجکاوی مطالب را بخوانید 


2

سلام علیکم:

مکان مناسب، تغذیه سالم، ایجاد تفکر سالم با دور کردن افکار منفی، ورزش کردن میتواند در تمرکز موثر باشد.


1

سلام، 

توضیحات بسیار خوب بود. 

من هم فکر میکنم زمانی که حس نیاز به یادگیری چیزی داریم اولین قدم برای تمرکز رو برداشتیم و بعد از اون مکانی ثابت که همیشه مطالعه اونجا انجام بشه و قبل از شروع مطالعه کارهای نیمه تمام و یا هر چیزی که فکر مون رو مشغول کرده مثل مرتب کردن اتاق یا شستن ظرف ها و... رو انجام بدیم و با ذهنی آرام به سراغ مطالعه بریم و حتما در حین مطالعه آب زیادی بنوشیم. و بعد اگه چیزی یهو به ذهنمون رسید که باید انجامش بدیم رو یه تیکه کاغذ یادداشت کنیم تا بعد مطالعه انجام بدیم. این مورد آخر برای تمرکز خودم بسیار موثر بوده.

 


1

سلام، 

توضیحات بسیار خوب بود. 

من هم فکر میکنم زمانی که حس نیاز به یادگیری چیزی داریم اولین قدم برای تمرکز رو برداشتیم و بعد از اون مکانی ثابت که همیشه مطالعه اونجا انجام بشه و قبل از شروع مطالعه کارهای نیمه تمام و یا هر چیزی که فکر مون رو مشغول کرده مثل مرتب کردن اتاق یا شستن ظرف ها و... رو انجام بدیم و با ذهنی آرام به سراغ مطالعه بریم و حتما در حین مطالعه آب زیادی بنوشیم. و بعد اگه چیزی یهو به ذهنمون رسید که باید انجامش بدیم رو یه تیکه کاغذ یادداشت کنیم تا بعد مطالعه انجام بدیم. این مورد آخر برای تمرکز خودم بسیار موثر بوده.

 


1

سلام، 

توضیحات بسیار خوب بود. 

من هم فکر میکنم زمانی که حس نیاز به یادگیری چیزی داریم اولین قدم برای تمرکز رو برداشتیم و بعد از اون مکانی ثابت که همیشه مطالعه اونجا انجام بشه و قبل از شروع مطالعه کارهای نیمه تمام و یا هر چیزی که فکر مون رو مشغول کرده مثل مرتب کردن اتاق یا شستن ظرف ها و... رو انجام بدیم و با ذهنی آرام به سراغ مطالعه بریم و حتما در حین مطالعه آب زیادی بنوشیم. و بعد اگه چیزی یهو به ذهنمون رسید که باید انجامش بدیم رو یه تیکه کاغذ یادداشت کنیم تا بعد مطالعه انجام بدیم. این مورد آخر برای تمرکز خودم بسیار موثر بوده.

 


1

سلام،استفاده از محیط های آرام مثل سالن مطالعه مفید می باشد.


2

بله البته تغذیه هم تا حدی تاثیر دارد!

 


1

 با تمرکز زیاد ،و کنار گذاشتن دغدغه های فکری

محیط ارام و بدون سر و صدا ، میز مطالعه و نحوه نشستن کامل ریلکس 

و طوری مطالب خوانده شود که خود را از دیدگاه مدرس نگاه کنید به مطالب  که چه جاهایی کمتر یا بیشتر خوانده شود 

 


2

سلام 

همونطور که دوستان گفتن محیط مرتب و ثابت مغز رو وادار به تمرکز می کند.

اگه بخواهم چیزی اضافه کنیم اینکه مواد قندی واقعا تاثیر گذار و انجام ورزش که واقعا عالی هست خصوصا ورزش های که به تمرکز نیاز دار مثل پرتاب دارت یا بسکتبال یا ورزش های نظیر اون ها .

انشالله که بدرد تون بخوره


1

به نظر من اگر هدف داشته باشیم و فقط برای رسیدن به اون هدف تلاش کنیم تمرکز خودش ساخته میشه و نیازی به تلاش برای تمرکز کردن نیست.


1

یک تمرین ساده و جالب برای تقویت تمرکز:

یک میوه مثلا یک سیب را بردارید و از همه طرف به آن نگاه کنید. تمام حواس خود را بر روی آن متمرکز کنید و به چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکنید. هنگامی که به سیب نگاه می کنید به چگونگی رشد آن و یا ارزش غذایی آن و یا حتی مغازه ای که آن را خریده اید فکر نکنید، بلکه تنها و تنها بخود سیب فکر کنید. به آن نگاه کنید، آن را ببویید و لمس کنید.


1

سلام

تمرکز یک فاکتور بسیار با اهمیت و تاثیر گذار در مساله یادگیری به شمار میاد. اما کار آسانی نیست چراکه دانشجو جهت گیری های ذهنی متعددی داره و برای تمرکز ذهت لازمه که برای مدتی از اون دغدغه های ذهنی فارغ بشه. اما با تمرین قابل انجام هست.

ممنون از توضیحات بسیار خوب دوستان


1

بیشترین مشکل ؛ مشکل فکری است باید  ذهنیت و افکار را درست کنیم. اما توصیه ها:  رهایی از افکار مزاحم به روش NLP - تغذیه مناسب - انگیزه - سکوت و رهایی از سرو صداهای مزاحم - رهایی از استرس (اگر استرس داشته باشد تمرکز بشدت کاهش می یابد) حل مشکلاتی که دائما ذهن ما را بهم می ریزد و یا ترس ایجاد می کند- تمرین- برای تمرکز بیشتر از 1 تا 10 ثانیه هوای تمیز را استنشاق کنید و 10 ثانیه نگه دارید و آنرا به آرامی و با شمارش یک تا ده از ششها خارج کنید و چند مرتبه اینکار را انجام دهید خیلی موثر است. - فکر کردن به موضوع مورد مطالعه در زمان مطالعه - توکل به خدا و شکر گذاری و اعتماد به نفس


2

تعیین هدف و ایجاد انگیزه درونی میتونه کمک کننده باشه 


0

بهترین روش حذف شبکه های اجتماعی یا دور کردن از دسترس است


1

افکار مزاحمتان را یادداشت کنید تا تمرکزتان زیاد شود


0

طبق تجزبه خودم مکان مطالعه و درس خواندن باید ثابت باشد مثل کتابخانه یا یک اتاق و میز و صندلی ثابت در خانه، مدیتیشن در طول روز حداقل دوبار به این صورت که پنج دقیقه در جای راحتی نشسته یا خوابیده بدن را رها و راحت بگذارید و چشمها را بسته و بدون قضاوت نظاره‌گر افکارتان باشید اما غرق فکرها نشوید و از آنها بگذرید. این روش به مرور زمان حافظه و تمرکز را تقویت می‌کند. اگر در طول مطالعه فکری ذهنم را مشغول کرد، آن را در کاغذی یادداشت می‌کنم تا بعد به آن رسیدگی کنم، محیط مطالعه باید آرام باشد چ تهویه هوای خوبی داشته باشد، موزیک ملایم آرامبخش همراه با صدای طبیعت، برای ایجاد خلاقیت و تمرکز بسیار کاربرد دارد. پس از هر نیم ساعت مطالعه پنج دقیقه بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید یا کمی در خانه راه بروید و کمی آب بنوشید که به گردش خون کمک کرده و اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد، و به حفظ تمرکز کمک می‌کند. 


0

همانطور که دوستان گفتن بهترین راه این است که در مکانی ساکت و ارام و همچنین ذهن کاملا باز و اماده داشته باشین در کنار‌ان خوردن خوراکی هایی که ذهنتان را باز میکند


0

من خودم گوشیم خیلی مزاحممه 

اگه شما هم اینجوری هستی بزارش یه گوشه


0

گسستگی مطالب، بی نظمی ذهنی، آشفتگی روانی و فراموشی می انجامد.

عوامل ایجاد تمرکز حواس:

1. قصد ؛

تا انگیزه و نیاز به چیزی نباشد، تمرکز حواس و توجّه به آن، دقیق نخواهد بود. برای آنکه به چیزی توجّه کنیم، باید انگیزه ای نسبت به آن در ما پدید آید.

در خصوص امور درسی و تحصیلی، مقاصدی چون پیشرفت، موفقیت، رقابت سالم، اتمام تحصیل، یافتن شغل مناسب، مقام و منزلت اجتماعی، رفع نیازهای مادّی زندگی، ازدواج و... می تواند موجب تمرکز حواس گردد.

2. زمان و مکان و شرایط مطالعه ؛

مطالعه منظم در زمان های تعیین شده و در مکان های مخصوص، در ایجاد تمرکز تأثیر به سزایی خواهد داشت. وقتی در مکان تعیین شده یا مثلاً پشت میز کار خود قرار گرفتیم، به آرامی تمرکز در ما شکل می گیرد. البتّه باید شرط های زیر نیز رعایت شود:

الف. لَم ندهیم.

ب. از شل شدن بیش از حد عضلات جلوگیری کنیم.

ج. از لباس خواب و راحتی بهره نگیریم.

د. ارتباط خود را با دنیای خارج قطع کنیم.

ه . گرمای مکان مطالعه را طبیعی و متوسط نگه داریم.

و. از سر و صدا دوری کنیم.

ز. از برنامه های تلویزیونی دور بمانیم.

3. پرهیز از خیال بافی ؛

خیال بافی، غرق شدن در خاطرات گذشته و یاد کرد مشکلات، از عوامل برهم زننده تمرکز است و سراغ کسانی می آید که بی برنامه باشند و یا به خود اجازه می دهند که غرق در خاطره ها شوند.

4. اجتناب از تعارض انگیزه ها ؛

برای داشتن تمرکز حواس، باید به بلا تکلیفی خود پایان دهیم؛ از میان انگیزه های مختلف و متنوعی که ما را احاطه کرده اند، با انتخاب درست، یکی را برگزینیم و بقیه را به حاشیه ذهن برانیم.

5. مرور ذهنی ؛

مرور فعالیت قبل از انجام آن - که اصطلاحاً نقشه ذهنی خوانده می شود - تمرکزآور است؛ چنان که آغاز کار با اضطراب و بدون برنامه و مقدمه تمرکز زدا است. وقتی سیر فعالیت علمی را در ذهن به سرعت مرور می کنیم، آموخته ها و اطلاعاتِ نهفته در حافظه دراز مدّت، به صفحه هشیار حافظه حاضر می شوند و در نتیجه برای تمرکز حواس در یادگیری، آمادگی فزون تر به دست می آوریم.


0

حتماً شب را به خوبی استراحت کنید و از بین الطلوعین که بدن در بهترین حالت و اوج انرژی است بهره گیرید. 


0

ب نظرم بهترین مکان برای تمرکز کردن مطالعه در کتابخانه هس


0

سلام

مطالعه به همراه یادداشت برداری هم به تمرکز کمک می کند!


0

در طول روز زمان هایی رو به رهاسازی ذهن اختصاص میدم ..این طوری مواردی رو که بیشتر ذهنم رو درگیر و نگران کرده شناسایی و رفع میکنم


0

یکی از روش های خوب تمرکز اینه که وقتی دارید کاری رو انجام میدین توی ذهنتون مراحلش رو بگید و از خودتون بپرسید حالا باید چیکار کنم ؟ بعدش چطور میشه ؟و ... این طوری ذهن کاملا روی کاری که میکنید متمرکز میشه


0

این ایده هم که موقع مطالعه کاغذ یا دفترچه ای برای یادداشت ایده ها و فکرهاتون داشته باشید خوبه که بعدا بهشون فکر کنید


0

یکی از روش هاهم اینه که به طریقی در مورد موضوع برای خودتون ایجاد علاقه کنید مثلا من وقتی موضوع رو تجسم میکنم و به کاربردهاش فکر میکنم و یه وقت هایی وقتی بعد خوندنش مطلب رو می نویسم و براش مثال هم می زنم خیلی خوب تمرکز دارم


0

اگه به نحوی از اهرم رنج و لذت استفاده کنید موفق میشید .. مثلا به این فکر کنید که بعد مطالعه در موردش با یه صاحب نظر گپ بزنید یا برای جمعی توضیحش بدین


0

از اونجایی که برای هرکاری اعتماد به نفس لازمه سعی کنید اعتماد به نفستون رو با تمرین حسابی تقویت کنید ..این طوری کلی از ترس ها و نگرانی های ناخودآگاهتون کمتر میشه


0

برای تمرکز و جلوگیری از پرش ذهنی میتونین وسیله ای مثل اسپینر دستتون بگیرید


0

قبل از اینکه بخوایید تمرکز کنید ذهنتون رو خالی کنید ..با ذهن آروم بیشتر میشه تمرکز کرد

مثلا هرچی ذهنتون رو مشغول کرده بنویسید یا یه جور اتاق فکر ترتیب بدین


0

به نام خدا 

با سلام 

من راه حل مذهبی برای افزایش تمرکز پیشنهاد میکنم و اونم توجه بیشتر هنگام نماز های یومیه به موارد مختلفی مثل ترجمه و تفسیر آیه ها . خود این موضوع یه تمرین فوق العاده برای افزایش تمرکز میباشد .


0

 
 
 
 

راهکارهایی برای تمرکز در درس و افزایش حوصله

 
 
تاریخ انتشار : 1390/7/11
 
 
بازدید : 290171
 
منبع: پایگاه حوزه، شماره 18926

 

سوال

 

 

راه های افزایش حوصله و تمرکز در درس و ایجاد انگیزه و علاقه نسبت به آن

 

 

پاسخ

 

 


«عدم تمرکز حواس»، موضوعی است که بسیاری از جوانان از آن رنج می برند و دلایل مختلف و متعددی دارد. همان طور که خود می دانید، تمرکز حواس در هر کاری از جمله مطالعه و درس خواندن - از ضروریات قطعی است. تمرکز حواس، حالتی ذهنی و روانی است که در آن حالت، تمام قوای حسی، روانی و فکری انسان روی موضوع خاصی متمرکز می شود و تضمین کننده امر یادگیری و انجام صحیح کارها و رهایی از خطرات احتمالی است. به هر حال در یک جمع بندی کلی، می توان گفت: بیشتر افراد به دلایل عمده زیر، با عدم تمرکز فکر و حواس مواجه می شوند: 
 1. کسانی که خود را به انجام دادن کار یا مطالعه درسی مجبور می کنند؛ در حالی که تمایل درونی چندانی به آن ندارند. در این صورت تمام قوای ذهنی و روانی شان به طور خودکار از آن موضوع پرت می شود و دچار حواس پرتی می گردند. چنین افرادی ممکن است مدت ها با بی علاقگی کارهایی انجام می دهند یا به دنبال درس یا رشته تحصیلی خاصی، تلاش هایی کنند و به عبارت دیگر خود را مجبور به انجام دادن آن کار یا مطالعه می بینند. 
 2. فشارهای روانی نیز از عوامل عمده تشتت فکری است. بیشتر افراد زمانی که با مسأله ای مواجه می شوند، اگر معتقد باشند زمان کافی برای حل آن ندارند و یا توانایی حل مسأله و کسب توفیق را در خود نبینند، دچار نگرانی و اضطراب می شوند و در نتیجه این نگرانی ها، ترس از شکست، افکار منفی عدم اعتماد به نفس و خیال بافی های منفی گرایانه، توان عمل و ابتکار و خلاقیت را از آنان سلب می کند و به جای اینکه روی موضوع خاص تمرکز کنند، بر ترس و احتمال شکست خود تمرکز می کنند و یأس و ناامیدی بر آنها چیره شده و موجب حواس پرتی می شود. 
 3. گاهی برخی حوادث و اتفاقات، فضای روانی فرد را دچار اختلال می کند (نظیر آنچه در زندگی شخصی، تحصیلی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی و... رخ می دهد)، امکان تمرکز حواس را از بین می برد. 
 4. گاهی عدم رعایت بهداشت مطالعه و اصول و قوانین آن و بهره نگرفتن از روش مناسب مطالعه، باعث خستگی جسمی و روانی شده و آمادگی روانی لازم برای مطالعه و درس خواندن از بین می برد. در نتیجه احساس بی علاقگی و به دنبال آن عدم تمرکز حواس بر او مستولی می شود. 
 5. تکثر و تعدد فعالیت های فرد مخصوصا اگر در توان انسان نباشد، باعث عدم تمرکز حواس می شود. 
  
راه های مقابله با عوامل حواس پرتی: 
 برای مقابله با هر یک از عوامل فوق که هر کدام به گونه ای مانع تمرکز حواس می شود - باید به راه کار خاص و مناسب با آن توجه نمود. در عین حال نکات زیر می تواند به عنوان راه کارهای کلی، مؤثر واقع شود: 
 1. در ابتدا و قبل از هر چیز، برای تمام فعالیت های درسی و غیردرسی برنامه ریزی کنید. اوقات شبانه روز را در یک جدول زمان بندی شده از هنگام بیداری تا موقع خواب، یادداشت نموده و برای هر کاری، زمان خاصی و مناسب آن را معین نمایید، سعی کنید طبق همان برنامه تنظیم شده به انجام دادن همان فعالیت مشخص (کلاس، مطالعه، استراحت، عبادت، ورزش و...) بپردازید. حتی زمان معین و مشخصی را در طول روز، برای اندیشیدن درباره موضوعات مختلف با تخیلات و افکار مزاحم، اختصاص دهید. این کار حداقل دو فایده مهم دارد: 
 الف. نظم و انضباط در تمام فعالیت ها حتی در اندیشه ها و افکارتان - راه پیدا می کند که خود بسیار ارزشمند است. 
 ب. اگر افکار مزاحم در غیر زمان معین، به سراغتان آمد و باعث حواس پرتی شما شد، می توانید به خود وعده بدهید که زمان اندیشیدن در این باره، فلان زمان خاص و معین است. تأکید می کنیم برای هر کار و فعالیتی وقت مشخص معین کنید و در آن وقت به هیچ امری غیر از آن کار نپردازید. 
 2. اصول و قوانین لازم برای یک مطالعه سودمند را بشناسید و آن را به دقت رعایت فرمایید. ما نیز در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم: 
 الف. با مد نظر قرار دادن هدف خویش از مطالعه و درس خواندن، احساس نیاز به مطالعه را در خودتان شعله ور سازید. 
 ب. به هنگام مطالعه یا حضور در کلاس، از افکار ناامیدکننده، کسل کننده و غیرمنطقی بپرهیزید و همواره امید، قدرت و توانایی را در ذهن خود حفظ کنید. 
 ج. همیشه برای مطالعه یا سر کلاس، کاغذ و قلمی داشته باشید و نت برداری کنید یا خلاصه ای از مطالب را یادداشت کنید تا در فضای روانی درس و مطالعه قرار داشته باشید، نه اینکه به دنبال افکار و ذهنیات خود باشید. 
 د. با پیش مطالعه وارد کلاس شوید و پرسش هایی که درباره درس به ذهنتان می رسد، بلافاصله از استاد بپرسید و به خود اجازه ندهید سؤال مطرح شده، ذهنتان را به خود مشغول دارد و به تدریج از فضای روانی کلاس خارج شوید. با این روش ساده، می توانید فرایند تدریجی و محتوای درسی کلاس را پی گیری کنید و خود را در فضای درسی یا مطالعه قرار دهید. 
 ه. زمان و مکان مطالعه، باید از نظر فیزیکی و روانی از شرایط مناسب برخوردار باشد و هرگونه عاملی را که می تواند باعث حواس پرتی شود (نظیر سر و صداها، سرما و گرما، نور کم یا خیلی شدید و...) از محیط مطالعه خود حذف کنید. 
 3. در صورتی که تعدد کارها و فعالیت های غیردرسی، باعث عدم تمرکز می شود، آنها را به حداقل ممکن برسانید و به خود بگویید: در این دوره و زمان، مهم ترین وظیفه و کار من مطالعه و درس خواندن و ارتقای سطح علمی است و فعالیت های جانبی متعدد، مزاحم وظیفه اصلی من است. 

 4. اگر مشکلات شخصی، اجتماعی، خانوادگی و... باعث عدم تمرکز حواستان می شود؛ بدانید که: 
 الف. زندگی فردی هیچ کس، خالی از مشکل نیست و ذهن هیچ فردی خالی محض نیست. از طرف دیگر با صرف فکر کردن و مشغولیت ذهنی درباره چنین مشکلاتی، هیچ دردی دوا نخواهد شد. پس به خود تلقین کنید که هنگام درس یا مطالعه، ذهن خود را از آن مسائل برهانید. 
 ب. به هنگام مزاحمت آن افکار، به خود قول بدهید در این باره خواهم اندیشید (و زمانی را برای این کار در شبانه روز اختصاص دهید). 
 ج. در صورت امکان به اتفاق یکی از دوستان خود، مطالعه یا مباحثه کنید. 
 5. در صورتی که موضوع یا موضوعات خاص و محدودی، باعث حواس پرتی شما می شود، به دنبال راه حل مناسب آن باشید؛ چرا که آن موضوع خاص، در حکم علت عدم تمرکز حواس شما است. پس برای مقابله با آن باید ابتدا علت و عامل اصلی را شناسایی کنید و در پی حذف یا تقلیل آن برآیید، ولی اگر موضوعات متعدد مختلف باعث حواس پرتی می شود. به نکات چهارگانه بالا توجه نمایید. 
6. برای اطلاعات بیشتر ر.ک: 
- تقویت و تمرکز فکر، ترجمه هوشیار - رزم آزما، انتشارات سپنج 
- اسرار تمرکز فکر، علی اکبر محمدزاده، انتشارات طلایه 
  
راهکارها و نکات زیر می تواند در تقویت حافظه مؤثر باشد: 
1. با قصد و نیت قبلی اقدام به یادگیری کنید. همه آزمایش ها نشان می دهد که یادگیری ارادی مؤثرتر از یادگیری اتفاقی است. منظور از یادگیری اتفاقی این است که شما بدون انگیزه و بدون نیت قبلی چیزی را یاد بگیرید پس باید با انگیزه قوی و نیت یادگیری مطالعه کنید یا در کلاس درس حاضر شوید. 
2. به هنگام مطالعه و خواندن یک مطلب، سعی کنید تمرکز حواس داشته باشید اگر در کلاس یا هنگام مطالعه حواس خود را جمع کنید و به مطالب کتاب یا گفته های استاد خوب گوش دهید یادگیری شما بهتر خواهد شد. هرگز چیزی را همراه با چرت زدن و به خواب رفتن مطالعه نکنید یا چند کار را با هم انجام ندهید. همچنین مکانی را انتخاب کنید که کمترین محرک مزاحم را برای شما نداشته باشد. 
3. سعی کنید از آنچه می خوانید یک تصویر ذهنی برای خود بسازید. 
4. بین آموخته های خود ارتباط برقرار کنید. 
5. هرگاه چیز تازه ای را می آموزید آن را با آموخته های پیشین خود مرتبط نمایید با انجام این کار، شما اطلاعات تازه را چنان دسته بندی خواهید کرد که به سادگی می توانید آنها را بازیابی کنید. 
6. مطالب را با فاصله زمانی یاد بگیرید تا از پراکندگی وقت شما در اثر خستگی جلوگیری شود. آزمایش ها نشان می دهد که یادیگری با فاصله زمانی بهتر از یادگیری بدون فاصله زمانی است. 
7. پس از آن که مطلبی را یاد گرفتید سعی کنید در فرصت های مناسب آن را برای خود تکرار کنید. 
8. آموخته های خود را به همکلاسی های خود منتقل کنید و برای آنها بازگو نمایید. 
9. مطالب یاد گرفته شده را در قالب پرسش از هم کلاسی های خود یا دیگران مطرح کرده و از آنها بپرسید. 
10. ذهن خود را با مطالب غیر ضروری انباشته نکنید. 
11. هنگام مطالعه یک فصل یا یک کتاب اول به کل آن نظر بیاندازید و سپس به مطالعه جزئیات و زیر عنوان ها بپردازید نه آن که از همان آغاز فصل، پاراگراف به پاراگراف و بدون یک نگاهی کلی به تمام فصل یا کتاب مطالعه را شروع کنید. 
12. پس از مطالعه هر فصلی، خلاصه فصل را به دقت بخوانید، عنوان های درشت را از نظر بگذرانید آنها را روی یک صفحه کاغذ بنویسید. 
13. به مقدرا کافی بخوابید زیرا در هنگام خواب است که اطلاعات جدید پردازش و اندوزش می شوند. 
14. معنادار کردن: این روش بهتر از هر شیوه دیگر به حافظه کمک می کند و هر چه معنا عمیق تر یا با جزئیات بیش تری رمزگردانی شود، مطلب بهتر به یاد می ماند. بنابراین، وقتی می خواهید نکته ای را از کتابی به خاطر بسپارید، احتمال یادآوری آن در صورتی بیش تر است که توجه خود را بیش تر بر معنای آن متمرکز کنید. هر چه عمیق تر و کامل تر به معنا توجه کنید، بهتر آن را به یاد می آورید. 
15. سازماندهی: با سازماندهی مطالب می توان به راحتی آن ها را یاد گرفت، حفظ کرد و سپس به یاد آورد؛ برای یادگیری و حفظ موضوع و مطلبی که دارای زیر مجموعه و زیرشاخه های متعدد و متکثر است، آن را در سلسله مراتبی منطقی قرار دهید و از کل به جزء و از بالا به پایین به زیرشاخه های جزئی تر تقسیم کرده، به خاطر بسپارید. 
16. بافت: ما معمولاً مطالب را در شرایط زمانی، مکانی و... خاص یاد می گیریم. مجموعه شرایط حاکم بر فضای یادگیری بافت نام دارد. ما وقتی می توانیم به آسانی مطالب را بازیافت کنیم که بافت حاکم بر بازیابی همان بافت زمان وقوع یادگیری باشد؛ مثلاً اگر قرار باشد شما نام همکلاسی های دوران راهنمایی خود را به یاد آورید، گردش در راهروهای مدرسه ای که دوره راهنمایی را در آن گذرانیده اید بازیابی اسامی دوستان همکلاسی را آسان تر می سازد. 
17. روش پس ختام: نام این روش متشکل از حروف اول شش مرحله آن است: پیش خوانی، سؤال کردن، خواندن، تفکر، حفظ کردن و مرور کردن. فرض کنید می خواهید بخشی از یک کتاب را به خاطر بسپارید و سپس بازیابی کنید. ابتدا باید با پیش خوانی برداشت کلی از موضوعات مهم انجام دهید. این نوع پیش خوانی سبب می شود مطالب مهم فصل را سازماندهی کنید. در مرحله دوم، باید درباره هر بخشی پرسش هایی طرح کنید. در مرحله سوم، باید هر بخش را باهدف پاسخ دادن به پرسش های طرح شده بخوانید. در مرحله چهارم، باید هنگام خواندن، ساختن پرسش و ایجاد ارتباط بین دانسته های خود درباره مطلب بیندیشید و به مطالب خوانده شده معنا دهید. سپس در مرحله پنجم و ششم، یعنی مراحل از حفظ گفتن و مرور کردن، باید بکوشید واقعیت های اصلی مطالب خوانده شده را به یاد آورید و به پرسش هایی که خود طرح کرده اید، پاسخ دهید. 
18. اگر می خواهید اعداد را به حافظه خود بسپارید از روش تقطیع استفاده کنید به این گونه که اعداد و ارقام را به اعداد معنادار تبدیل کنید مثلا زنجیره عددی 83، 619، 2177، 149 را به زنجیره 1492، 1776، 1983 که سال های میلادی است تبدیل کنید. 
19. از مواد حاوی گلوکز (خرما، عسل و شیرینی جات طبیعی)، مواد دارای کلسیم و فسفر و ویتامین های D، C، B و A؛ مانند لبنیات، روغن ماهی، پرتقال، گوجه فرنگی، سبوس گندم، سبزیجات تازه، هویج و جگر به مقدار کافی استفاده کنید. 
20. با توجه به آموزه های دینی روشن می شود اجتناب از گناه و دوری از محرمات شرعی و اخلاقی نقش مؤثری در تقویت حافظه دارد


0

با سلام 

از جمله راه های تمرکز عبارتنداز:

ما سه عامل را که در مطالعه‌ی دانشگاهی نقش حیاتی دارند شناسایی کردیم. این عوامل تا حد زیادی موفقیت تحصیلی دانشجویان را تضمین می‌کنند: مهارت‌های بنیادی، مهارت‌های فراشناختی و انگیزه.

shutterstock_3916405

عامل اول: مهارت‌های بنیادی

مهارت‌های بنیادی شامل فنونِ خواندن می‌شود، که اولین بار فرد آن را بین کلاس اول تا سوم می‌آموزد. برای مثال، شما باید بتوانید صداها و کلمات لغزنده‌ی روی خطوط کاغذ را شناسایی کنید.

زمانی که بچه‌ها وارد مقطع راهنمایی می‌شوند، تقریبا خیلی از آنها مهارت خواندن را فراگرفته‌اند. اگر بچه‌ها در همان زمان مهارت‌های خواندن را خوب یاد نگیرند، نمی‌توانند در دانشگاه مطالبی را که می‌خوانند خوب درک کنند.

این ما را به سمت مهارت بنیادیِ دیگری می‌برد به نام درک مطلب. پژوهشگرانی که روی خواندن تحقیق و مطالعه می‌کنند، باور دارند نیمی از درک مطلب متون بستگی به حافظه‌ی قویِ مطالعه‌کننده در از یاد نبردن مطالب خوانده شده در متون طولانی دارد. ساختن یکحافظه‌ی قوی به معنای این است که فرد بداند ایده‌های مطرح شده در جای‌جایِ متن و نسبت به یکدیگر چه اهمیتی دارند و اینکه خودش چه دانشی نسبت به موضوع متن مورد نظر دارد.

برای مثال، دانشجویی در حال خواندن متنی است که دیدگاه‌های مختلف را در مورد برنامه‌ی «سیاست جدیدِ» روزولت (برنامه‌ی جامعی برای از بین بردن بیکاری در آمریکا) مورد بحث و مقایسه قرار می‌دهد. دانشجویانی که قدرت درک مطلب بالایی دارند، می‌توانند پس از پایان خواندن، نکته‌ی اصلی هرکدام از ادعاهای مطرح شده، دلیل مطرح شدن آن ادعاها و اینکه هرکدام چه تناقضی با دیگر دیدگاه‌ها دارند را بیان کنند.

عامل دوم: مهارت‌های فراشناختی

تمرکز

فراشناخت به این معناست که شما از عملکرد خودتان در کاری که انجام می‌دهید آگاهی کامل داشته باشید و اگر به هدف مورد نظرتان نرسیدید، بدانید اشکال کارتان کجاست.

تا حالا برایتان پیش آمده که در حین خواندن یک متن ذهن‌تان این طرف و آن طرف سیر کند؟ حتی ممکن است چشم‌هایتان هنوز روی برگه‌ی کاغذ باشد و در حال خواندن باشید اما تقریبا هیچ درکی از مطالبی که می‌خوانید نداشته‌ باشید. همه‌ی ما تا به‌حال این تجربه را داشته‌ایم، اما یک دانشجوی کارآمد سعی می‌کند این مشکل را رفع کند. مثلا آن قسمت‌هایی از متن را که متوجه نشده‌اند دوباره با دقت بیشتری مطالعه می‌کنند.این رفتار استراتژیک مثالی از مهارت‌های فراشناختی است.

مطالعات بسیار زیادی بر روی فراشناخت و نقش آن در کمک به موفقیت دانشجویان انجام شده است. خیلی جالب است که معمولا دانشجویان به دلیل داشتن اعتمادبه‌نفس زیاد، توانایی خود در درک متون را خیلی دست بالا می‌گیرند.

دانشجویان کارآمدتر معمولا دقت بالایی در درک توانایی‌شان از خود بروز می‌دهند و زمانی که در درک یک مطلب ناتوان می‌شوند از مجموعه‌ای از ابزار کمکی و استراتژی‌های مطالعه کمک می‌گیرند تا مشکل‌شان را برطرف کنند. این ابزار و استراتژی‌ها می‌تواند دوباره خواندنِ مطلب، خلاصه کردن و یادداشت‌برداری از قسمت‌هایی از متن و یا ارتباط برقرار کردن با ایده‌های داخل متن با ایده‌هایی باشد که از قبل دانشجو با آنها آشنایی داشته است.

عامل سوم: انگیزه

همه‌ی دانشجوها انگیزه‌ی لازم برای رسیدن به موفقیت در دانشگاه را ندارند، به‌خصوص زمانی که مجبورند درس بخوانند. همانطور که انتظار می‌رود تحقیقات گسترده‌ای در مورد انگیزه‌ی تحصیلی انجام شده است.

بر اساس این تحقیقات، دستورالعمل ایجاد انگیزه بسیار پیچیده است، اما می‌دانیم که مواد مورد نیازش عبارت است از:

  • ارزش قائل شدن برای خود عملِ مطالعه کردن
  • باور به اینکه اگر برای هدف خاصی مطالعه می‌کنید حتما مهارت آن را داشته و موفق خواهید شد
  • و احساس مسئولیت در قبال درست انجام دادن کارها.

این احساس مسئولیت می‌تواند به دلایل بیرونی از جمله گرفتن نمره‌های خوب، یا به دلایل درونی مانند احساس رضایت از برآورده کردن استانداردهای شخصی باشد.

عوامل موفقیت را چگونه عملی کنیم؟

پس ما عوامل سه‌گانه برای موفقیت تحصیلی را داریم. دانشجویان، هم باید مهارت‌های بنیادی را برای درک مطالب داشته باشند، هم در صورت عدم درک درست، از خودآگاهی بالایی برخوردار باشند و بدانند باید برای آن چه کاری انجام دهند و در آخر برای موفق شدن باید انگیزه‌ی کافی داشته باشند.

تا به امروز هیچ راه مستقیمی کشف نشده است که نشان دهد اگر دانشجویان بر طبق آن عمل کنند موفق خواهند شد. در واقع ما به‌تازگی از مؤسسه‌ی علوم آموزشی که دستِ راست وزارت آموزش آمریکا محسوب می‌شود، به منظور تحقیق در این امر، کمک مالی دریافت کرده‌ایم تا دریابیم این عوامل تا چه اندازه در موفقیت تحصیلی دانشجویان تأثیر دارند.

یکی از پژوهشگران ما جو مالیانو استاد رواشناسی شناختی و روانشناسیِ زبان در دانشگاه ایلینوی است. تحقیقات او بر روی درک افراد از روایت‌های مختلف در رسانه‌ها (متن، فیلم و روایت‌های بصری) تمرکز دارد و اینکه چگونه می‌توانیم دانشجویان را در داشتن مطالعه‌ی درسی و دانشگاهیِ کارآمد یاری کنیم.

ملیسا ری دیگر محقق ما در دانشگاه شمال ایلینوی است و در مرکز مطالعات بینارشته‌ای زبان و آگاهی کار می‌کند. زمینه‌های مطالعاتی وی شاملِ تفاوت‌های فردی در درک مطلب و رابطه‌ی بین متن، ساختار و درک مطلب می‌شود.

ما امید داریم این پژوهش به دانشجویان و محصّلان آموزش دهد که چگونه می‌توانند مهارت‌های بنیادی، فراشناختی و انگیزشی را کسب کنند. برای نسل‌های آینده هم که شده باید هرچه زودتر بتوانیم دستورالعمل موفقیت را به درستی پیدا کنیم.


0

کتاب اثر مرکب رو مطالعه کنید 


0

کتاب اثر مرکب رو مطالعه کنید 


0

کتاب اثر مرکب رو مطالعه کنید 


0

با سلام. تغذیه خوب

ورزش

کمک گرفتن از کتاب های انگیزشی و روانشناسی

 


0

بسیار مطالب مفید بودن تشکر از دوستان

 


0
برای ارسال پاسخ شوید.