مهم ترین راهکار برای کنترل آلودگی هوا کدام یک از موارد زیر است؟

مهم ترین ملاک برای کنترل آلودگی هوا کدام یک از موارد زیر است؟

خودرو های سنگین دیزلی.

تک سرنشین بودن سواری های شخص.

موتور سیکلت ها

خودرو های بدون معاینه فنی.

هوای آلوده تک سرنشین راهکار

سلام

خودروهای دیزلی و موتور سیکلت ها


0

سلام، موتورسیکلت‌ها


0

سلام:

خودروهای بدون معاینه فنی و سپس تک سرنشین بودن خودروها.


0

با عرض سلام و احترام

علاوه بر موارد فوق ، از رده خارج کردن اتوموبیل های دودزا و استفاده از سوختی جایگزین جهت کنترل آلودگی هوا مناسب است


0

 

همچنین میتوان به موارد ذیل نیز اشاره نمود:

 

راه های مقابله با آلودگی هوا:
▪ از موثرترین راهكارهای كاهش آلودگی، كاهش آلودگی از مبدا است: ساخت و طراحی وسایل نقلیه موتوری كه از حداقل سوخت استفاده كنند، چنانچه در کشور های پیشرفته این امر تحقق یافته و در صدد موفقیت های بیشتری نیز هستند. همانطور که می دانیم وسایل نقلیه موتوری در ایران نسبت به دیگر کشور ها از بالاترین مصرف سوخت برخوردار هستند.

▪ تبدیل سوخت خودروها به CNG در مقابل بنزین و نیز كاهش واردات بنزین .

▪ ارایه برنامه های آموزشی در رابطه با كاهش مصرف سوخت از طرق مختلف مانند آموزش تعمیر و نگهداری خودروها، الگوهای رانندگی و عوامل موثر بر میزان مصرف سوخت خودرو.

▪ استفاده از رسانه ها ی همگانی (رادیو، تلویزیون، مطبوعات و... ) و فعالیت های سازمان یافته برای آموزش و افزایش دانش در باره ی تهدیدهای آلوده كننده های هوا وایجاد آگاهی از اجرای قوانین برضد تمامی آلوده كننده ها بسیار مهم و ضروری است. این رسانه ها یکی از اولین ابزارهای ما برای ایجاد تغییر به شمار می آیند.

▪ به كودكانمان از همان سنین كودكی آموزش دهیم كه استفاده از وسایط نقلیه همگانی ، دوچرخه یا پیاده طی كردن

▪ مسافت های كوتاه به سلامت هوا كمك می كند؛

▪ خارج كردن صنایع آلاینده از محدوده شهری؛

▪ از رده خارج كردن خودروهای قدیمی و فرسوده با حفظ حقوق صاحبان آن ها.

▪ استفاده از انرژی های تجدید پذیر كه هم اكنون در نقاط مختلف دنیا از آن ها استفاده می شود از جمله انرژی خورشید ،باد، انرژی گرمایی اقیانوس ها ،انرژی امواج آب و انرژیجذر و مد اقیانوس ها ، بیوگاز (سوخت حاصل از تجزیه میكروبی ماده آلی در غیاب اكسیژن _ بیوگاز سوختی پاكیزه است كه می شود از آن برایپخت و پز ،گرم کردن فضا و آب، روشنایی و حتی فراهم آوردن توان مکانیکی در ماشین آلات کشاورزی و ...)

▪ درختان و گیاهان ریه زمین هستند و یك ضرورت اساسی برای بهداشت زیستی این سیاره. هرچند انسان هوا را از دی اكسید كربن پر می كند و لایه ی اوزون را با مواد شیمیایی ساخته خود نابود می كند، درختان سیستمی قوی برای تعدیل این تاثیرات ارایه می دهند. به همان اندازه كه درخت جان تازه ای به جوّ می دهد، جنگل زدایی آن را نابود می سازد. از آن جا كه یك درخت طی دویست سال دی اكسید كربن هوا را جذب و كربن را در چوب خود ذخیره می كند ، وقتی آن را خرد می كنیم و به صورت چوب و یا كاغذ می سوزانیم، کربن دویست ساله ی در بند خود را بصورت دی اکسید کربن آزاد می کند و در نتیجه تاثیر گلخانه ای را تشدید می كنیم. از این رو ما نیاز به كاشت درخت داریم و باید از قطع درختان خودداری كنیم، زیرا هر درخت در هركجای دنیا گوهری است پربها. لایه ی اوزون و گازهای گلخانه ای مرز نمی شناسند، پس قطع هر درخت تاثیر جهانی برجای خواهد گذاشت.

▪ استفاده از انرژی ها را درجای خود و به مقدار لازم برای خود مجاز بدانیم.انرژی های خانگی از قبیل :پخت و پز،روشنایی، حرارتی ،الكتریكی، مكانیكی


0

مهمترین عامل 

تولید خودروهای بی کیفیت داخلی است 

 


0

تمامی چهار مورد (بدون أولویت) ظاهرا نقش زیادی در آلودگی دارند... 


0

مهم ترین از نظر من :

اتوبوس های شهرداری(BRT) و شرکت های خصوصی هستن که گازوئیلی هستن و بسیار بیشتر از ماشین سواری آلودگی دارن و راهکارشم اینه که همشونو با اتوبوس های برقی جایگزین کنن (پیشنهاد من یه قرارداد همکاری با شرکت BYD چین هست که هم تو اوضاع تحریم شدنیه و هم اینکه شرکت معتبریه)


1

مهم ترین از نظر من :

اتوبوس های شهرداری(BRT) و شرکت های خصوصی هستن که گازوئیلی هستن و بسیار بیشتر از ماشین سواری آلودگی دارن و راهکارشم اینه که همشونو با اتوبوس های برقی جایگزین کنن (پیشنهاد من یه قرارداد همکاری با شرکت BYD چین هست که هم تو اوضاع تحریم شدنیه و هم اینکه شرکت معتبریه)


0

باسلام 

البته باید به کیفیت سوخت های مورد استفاده نیز دقت کرد 

محل پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و مراکز صنعتی اکثرا نزدیک مراکز پرجمعیت مسکونی هستش نمونه واضح شهر تبریز می باشد.

و در اخر سن بالای سیستم خمل و نقل و تکنولوژی قدیمی مورد استفاده و عدم دقت در موارد زیست محیطی و فرهنگ سازی  یعنی تمامی چهار مورد ذکر شده در سوال

قطع درختان و ویلا سازی هم که سهم بزرگی داره  

 


1

سلام خودروهای بدون معاینه فنی و سپس تک سرنشین بودن خودروها


0

خودروهای سنگین و سپس تک سرنشین


0

همه موارد. اما موتورسیکلت ها بسیار بیشتر


0

کنترل هر کدام از عوامل مذکور (که با درصدهای متفاوت در آلودگی هوا تاثیر زیادی دارند) می تواند موثر باشد: 

کنترل خودروهای تک سرنشین و خودروهای بدون معاینه فنی: تردد بیش از 5 میلیون خودرو در تهران که عمدتا تک سرنشین و بنزین سوز هستند هم در افزایش ترافیک و هم در آلایندگی نقش زیادی دارند. حتی نوع و مدل پایین خودرها نیز موثر است و تردد خودروهای قدیمی و دود زا جایگاه اول آلایندگی را دارد. 

کنترل خودروهای سنگین دیزلی: جایگاه دوم را دارند. بخصوص در تهران که به دلیل محدودیت ها اکثرا شب ها (بخصوص دراتوبان ها با سرعت بالا) تردد می کنند و عمدتا آلایندگی شدیدی دارند و به دلیل تاریکی هوا و کنترل های کم به راحتی هوا را آلوده می کنند که از چشم هاغافل مانده است. 

کنترل موتور سیکلت ها: به دلیل اعمال محدودیت های ترافیکی و تمایل افراد به استفاده از موتورهای بنزین سوز، این وسیله نقلیه هم در آلودگی صوتی و هم در تصادفات و مرگ و میر و هم در آلودگی هوا موثر بوده و در الایندگی جایگاه سوم را دارد. 

علاوه بر این ها کارخانه ها ، وسایل گرمایشی دودزا در ساختمان ها و تاسیسات ، سیگار و وارونگی هوا در افزایش آلودگی هوا موثر هستند. 

اما راه حل چیست؟ 


0

خودرو های بدون معاینه فنی.


0

سلام

البته همه این موارد در گرو سیاست های کلان خواهد بود!


0

سلام

تک سرنشین بودن خودروهای شخصی


0

به نظر میاد در این حوزه نیاز به اقدامات ضربتی داریم!


0

تک سرنشین بودن سواری های شخصی


0

حمل و نقل عمومی فرسوده


0

با سلام 

استفاده از خودروهاي تك صندلي يكي از عوامل تشديد كننده آلودگي هوا ميباشد ،

چنانچه استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي جايگزين خودروهاي تك سرنشين شوند ميشود از بدتر شدن شرايط تا حدودي جلوگيري كرد اما اين امر نيازمند داشتن زير ساخت هاي پاسخگو در زمينه حمل و نقل عمومي ميباشد

كميت و كيفيت وسايل نقليه عمومي بسيار اهميت دارد


0

تو روز های تعطیل که اداره ی بهداشت نظارت نداره شاهد آلودگی های خیلی زیادی هستیم .. اول شرایط موجود رو بهینه کنیم بعد دنبال نوآوری باشیم .. پساب آلوده کارخانجات هم که به خوبی دفع میشه ! .. بعدا نصب فیلترهایی باقیمت مناسب برای اگزور خودروها می تونه خیلی موثر باشه که موقع معاینه فنی میتونه نصبش چک و کنترل بشه


0

تعویض به موقع مبدل کاتالیستی و ارتقای کیفیت مبدل .


0

تعویض به موقع مبدل کاتالیستی و ارتقای کیفیت مبدل .


0

تشکر از مطالب مفید.


0

تشکر از مطالب مفید.


0

آنچه مشخص است صنایع مخصوصا صنایع سنگین ونیز نیروگاه های تولید برق با سوخت های فسیلی و معادن کانی ها از جمله کارخانجات سیمان و شن وماسه از مهمترین عوامل آلودگی هوا محسوب ومی شوند. متمرکز شدن کانون های ریزگردها نیز که در مناطق خشک و نیمه خشک از سایر عوامل محسوب می شوند.


0

این چیز های که گفتین خوبه باید همش اجرایی بشه مهم ترین نمیشه گفت مثل کلان شهرهایی مثل تهران در فصل زمستان اگر همه از تک سرنشینی خارج بشن اعمال زوج فرد از درب منزل بشه و حتی موتور سیکلت ها انژکتوری بشن و ماشین های دیزلی رو فکری به حالش بکنن و کاتالیست هارو دوسال یک ار تعویض اجباری بزنن الکترونیکی بشه هوشمند بشه مثل خارج و معاینه فنی باز هم از لحاظ الودگی چون تراکم زیادی هست و غیره جوابگو برای رفع الودگی نیست درصد عظیمی سهم کارخانه ها هست باید خروجی کارخانجات رو به فیلتر های خاصی تجهیز کنند الایندگی ایجاد نکنه همچنین CO 2 و حتی جریمه های بسیار سنگینی ببندند و غیره در اون زمان شاهد هوای پاک خواهیم بود نه سر سری گرفتن و تمام موارد شما مهم ترینش موتور سیکلت هست و ماشین دیزلی ماشین تک سرنشین اما کم نیست سهم عظیم میشه گفت تراکم زیاد جوابگو نبودن اون هست


0
برای ارسال پاسخ شوید.