Loading...
دانشنامه

إعتماد به طب سنتی - طب إسلامی

آیا به طب سنتی می‌توان إعتماد کرد؟ 

آیا به طب إسلامی می‌توان إعتماد کرد؟ 

رشته‌ی "طب سنتی" در دانشگاه بر چه پایه‌ای است؟

آیا این نکته که ابن‌سینا با گرفتن نبض، بیماری را تشخیص می‌داده است، قابل قبول است؟ چرا؟ 

طب سنتی طب إسلامی طب پزشکی

  •     طب سنتی به مراتب قابل اعتماد تر از طب شیمیایی هستش ،برای مثال بابونه با 20 ویژگی درمانی هیچ عارضه حادی رو بعد مصرف ایجاد نمیکنه و این درحالیکه تقریبا کلیه داروهای شیمیایی حداقل 3 عارضه رو بعد مصرف ایجاد میکنن.
  •    تدریس طب سنتی با اتکا به دانش چندصد ساله ایرانیان صورت میگیرد(طب ایران 7هزار و500سال قبل از بقراط پایه گذاری شده است) و با استفاده ازنوشته استادانی همچون جناب مصطفوی ودکتر احمدیه و بهرامی ویا حتی استاد ی همچون جناب بختی شو که به ایران مهاجرت و دانشجوی طب سنتی ما بوده صورت میگیرد و بسی بسیار عالم دیگر که در این حوزه فعالیت کرده اند و اخبارونتایج این فعالیت نسل به نسل به امروز رسیده. 
  •    همانطور که ریس سازمان جهانی بهداشت که اصالت چینی داشت گفته "اگرطب سنتی ما به ایران بیاید و اجرا شود ممکن است تاثیری بر بیماری انها نداشته باشد." این یعنی مزاج افراد، محیط و طرز زندگی تاثیر بسیاری برشیوه درمان و نحوه پاسخگویی و دارو دارد.
  •    در ارتباط با تشخیص بیماری با نبض گرفتن هم باد گفت بسیاری از بیماریها تاثیر قابل توجهی ضربان قلب و فشار دارند که با گرفتن نبض پدیدار میشود اما اهمانطور که دوست دیگری هم فرمودند حکیم ابن سینا طبیعتا علاوه بر نبض به نکات دیگر ظاهری که با بیماری ممکن است تغییر پیدا کند(مانند مردمک چشم ،سفیدی چشم ،رنگ چهره،اب پوست و چربی ان و...) هم توجه میکرده.


0

بستگی به فردی که از این علم استفاده میکند دارد که آیا تخصصی پزشکی دارد یا خیر (اگر نداشته باشد که باید منتظر فاجعه بود) 

طب اسلامی و طب سنتی چینی ،طب سنتی ژاپنی و سایر طب های سنتی امروزه قطعا بدون پزشکی نوین در جامعه امروز توانایی کاملی ندارند

 


0

سلام

طب سنتی بر مبنای مسایل و تشخیص تجربی و آزمون و خطا بوده است و برای بیماری های عادی معمولا جواب میدهند اما برای بیماری های تخصصی و مزمن ممکن است بخوبی عمل نکنند.


1

طب سنتی تنها هنگامی جواب میدهد که فرد مورد نظر شناخت کامل از گیاهان دارویی و طبی داشته باشد و با تحصیلات بالای دانشگاهی باشد

.و برای بیماریهایی خفیف فقط 


0

سلام، طب نوین با طب بوعلی سینایی منافات ندارد منتها اگر بین طب نوین و طب بوعلی سینایی اختلاف وجود داشته باشد در صورتیکه طب نوین جوابگوی درمان بیماری نباشد بیماران از طب سنتی بهره میگیرند ، حتی اگر داروهای گیاهی درمان قطعی نداشته باشد عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارد.


0

سلام 
مرجع عالیقدر آیت الله مکارم شیرازی که دروس علم حدیث را گذرانده‌اند، با تمامی استدلال و منطقی که دارند طب اسلامی را رد شده دانسته و مردم را به استفاده توأمان طب مدرن و سنتی که میراثی از ابوعلی سیناها و دیلمی‌هاست، دعوت کرده‌اند. حتی در جایی آیت الله شبیری زنجانی که یکی از علمای برجسته علم رجال است، بیان کردند که خیلی از روایات بیان شده درباره طب اسلامی و انتساب آن به ائمه اطهار (ع) صحت ندارد. در جایی آیت الله شبیری زنجانی احادیثی که در کتاب الرضا آمده را به دلیل تحریکات و ضعف‌های تاریخی که در آن نقل شده رد کرده است.


1

به داروهای گیاهی و کسانی که تحصیلات آکادمیک دارن میشه اعتماد کرد اما افرادی که ادعا می کنن علمشون رو به صورت تجربی و .. آموختن چندان قابل اعتماد نیستن


0

طب اسلامی وجود خارجی ندارد


3

در بعضی از موارد مانند بیماری های عمومی به طب سنتی اعتماد دارم ولی در بیماری های خاص تر نسبت به طب مدرن خوش بین تر هستم


0

سلام طب سنتی و طب اسلامی هر دو قابل اعتماد هست البته فارغ از کسب و کاری که اخیراً باب شده و بعضاً مواردی یافت می شود که پایه و اساس ندارد و اصطلاحاً دکان داری هست. 

طب سنتی ابن سینا نیز قابل قبول هست. کتاب قانون ابن سینا معتبر است و توضیحات جامع و کاملی در خصوص شناخت طبع ها و مزاج ها و نوع تغذیه صحیح داده شده.

اشخاصی که در شناخت مزاج ها و طبع ها مهارت دارند فقط، با گرفتن نبض و نگاه کردن به ناخن ها و زبان و زیر چشم و زیر پلک و رنگ چشم می‌توانند تشخیص دهند بیمار در چه وضعیتی است. البته گرفتن نبض همزمان باید باشد یعنی طبیب نبض هر دو دست را همزمان می‌سنجد. 

با توجه به تغییرات ایجاد شده در بدن، شما می‌توانید با گرفتن نبض متوجه شوید علت درد شخص ناشی از چه چیز است مثال نبض انسان متغیر هست. اگر شخص بصورت طبیعی تعداد نبض اش 70 باشد  اما بصورت پر با ضربه رو به بالا تعداد 60 باشد نشانه فشار خون بالاست.

اما اگر همین نبض پر و قوی رو به بالا 70 تا باشد فشار و قلب خوب است اما شخص گرمی دارد و باید مواد غذایی که طبع خنک دارد مثل هندوانه، زرشک استفاده کند تا به حالت تعادل و طبیعی برگردد. لازم به توضیح اینکه مواد غذایی با طبع خنک با مواد غذایی با طبع سرد خیلی فرق دارند و نباید این دو را با هم یکی بدانیم. 

در زمانی که نبض به صورت تند و ضعیف بزند فشار خون شخص پایین است. 

ضعیف بودن نبض اصطلاحاً زیر بزند و مثل نبض قبلی زیر دست احساس نشود و خیلی ضعیف باشد. 

مثال تعداد نبض 70 باشد ولی زیر دست ضعیف باشد شخص سردی دارد و باید از مواد غذایی که طبع گرمی دارد استفاده کند مثل نبات، حلوا، ارده، شیره توت، شیره انگور، خرما تا به تعادل برسد. (که البته درخصوص خرما نیز باید دقت شود بعضی از خرما ها طبعشان گرم و بعضی طبعشان سرد است)

طبق علم روز نیز ثابت شده شخص وقتی احساس درد یا ناخوشایندی دارد میزان انرژی ها در سطح دارای درد تغییر می‌کند که این تغییرات بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی و الکتریکی از طریق اعصاب و تغییر در گردش خون ایجاد می شود و حاله انرژی دور بدن از حالت طبیعی و موزون خارج می‌شود.

مثل سر درد در یک طرف سر ‌؛ شما با لمس از روی پوست متوجه می‌شوید دقیقا کدام نقطه از سر یا گردن دچار مشکل شده، چون میزان نبض در اون ناحیه تغییر کرده و نسبت به ناحیه قرینه آن در بدن متعادل نیست در یک طرف نبض نا منظم و طرف دیگر منظم می‌زند. 

که این نشان می‌دهد گرفتگی در مسیر وجود دارد و خون بصورت عادی در رگها جریان ندارد و باید همان ناحیه را به روش خاص ماساژ دهید تا جریان گردش خون به حالت عادی خود برگردد. و درد نیز برطرف می شود. 


0

با تشکر از همگی... 

به نظرم هردو قابل إطمینان است... در غیر اینصورت اگر این علوم واهی بودند، مدارج دانشگاهی برای آنان متصور نبود... لذا حتما أساس طب و طبابت که قبل از علوم مدرن إستفاده می‌شده است، مجرب بوده است و معلوم است که بدلیل ناقص بودن إنتقال فن طبابت و در معرض آسیب و خطر بودن منابع (مثل وقایع کتابسوزی) و نیز عدم إمکان إستتساخ و نشر زیاد، بسیاری از فنون طبابت مفقود گردیده است...

 

استاد من گفت؛ به پژوهشگاه رازی در کرج رفتیم و در حین بازدید به قسمت مارهای سمی رسیدیم... من گفتم ابن سینا در شفا گفته (بزاق دهان شخص روزه‌دار برای مار سمی، کشنده است) و ما تا بحال نتوانستیم بدلیل محدویت و معذوریت این را إمتحان کنیم... مدیر رازی تعجب کرده و باور نکرده بود و خودش یک روز را از صبح تا عصر غذا نخورده بود و بزاق دهان خود را در دهان مار سمی چکانده بود و مار مرده بود...

 

به نظر فنون طب سنتی أکثرا بر تجربه نهفته است، بلکه تماما.... 


0

به نظرم در بحث طب سنتی و اسلامی  ضرب المثل : 

یک دیوانه سنگی به چاه می اندازد که صد عاقل نمیتوانند بیرون بیاورند

حاکم هستش

همانطور که شهید چمران فرمودند تقوا بالاتر است! ولی اگر کسی تخصص کاری را نداشته باشد و منصبی را قبول کند قطعاً انسان "بی تقوایی" است! 

امروز  اعتماد به تقوای افراد باعث بی اعتمادی به تخصص افراد متخصص شده است.

و این موضوع محدود به طب ایرانی و اسلامی نیست بلکه در اکثر موارد این موضوع قابل مشاهده است. 


0

در گذشته برای درمان مردم.قطعا داروهای امروزی وجود نداشت،پس برای درمان مردم کارآمد بود

ولی امروزه با توجه به گسترش و پیشرفت بیماری ها فکر نکنم زیاد نتیجه بخش باشد.


0

طب سنتی ایرانی یا طب اسلامی ایرانی خیلی معتبر تر میباشد  

طب اسلامی به دلیل این که از روایات و احادیث هست و نمیتوان رفرنس و منبع مناسبی خواند 

ولی طب سنتی ایرانی در حد خودش واقعا فوق العادس طب نوین فقط درمان میباشد ان هم به دلیل مافیاهای موجود فقط دارو ترویج میکنن که بحث دارو هم یک بحث فوق سیاسی و مافیایی هست 

ابن سینا تنها با گرفتن نبض بیماری را تشخیص نمیداد نبض ،چشم، زبان ،لب رنگ رخسار و...

طب سنتی به دلیل گسترده بودن و عدم حمایت کافی حکیم بلقوه نداریم البته حکیم خیراندیش و.. به کنار 

من خودم شخصا به طب سنتی یا طب اسلامی ایرانی زیاد اعتقاد دارم و بار ها تجربه کردم 

در همین بحث نبض و زبان بیماری هایی که داشتم به سراحت حکیم بازگو کرد بدون انجام آزمایش طبی نوین

درپایان 

<سی که مراج را بشناسد خودراشناخته و کسی که خودرا بشناسد خداراشناخته >

 


0

با سلام و عرض ادب

به نظر بنده بله مي شود اعتماد كرد به شرطي كه  استفاده از  طب سنتي و استفاده از گياهان دارويي داراي حد و حدود مشخص  شده اي  باشد و  مراجعه بايد به افراد پزشك با تحصيلات طب سنتي باشد تا بدن و سلامتي فرد دچار مشكل نشود.متاسفانه افراد بي تحصيل و سودجوي زيادي وارد اين حرفه شدند كه بايد دقت داشته باشيد.

همچنين طب سنتي براي درمان و يا بهبودي نسبي برخي بيماري ها مناسب هست و نه تمامي بيماري ها

موفق باشيد


0

قبلا همه چیز حرمت داشت. احترام داشت، الان همه چیز شده تجاری، کسب و کار بیزینس. حالا چه علمی باشه چه دانشگاهی اگر نیت خیر نباشه هیچکدوم خوب نیست.


0

بله اما واسه پیشگیری خیلی بیشتر جواب میده 

تا درمان

البته واسه درمان بیماری های کوچک چرا حتما جواب میده


0

با سلام

پایه و اساس طب سنی ریشه در علم گیاه شناسی، مخصوصا گیاهان داروئی دارد و چون از خلقت انسان اثری از داروهای شیمیائی نبوده پس خود دلیل بر صحت طب سنتی است که بمرور بشر اولیه با تجربه به این غلم دست پیدا کرده. حال با پیشرفت علم و شناخت انسان اولیه و بالطبع آن کشف عناصر و خواص آنها و استفاده از ترکیبات حاصله در درمان برخی بیماری ها طب شیمیئی نیز رواج پیدا کرد. با پیشرفت تکنولوژی در خصوص علم داروسازی و افزایش جنبه تجاری آن و سودآوری این صنعت البته با تبلیغات فراوان همینک این درمان از طب سنی پیشی گرفته است که همراه با عوارض و خطرات مصرف نیز می باشد.


0

پدر علم طب اسلامی ایران میگوید که گنجشک برای فشار خون بالا و کبوتر برای فشار خون پایین موثر است 

اما مبلغان دین اسلام میگویند گنجشک گناه دارد 

ما که گیج شدیم


0

پزشکی نوین و خلاص. مابقی بدون پشتوانه پژوهشی.


0
برای ارسال پاسخ شوید.