سلام

معمولا رحمت الهی همراه با خیر و برکت است. اما همراه کرونا نه خیری هست و نه رحمت و غالبا زحمت و تنگنا هست. برای جهانیان

عذاب هم بعید است برای تمام امت ها و ملت های جهان یکجا و همزمان وارد شود. چراکه چنین چیزی سابقه نداشته

لذا چون هم اکنون در این دوره کرونا هستیم و هنوز تمام نشده، نظر نهایی و قطعی نمیتوان داد تا وقتی که به پایان برسد و نتایج آن قابل ارزیابی واقع شوند

 


0

مولوی 
از کلیم حق بیاموز‌ ای کریم         بین چه می‌گوید ز مشتاقی کلیم
با چنین جاه و چنین پیغامبری         طالب خضرم ز خودبینی بری


2

سلام

حتما هر کاری حکمتی دارد

و این هم جزو یکی از حمکت هاست

صد در صد در کنار از دست دادن خیل عزیزان و فداکاری ها و از جان گذشتگی های فراوان ایران نعمات زیادی رو بدست خواهد آورد

صد در صد بعد از هر سختی آسانی است


3

به نظر من نه میشه اسمش رو عذاب گذاشت و نه رحمت چون هم نکات منفی داشت و هم نکات مثبت

 نکات مثبت داشت چون باهم بودن و به فکر هم بودن رو به مردم یادآوری کرد


1

باسلام 

کرونا یک آزمایش الهی است چرا که با نگاهی به آیات 155 تا 157 سوره مبارکه بقره مشخص می شود که خداوند متعال بندگان خود را مورد امتحان و آزمایش قرار می دهد و کسانی که در برابر مشکلات و سختی ها صبر پیشه کنند مورد رحمت و لطف الهی قرار می گیرند:  «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ * الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَهٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ – بقره ۱۵ تا ۱۵۷»

اما باید انسان خود را از هلاکت دورسازد و خداوند منان انسان را از بی توجهی و بی مبالاتی دور کرده است. «وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ – بقره / ۱۹۵» 

از آنجائیکه شفاء و سلامتی به دست خداوند است امید است بارعایت نکات ایمنی و بهداشتی و مسائل اعتقادی از قبیل دعا و مناجات و صدقه و آرزوی سلامتی برای مدافعان سلامت هر چه رودتر از این امتحان سخت و مشکل با سربلندی بیرون بیاییم. 


3

هر کس از منظر خود و به نسبت ظرفیتش به موضوعات این جهان می نگرد . ارباب رجوعی داشتم که دربحبوحه نظرات مردم راجع به کرونا میگفت که : یه روزی میاد همتون میفهمید که این کرونا هم یه فیلم بیشتر نبوده . یاد اون داستانی افتادم که اسب یه کشاورز فرار میکنه همه میگن چه بد ، کشاورزه میگه شاید . فرداش اسب با ده تا اسب وحشی برمیگرده همه میگن چه خوب ، کشاورزه میگه شاید. فرداش پسر کشاورز موقع رام کردن یکی از اسبهای وحشی میافته و پاش میشکنه همه میگن چه بد و کشاورزه میگه شاید . فردای اون روز نماینده نظام وظیفه میاد همه پسرهای مشمول دهکده رو با خودش میبره سربازی به جز پسر کشاورز چون پاش شکسته بوده . همه میگن چه خوب دوباره کشاورز میگه شاید . خوب و بد بودن یا خیر وشر بودن موضوع با متر دست بشر قابل سنجش نیست . با در نظر گرفتن نقص نسبی دانش بشری در برخی از علوم نظیر علوم تجربی و نقص مطلق دانش بشری در برخی علوم دیگر نظیر مسائل متافیزیک ، کرونا یک موضوع چندوجهیه . برخی از انسانها جان خودشون رو از دست دادند . هوا تمیز شد ولایه اوزون ترمیم نسبی شد . خیلی از شرکتها ورشکست شدند وکارمنداشون بیکار . زمین نفس کشید و هیمنه ی ابرقدرتها شکست و .... . و اما  " الخیر فی ماوقع  " چرا که هیچ برگی بدون اذن خدا به زمین نمی افتد.   


4

سلام،هیچ کاری از کارهای خدا بی حکمت نیست،کرونا هم حکمتی داره..الله اعلم..


2

خداوند متعال هیچ کاری را بیهوده و به دور از حمکت خود انجام نمیدهد یقینا حمکتی پشت این کار است همانطور که فرموده ان و هیچ چیزی را بیهوده نیافریدیم 


3

 هم رحمت است هم عذاب

قدر نعمت های الهی را باید دانست.


2

با سلام. بنظرم نه رحمت است نه عذاب. اگر بخواهیم با دیدی علمی نگاه کنیم نه دیدی تقدیرگرا، وضعیتی است که منجر به بروز بحران در سطوح و عرصه های مختلف شده است.


1

با سلام و احترام خدمت همه عزیزان

همه فرهیختگان

هیچکدام.

کار بشر است، اگر خسارت زیادی به یک مملکت وارد شود، ناشی از مسئولین نالایق است، اگر کمتر، بالعکس.

چرا همه چیز را به خدا نسبت میدهیم؟ خود خدا میگه آیندتون رو تغییر نمیدم مگر به دست خودتون. یعنی اگه ما به این مسئولین نالایق رای میدیم، میان و واسه ما تصمیم میگیرن و در این شرایط بحرانی تلفات زیاد میشه، سیل میاد اونقدر کشته میده، هواپیما میزنیم، میگیم طرف فکر کرده موشک کروزه!!! تقصیر خودمونه، نه عذابه، نه رحمت. اگر در متن قرآن غرق شویم، میفهمیم خیلی از این موارد دست خودمونه! 

میتونیم خودمونو گول بزنیم و پس از این بحران، بررسی کنیم ببینیم مضراتی که داشته، بیشتر بوده یا کمتر، اون موقع بگیم عذاب بودده یا رحمت!!!

این نظر یک مسلمان خداترس نماز خون است، نه آتئیست.

والسلام


1

همین که کره زمین نفس میکشه و وضعیتش بهتر شده به نظرم رحمت است.در کنار تمام زحماتش برای انسان


2

این که بگیم عذاب الهی بوده در اصل ماها کسایی نیستیم که بخوایم در مودش بحث کنیم.


2

واگرازخدابه تو ضرری رسد هیچکس جزخدا نتواند تورا ازآن ضرر برهاند، واگر از اوبه تو خیری رسد هیچ کس تو را نمیتواند از آن منع کند او بر هر چیز تواناست.

در هر موقعیتی و قطعا برای هر کسی و ادراک خاصی که در تک تک آدم ها وجود دارد فرق داره

اما مهم این هست که ما خودمون رو با شرایط هستی اَدابته کنیم.

لذا برای یک نفر نعمت و برای یک نفر عذابه.

اما زندگی های ما داشت به سمت فردگرایی می رفت و هیچکسی به فکر فرد دیگری نبود، واضحتر بخوام بگم حتی در اعضای یک خانواده دو هسته ای هم روشن بود که این اتفاق ما رو به سمت مکاتب غربی داره میبره.

علی ای حال من این برداشت رو دارم که این بیماری باعث توجه بیشتر مردم به مردم و حکومت و دولت به مردم شده یعنی می تونیم آن رو رحمت بدانیم.

من در مسئله بنزین هم اشاره کرده بودم که منافع جامعه بر منافع فردی مقدم است.

به هر حال وضعیت فعلی ما با اثرات زیاد دعا هست که در این جایگاهیم والا بدیهی است که تلفات بیشتری رو در این اپیدمی می داشتیم.

توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و دولت کریمه و متخصصین حائز در خصوص این مسئله ملی و بین المللی می تواند ما را در گذر از این حادثه ناگوار به سلامتی عبور دهد.


2

با سلام و تحیت

در ابتدا جا دارد از حجت الاسلام نوروزی بخاطر طرح این موضوع که نهایت تقدیر را داشته باشیم چراکه زمینه برای یک هم افزایی و گفتگو در بستر علم را برایمان رقم زدند.

خوب بدون شک روی گردانی از یاد خدا و ترک طاعت او ضمن آنکه عواقب سوء اخروی دارد،  پیامدهای سوء مادی دنیوی را نیز در بر خواهد داشت. مثل همین اوضاع و بلای همه گیر الهی که میتواند از آن جمله باشد: « وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکًا»؛ « و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت»! بخش اول آیه اشاره به رویگردانی انسان ها از خداوند دارد و بخش دوم پیامد آن را که تنگنا و سختی در زندگی ست متذکر می شود. خوب در خصوص بخش دوم و تنگنا و مشقت به وجود آماده که شکی نیست. اما در مورد اینکه آیا ما مشمول بخش اول این آیه(رویگردانان از خدا) نیز هستیم و مستحق عذاب استیصال ترجیح م این است که قضاوت و نظر شخصی خود را بیان نکنم. وارد جزئیات نمیشوم که در مقابل منکرات و گناهان علنی جوامع چه موضعی در پیش میگیریم یا که اصلا هیچ کاری نداریم و به راحتی عبور می کنیم و...

دعا و طلب دفع بلا خو است اما کافی نیست اکنون مجال آن رسیده که همچون قوم یونس همگی در هر جا که هستیم رو به سوی حق کرده و ضمن توبه اجتماعی  بگوییم خداوندا! ما بر خود ستم کردیم، از گناهان ما بگذر، اگر ما را نیامرزی و به ما رحم ننمایی از جمله ی زیانکاران باشیم، خدایا! توبه ی ما را قبول کن و به ما رحم نما، ای خدایی که رحم تو از همه بیشتر است.

 


2

یه ویروس دست کاری شده هست برای کم کردن جمعیت جهان که معمولا هم برای از بین بردن افراد سالخورده دارن ازش استفاده میکنن مخصوصا کشورهایی مثل ایتالیا که یک کشور ورشکسته هست با این کار داره هزینه نگهداری درمانی و بیمه ای که برای افرارد سالخورده میپردازه کم میکنه


2

تذکر خداوند به همه دنیاست.......


1

 سلام

میشه گفت رحمتی هست تا با اندیشه در گذشته قدر موقعیت هایمان را باید می دانستیم و برای آینده خویش برنامه ریزی محکمی بچینیم


2

با سلام

خداوند منشاء خير و نيكي است و هر شري زاييده بشر و اعمال أو مي باشد 

 


1

سلام
اینکه یک کشوری این ویروس رو در تمام جهان انتشار داد و شما بخواهید اون رو رحمت یا عذاب خدا بدونید به نظرم منطقی و قابل قبول نسیت
مثل این می مومنه که شما نفت برداری خونه خوتو آتیش بزنی و بعد بگی این رحمت خدا بود یا عذاب؟
پس اینکه بخواهیم هر چیزی رو به رحمت و عذاب خدا ربط بدهیم حتما دچار اشتباه میشیم


2

مشکل اینجاست که اون کسی که نفت برمیداره و خونه ی خودش رو اتیش میزنه خودش رو در برابر خدا میدونه.

اگر اذن خدا نباشه اون میتونه دست به نفت و آتیش بزنه؟! بدون اذن خدا برگی از درخت به زمین میافتد؟ قران کریم: وسع کرسیه السماوات و الارض - سیطره ی حکومت او آسمانها و زمین است. کره ی زمین ما که مانند یک غباری در کهکشانهای لایتناهی است.

 


0

من با اقای صالح آبادی موافقم آقای نوروزی عزیز

خودش رو در برابر خدا میدونه یعنی چی؟

اینکه میفرمایین اگر اذن خدا نباشه .... بذارین یه نکته خدمتتون عرض کنم.

خداوند متعال، این اجازه رو به همه ما داده که اگر اتیش رو به نفت نزدیک کنیم، نفت اتش بگیرد، همینطور اجازه داده اگر من (به عنوان یک کشور) ویروسی رو پخش کنم در تمام دنبا، هر کس (کشوری) که مدیریت ضعیف تری داره، تلفات بیشتر و در پی آن مشکلات اقتصادی و معیشتی و ... بیشتری خواهد داشت! این نشان میدهد که خداوند متعال اجازه همه این کارها رو در گذشته صادر کرده است، این ما هستیم که ایا از این اجازه استفاده میکنیم یا نه!!!

و در ادامه کاملا با اقای صالح آبادی موافقم که بحث کردن درباره عذاب یا رحمت بودن آن کاری کاملاً بیهوده و گول زننده است.

و البته با ادامه عرائض شما که ایه ای از قرآن اوردین و از وسعت اسمانها و زمین فرمودین، موافق هستم و این موضوع ارتباطی به بحث اذن الهی و غذاب یا رحمت دانستن کرونا ندارد.


2

آقای نوروزی
این طوری که شما میگید پس اختیار انسان کجا قرار داره؟ مگر قدرت اختیار برای انسان نیست؟
در ضمن اگر این طوری که شما میگید باشه اون داعشی با اذن خدا دست به ترور و کشتار مسلمان و منفجر کردن حرم اهل بیت میکرد با استدلال شما کشور های دیگه نباید با داعش مخالفت میکردند 
درضمن اونی که دست به قتل کسی میزنه چرا مجازات بشه با استدلال شما به اذن خدا قتل رو انجام داده 
آقای نوروزی شما میخواهید هر جور شده رحمت خدا و عذاب رو به کرونا ربط بدهید این راهش نیست


1

کرونا رحمت خداوند است...

- إراده‌ی انسان در طول إراده‌ی خدا هست نه در عرض آن... منشأ أثر خدا هست و لاغیر... خداوند إراده کرده است که ما إراده داشته باشیم...

- خداوند آن طرف جوی آب نیست و ما اینطرف جوی اب... ما همه سرباز خدا هستیم و در أصل در خانه‌ی خدا داریم بازی می‌کنیم... حتا کرونا کوچولو و کمتر از آن و حتا کهکشان بزرگه و بیشتر از آن... ما همانند سایه‌های روی دیوار هستیم که گمان داریم مستقل هستیم ولی .... دست متحرک جای دیگر و فرد حرکت دهنده کس دیگر است...

- (و ما مِن شیءِ إلّا یُسَبِّحُ بِحَمدِهِ) هیچ چیزی نیست مگر اینکه سرباز او و تسبیح‌گوی اوست...

- هیچ برگی بدون إذن خداوند ساقط نمیگردد... ( و ما تَسقُطُ مِن وَرَقَةٍ إلّا بِإذنِهِ).

- شفا و درمان به أسبابی متصل است که فقط خداوند "حکیم" تدارک می‌بیند...

( یا مَن یَجعَلُ ألشِفآءَ فی ما یَشآءُ مِن ألأشیآءِ) ای خدایی که در هر چه که "بخواهی" شفا قرار می‌دهی...

(یا مَن إسمُهُ دَوآءٌ و ذکرُهُ شِفآءٌ) ای کسیکه "نشانه‌ی" تو دارو است و یاد تو درمان است...

- شرورات و آفات أموراتی "عدمی" هستند و "عدم" هرگز به منصه‌ی ظهور نخواهد رسید و پا به عرصه‌ی وجود نخواهد گذاشت و موجود نخواهد گردید... همانند تاریکی و ظلمت که هرگز وجود إستقلالی ندارند، بلکه تاریکی عبارت است از عدم نور و شب هم عبارت است از عدم خورشید...

- شیطان هم از مظاهر رحمت خداوند است...  شمر و یزید هم همینطور... جهنم هم از مظاهر رحمت خداوند است... خداوند شمر و داعش را آفریده تا کمالات وجودی و مدارج نفسانی هر فردی بروز پیدا کند و چه بسا لیاقت شهادت یافته و به مقام عندأللهی برسد...

- مؤمن و موحد هر آنچه را که می‌بیند از مظاهر رحمت خدا می‌داند ولو در ظاهر برایش أسباب زحمت باشد لذا حضرت زینب سلام ألله علیها فرمودند: من در روز عاشورآء جز زیبایی ندیدم...

وظیفه‌ی بنده‌ی خدا (در هر لباس و پست و مقامی که هست) در دنیا این است که مقدمات بازگشت خود به بهشتی را که از آنجا رانده شده است را فراهم کند... و أصولا حضور ما در این دنیا به همین دلیل است... خداوند به رحمت خاص خود ما را به زمین فرستاده است تا جبران خطا کرده و لیاقت حضور مجدد در جوار رحمت حق را داشته و به آرامش و آسایش برسیم... و محال است که خداوند بنده‌ی خودش را به چیزی نزدیک کند که آن چیز از رحمت او دور باشد... پس إنسان ماداما در رحمت حق غوطه‌ور است ولو به جهل مرکب ملتفت نباشد...

 


0

دوست عزیزم آقای صالح آبادی...

فرمودید " اونی که دست به قتل کسی میزنه چرا مجازات بشه با استدلال شما به اذن خدا قتل رو انجام داده"...

ما نسبت به إتفاقات پیرامونی خودمان مسئولیتهایی داریم که در هیچ حالی ساقط نمی‌گردد... وقتی شمر از مظاهر رحمت خاص خداوند است که کارش به جایی می‌سد که إنسان کامل و ولی خدا را به قتل می‌رساند، دیگر داعش که در برابر او هیچ است... داعش هم سرباز کوچک خدا است ولی وظیفه‌ی ما هم از بین بردن اوست... إمام حسین(ع) هم می‌دانست که شمر لطف خاص خداوند است ولی در عین حال سعی در از بین بردن او داشت...

شما را إرجاع می‌دهم به سوره‌ی کهف، آیات 60 تا 80... که موسی(ع) با خضر(ع) همسفر بودند و حضرت خضر به ناگاه نوجوانی را در راه دیده و بدون إطلاع قبلی او را به قتل رساند که حتا باعث إعتراض پیامبر بزرگ خدا، حضرت موسی(ع) هم قرار گرفت...


0

با سلام و احترام

ضمن تبریک پیشاپیش خجسته میلاد یگانه منجی عالم بشریت

 با پایان قرن بیستم طی پیشرفت های علمی و صنعتی خیل عظیمی از دغدغه ها و اضطراب های روزمره بشر برای همیشه پایان یافت و  رفاه و آسایش ظاهری فراهم شد. اما ورد به قرن 21 سرآغاز مواجهه بشریت با مشکلات و بحران های جدید و پیچیده تری بود. از بحران های روحی و روانی که خارج از مبحث ماست صرف نظر می نماییم.همانگونه که علم رو به پیشرفت و به خدمت بشریت درآمده است،ابرقدرت های ستیزه‌گر جهانی ممکن است با استفاده سوء از علم برای بلاد دیگر و حتی خودشان خطراتی را فراهم نمایند. بدون شک تاکنون مطالبی پیرامون  فرضیه های انقراض بشر به سمع یا نظر همه ما رسیده است. بنیاد ها و پژوهشگاه های مختلف جهانی برخی خطرات را که می تواند منجر به انقراض و نابودی بشریت گردد مطرح کرده اند از جمله این خطرات شیوع جهانی امراض مسری و عفونی ست. حسب مطالعات صورت گرفته  امروزه تمام علوم و اسباب لازم  برای شیوع یک بیماری کشنده و بسیار مسری که کوئید19 نیز از جمله آنهاست فراهم گردیده است. از سوی دیگر در طول تاریخ معاصر اوج دیوانگی های بی حد و مرز  بشر با حملات اتمی، میکروبی و شیمیایی به اثبات رسیده است. مبحث شَر به عنوان لازمه جهان هستی جزء سرفصل های دروس عمومی معارف اسلامی ست که در کتب درسی مربوطه به تفضیل بیان گردیده و اتفاقا اشراف نسبی بر آن یکی از پیش نیازهای لازم برای پرداختن و پاسخ به این پرسش می باشد. از طرفی آزادی و اختیار انسان  از سرچشمه های شَر می باشد که کرونا یکی از مصادیق آن است.شر لازمه ذاتی جهان مادی ست و نمی توان هر شري را زاييده بشر و اعمال او دانست. منشاء خیر و نیکی بودن خداوند خارج از این بحث است و نمی توان با تعمیم آن جهان مادی را که شر لازمه آن است خیر محض تصور کنیم. از طرفی خداوند در قرآن کریم می فرماید: «آنچه را کِشت مى کنید ، آیا شما آن را مى رویانید و به ثمر مى نشانید یا ما رویاننده و به ثمر نشاننده آنیم ؟اگر بخواهیم آن را به صورت خاشاک درمى آوریم ، آن گاه شما از آنچه بر کِشتتان رسیده است شگفت زده درباره اش گفتگو مى کنید». خداوند متعال تنها خالق و ناظم مطلق جهان هستی ست. اگر یک سری روابط علت و معلولی علی الظاهر علمی، این نتیجه را موجب شود که که خداوند جهان را خلق و سپس  آن را به حال خود رها و یا به تسلیم بشر درآورده است، این ناشی از شرک خفی و ناخواسته در توحيد ربوبي ست. تنها خداى متعال است كه مى‌تواند مستقلا و بدون نياز به هيچ‌گونه اذن و اجازه‌اى، در تمام شئون مخلوقات و كل جهان تصرف كرده، آن‌ها را تدبير و اداره كند. همۀ علت‌ها و معلول‌ها و موجودات نسبت به علت خود، عین فقر و وابستگی هستند؛ به‌قسمی که هیچ‌گونه استقلالی از خود ندارند.

اما  کوئید 19 و رحمت یا عذاب بودن آن؛ اگر بتواند استعداد و توانایی انسان برای غلبه بر شرایط سخت و مهلک را شکوفا کند، موفقیت در آزمون الهی خداجویان و یکتا پرستان  واقعی را منجر گردد و عاملی برای رهایی ما از خواب غفلت باشد و روی آوردن به علم و حکمت نامتناهی عالم و حکیم مطلق الهی را سبب شود، عین رحمت است. در غیر این صورت می تواند یک عذاب سخت الهی باشد. پس به خود ما بستگی دارد و موید آيه ۱۱ سوره رعد نیز هست.

هیچ کدام از مجموعه دانشگاهیان ما خدایی نکرد آتئیست یا منکر خداوند نیستند. هر یک در رشته ای متخصص و دانش آموخته یا دانشجو هستیم. جامعه و میهن ما به تخصص و رشته های مختلف تحصیلی نیاز دارند. البته بحران های روحی روانی حاصل از کوئید19 فرصت خاصی را در اختیار دانش آموختگان حوزه و معارف اسلامی قرار داده است. چراکه قطع به یقین توجه و روی آوری بیشتر به دین می تواند علاوه بر اسباب آرامش روحی و روانی  موجبات نزول  برکات الهی و امداد های غیبی را فراهم آورد/

 


0

ماییم و می و مطرب و این کنج خراب
جان و دل و جام و جامه پر دُرد شراب
.
فارغ ز امید رحمت و بیم عذاب
آسوده ز باد و خاک و از آتش و آب


1

خانم دکتر فتحی...

فرمودید؛ "خداوند منشاء خیر و نیکی است و هر شری زاییده بشر و اعمال او می باشد"...

این بیان یک توضیح إضافی دارد و آن هم اینکه "شر" هرگز وجود ندارد... شر أمری عدمی است و "عدم" هرگز موجود نمی‌گردد. بلکه آنچه که ما به عنوان شر می‌شناسیم و می‌بینیم، فقدان خیر و رحمت إلهی است... اگر جایی نظم موجود نباشد، بی‌نظمی حاکم است... اگر جایی نور نباشد، تاریکی هست... اگر جایی رحمت إلهی نباشد، فقدان رحمت (بی‌نظمی، تاریکی، آفات و شر) نمود پیدا می‌کند...

قرآن کریم؛

- آنچه از نیکی به تو رسد از سوی خداست و آنچه از بدی به تو رسد، از جانب خودت است (که مانع خیر و رحمت شده‌ای)... (ما أصابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِن أللهِ و ما أصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ)...

- بخاطر رفتار مردمان، فساد و بی‌نظمی و آشوب در خشکی و دریا پیدا شده است... (ظَهَرَ ألفَسادُ فی ألبَرِِ و ألبَحرِ بِما کَسَبَت أیدی ألناسِ)...

- آنچه که از بلا و سختی به شما می‌رسد از جانب خودتان است که مرتکب شده و مانع خیر شده‌اید و ألبته خداوند از بسیاری از بلایای شما جلوگیری می‌کند... ( و ما أصابَکُم مِن مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَت أیدیکُم و یَعفوا عَن کَثیرٍ)...

 

 

 

 


0

آقای دکتر برزگر...

 

- هیچ بلا و سختی و مصیبتی به شما نمی‌سد مگر به إذن خداوند... (ما أصابَ مِن مُصیبَةٍ إلّا بِإذنِ أللهّ)...


0

باسلام 

باتوجه به اسناد موجود می توان نتیجه گرفت که زمان خیلی نزدیکتر به آخرالزمان می شود‌. و یاران و اصحاب امام زمان با دیگران جدا می شوند . میتوان گفت این بلای آسمانی بر جهان بطور ناگهانی آمد تا به انسانها خیلی از نکات اعم از علمی...مذهبی..سلامتی.پاکیزگی و.. را بیاموزد . خداوند همیشه برای آموختن ما از روش های امتحان یا بلا  استفاده می کند. ان شالله که همه درزیر سایه امام زمان باشیم و در رکاب ایشان درهر عرصه ای تلاش کنیم


0

با سلام

آقای قربان نژاد، بسیار عالی. احسنت، چه دو بیتی زیبا و بجایی.

آقای نوروزی عزیز، بنده هم عرائض شما مبنی بر اذن خدا رو تأیید کردم، اما به اینصورت که اجازه در گذشته داده شده، حالا ما انسانها و دولتها، با اختیار خودمون (که در عرض اراده خداست)، یه ویروسی رو پخش کردیم، هیچ ارتباطی به عذاب یا رحمت بودن این فاجعه ندارد. حتی، اگر بصورت تصادفی و غیرارادی این ویروس از یه آزمایشگاه BSL4 اومده باشه بیرون و این واقعه مهلک رخ داده باشه، هرچند احتمالش کمه، اما اگر اینطور باشه هم، باز بحث در مورد عذاب یا رحمت بودن آن بیهودست. قرن، قرن 21ه، بهتره در مورد جلوگیری از انتشار این بیماری بحث و تحقیق کنیم! 

خانم کرملو، مهندس شیمی، ممنون میشم ارتباط این فاجعه رو با آخر الزمان از نظر شما بدونم؟ آیا نمیتونستیم بین هولوکاست و آخرالزمان ارتباطی پیدا! کنیم؟! سوزاندن بیش از 9 میلیون انسان (ویکیپدیا)(یهودی)!!! این ویروس که تا حالا نزدیک 90 هزارتا کشته، چیزی نیست.

با احترام و سپاس


0

به نظرم وقوع پدیده هایی که در جهان هستی اتفاق می افتند نسبی هستند یعنی نه به صورت مطلق شر می باشند و نه به صورت مطلق خیر.
برای برخی از موجودات موجب خیر و برای برخی موجب شر هستند فرضا با وقوع بیماری کرونا حیوانات وحشی کمتر توسط انسان ها سلاخی و شکار می شوند و یا ممکن است برخی که از بعضی مسائل غفلت داشته بودند با ایجاد کرونا ، به خود بیایند و در آینده نزدیک موجب رحمت برایشان گردد.
و باید اشاره نمود که سوال شما به نظر کامل نمی باشد چون اگر منظور از رحمت و یا عذاب این است که ایجاد کرونا توسط خداوند انجام شده است که امری رحمت آور یا عذاب آور باشد باید گفت این طور نیست و انسان ها با دخالت بیش از حد و افراطی در طبیعت باعث شیوع این گونه بیماری ها می شوند.


1

- لا جبرٌ و لا تَفویضٌ بَل أمرٌ بینَ ألأمرَینِ. (نه جبر است و نه إاختیار، بلکه أمری است مابین ایندو).

فَلَم تَقتُلوهُم ولـکِنَّ اللّهَ قَتَلَهُم (تو دشمنانت را نکشتی، بلکه خداوند بود که آنان را کشت).

وما رَمَیتَ اِذ رَمَیتَ ولـکِنَّ اللّهَ رَمی (و تو نبودی که تیراندازی کردی، بلکه خداوند است که تیراندازی کرد)...


0

خانم آهنگر
باید ابتدائا تعریف دقیقی از شر ارائه داد که اساسا شر به چه معناست؟
ممکن است پدیده ای از نظر ما عین شر باشد و برای فرد دیگری جز خیر چیز دیگه ای نباشد.
شر بیشتر مفهومی ذهنی است و تلقی ما از پدیده ای است که به آن رنگ و لعاب شر می دهد یا خیر.


0

سلام

به نظر من :

نه عذاب است و نه رحمت

چون این یک جنگ بیولوژیکی است که بشریت ایجاد کرده


1

سلام، نه رحمت و نه عذاب، بلکه بین آنهاست.


0

به نظر بنده هیچ کدام از دو مورد گفته شده،ویروسی است آزمایشگاهی و نتایج کارهای تحقیقاتی و استفاده بیولوژیکی از ان توسط بعضی از کشورها و بطبع  پاندمی شدن ان میباشد


0
برای ارسال پاسخ شوید.