محتوای قرآن کریم

قرآن کریم فرموده است:

- هیچ تر و خشکی نیست مگر اینکه در کتابی آشکار است (لارطبِ و لایابسِ إلّا فی کتابِ مبینِ) ...

- هیچ خرد و کلانی نیست مگر اینکه نوشته شده است (کلُّ صغیرٍ و کبیرٍ مُستَطَرٌ) ...

- هیچ ذره‌ای در دل زمین وجود ندارد مگر اینکه در کتابی آشکار است (لاحبةِ فی ظُلُماتِ ألأرضِ) ...

- این قرآن بیان کننده‌ی هر چیزی است (تبیانٌ لکلِّ شیءٍ) ...

موضوعات و سؤالات بی‌شماری در شاخه‌های علوم مختلف در دنیای ما وجود دارد که ناشناخته و مجهول است ... پس چرا برای آنها در قرآن جوابی نمی‌بینیم؟ در حالیکه قرآن إدعا کرده است که: هر "پاسخی" برای هر چیزی (تر و خشک، خرد و کلان) در قرآن موجود است ...

تذکر مدیریت دانشنامه : با سلام و احترام لطفا در ارسال پاسخ‌های بی رویه در پست‌ها به منظور کسب امتیاز جدا خودداری کنید. پاسخ‌های محیط دانشنامه تنها باید در محور سوال باشد و نیازی به نوشتن پاسخ های گفتگو محور  نیست ، پاسخ ها باید کامل باشد ، نیازی به نوشتن تشکر و احوال پرسی در پاسخ های دانشنامه نیست در صورت تکرار پاسخ حذف و امتیاز منفی به کاربران تعلق خواهد گرفت.

 

علوم قرآن قرآن قرآن شناسی

با سلام؛

 

قرآن کریم دارای دو بعد است؛ یک بعد از آن، مفاهیمی هستند که عامه مردم به راحتی درک میکنند. اما بعد دوم نیازمند تفسیر است و به راحتی قابل استخراج نیست.


2

سلام و رحمةألله ...

 

ممنون سعید عزیز ... ولی قرآن فرموده: (بلسانٍ عربیٍ مبینٍ) ... این قرآن به زبان عربی که بسیار آشکار است نازل شده است ...


2

سلام علیکم:

فکر میکنم بطن قرآن منظور است، که برای قرآن بطن های بیشماری است و هر بطن را بطن های دیگر.


1

ممنون علی عزیز ...

ولی قرآن فرموده: هیچ خرد و کلانی نیست مگر اینکه نوشته شده است (کلُّ صغیرٍ و کبیرٍ مُستَطَرٌ) ...


0

ممنون خانم مصلایی بزرگوار ...

ولی قرآن فرموده: با زبانی بسیار آشکار بیان شده است ... (بلسانٍ عربیٍ مبینٍ) ...


0

سلام

جوابم را با طرح سوال مطرح می کنم:

زمین گرد است یا تخت؟


0

سلام و رحمةألله آقای صعودی ...

هر دو ... نسبی است ...

 


0

رحمت الهی بر شما . نسبیت و قیاس و مقایسه و تفرقه افکنی در قران وجود ندارد. اینا از آن شیطان و " راس و الذنب " است.

حال جوابم را با توجه به روزگار ادامه میدهم: آیا ماسک زدن از کرونا جلوگیری می کند؟ آیا دولتمردان ( عثمان و معاویه امروزی ) و WHO ، اولوالامر هستند؟


0

با سلام. این امر طبیعی، همه چیز را نباید به همگان گفت؛ علم مطلق نزد خداست که به ائمه اطهار علیهم السلام و اولیا الله در قالب علم لدنی عطا شده. قرآن کتابی است برای معرفی خدا و کسب معرفت.بشیر و نذیر، مسائل علمی در یک کتاب مقدس نباید جایگاهی داشته باشند زیرا که علم بشر در حال تغییر است. آنچه تغییر ناپذیر است مهر و رحمت پروردگار به عام و عنایت خاص به بندگان خاص می باشد. پس میتوان نتیجه گرفت حساب خدا از دانش اندک بشر جداست و نباید مغلطه ایجاد کنیم... هو الاول و الاخر و اظاهر و الباطن و هو بکل شی علیم، صدق الله العلی العظیم


1

سلام و رحمةألله ...

ممنون آقای گرگین عزیز ...

ولی ما شواهدی داریم که از إمام معصوم علیه‌ألسلام سؤالاتی رو پرسیدند و حضرت جواب دادند و سپس از ایشان سؤال شده است که این پاسخ شما بر چه مبنایی است و کجای قرآن آست؟ که حضرت إشاره به محل جواب در قرآن نمودند ... منجمله؛

إمام جواد علیه‌ألسلام در مجلس معتصم بودند که در آنجا بحث درباره‌ی حد سرقت بود که هرکسی نظری می‌داد ... در نهایت إمام فرمودند: که حد سرقت در نهایت، انگشتان دست است و نباید کف دست قطع شود ... زیرا قرآن می‌فرماید: و أنَّ ألمساجد لله ... مسجدها برای خداوند است ... إشاره به اینکه مساجد نماز (مواضع هفتگانه در سجده که شامل دو کف دست نیز می‌شود)، از آن خداوند است و هر فردی برای نماز (در حالت طبیعی) باید آنها را داشته و مراعات کند ...

و یا آیات: عادَ کألعرجون ألقدیم ... و ألأرضَ فرشناها ... و ألسمآءَ بنیناها و إنا لموسعون ... و بسیاری آیات دیگر که در ظاهر تصویرسازی از وضعیت طبیعی جهان است، ولی توسط إمام معصوم حقایق علمی از بطن آنها بیرون کشیده شده است ...


1

سلام

با تفسیر صحیح میتوان پاسخ نیازها را در قرآن یافت


1

با سلام
ضمن تشکر از این موضوع بسیار بسیار مهم

چه اینکه «قرآن»، کتاب راهنمای ماست و به گواه اندیشمندان سایر ادیان نیز، تنها کتاب الهی تحریف نشده است و متاسفانه و متاسفانه و متاسفانه، از سر نادانی عده ای یا دشمنی آنان با دین خدا (که امیدواریم اولی باشد) به بهانه های مختلف، قرآن کنار گذاشته شده و نه تنها به عامه مردم، که حتی به تحصیلکردگان (صرف نظر از رشته تخصصی) اجازه خواندن قرآن به منظور درک مفاهیم آن داده نمی شود و مدام می گویند: ظاهر قرآن یک چیز است و اصل آن چیز دیگر و در حد درک شما نیست و خلاصه اینکه به شما ربطی ندارد!!!

حال آنکه نه آیاتی که آنچنان که حاج آقا نوروزی فرمودند می توان از آن ها تفسیر برداشت کرد (مثال قطع دست و آیه پیرامون مسجد)، که بسیاری از آیات آنچنان شفاف و صریح و گویا هستند که نیاز به هیچ تفسیری ندارند و کاملاً برای زندگی امروز ما نسخه پیچیده اند ... و جالب اینجاست که بسیاری از این آیات را تا کنون نشنیده ایم!

اما درباره سوال اصلی، اتفاقاً استاد ما دکتر پورعزت یک بار به این مساله اشاره کردند که اگر قرار است هر چیزی در قرآن گفته شده باشد، پس باید شیوه ساخت فضاپیما هم در آن موجود باشد ... و بعد اینطور توضیح دادند که کلیات همه چیز در قرآن گفته شده، اینکه چه علمی سودمند است، چطور علم را به دست آوریم و تمام آنچه لازم است یک انسان بداند ... اما دیگر وارد جزئیات مربوط به هر چیزی نشده که در آن صورت، قطعاً در هیچ کتابی جای نمی گرفت!


1

تشکر از اینکه آقای دکتر شمشیرگر پاسخ دادند ... 

باید بگویم إدعای اینکه "جزییات علمی در قرآن وجود ندارد"، خدشه به قرآن است و قرآن را از آخرین حجت بودن و کاملترین معجزه بودن، ساقط می‌کند ... اگر رسول أکرم صلی ألله علیه و آله و سلم آخرین پیامبر باشند (که هستند)، لزوما معجزه‌ی ایشان نیز باید آخرین بوده و کاملتر از آن إمکان نداشته باشد ... 

- إمام علی علیه ألسلام فرمودند: قرآن همانند دریای بیکران و عمیقی است که دارای 70 بطن است و هر بطنی 70 بطن دیگر دارد ... آیا این همه کران و بطن و عمق تنها برای إلقای کلیات مسآئل زندگی فردی است؟ هرگز ... منظور حدیث این نیست که قرآن تنها 4900 بطن (70 در 70 بطن) دارد ... بلکه این بطون به نحو تصاعدی افزایش میابند ... مثلا با دو حرف از حروف ألفبا، کلمات محدودی می‌توان ساخت ... و با سه حرف نیز کلمات محدودی می‌توان ساخت ... ولی با ترکیب 32 حرف بی‌نهایت (به معنای واقعی) کلمه می‌توان ساخت ... به همین شرح، 70 بطن در 70 بطن، که هیچ اندازه و حدی نمی‌توان برایش متصور بود ...

- قابل ذکر اینکه بهشت با تمام طبقاتش و جهنم با تمام درکاتش، همگی ظهور و بروز قرآن کریم هستند ... لذا باید و حتما قرآن کریم مشتمل بر صفر تا صد زندگی بشری (در دنیا و آخرت) باشد تا بتواند هم جوابگوی دنیای آدم باشد و هم قابل ظهور برای تمام وسعت بهشت و جهنم ...

- از طرف دیگر إنسان کامل (إمام معصوم)، مظهر تام و تمام قرآن کریم است و او است که علم أولین و آخرین را دارد و تمام اینها به برکت قرآن است و در حقیقت قرآن کریم است که در وجود إمام معصوم تجلی کرده است ... لذا هرچه که إمام معصوم دارد از قرآن کریم دارد ...

- در مقابل، قرآن کریم نیز همان إمام معصوم است که مکتوب گردیده است ... قرآن، معصومِ صامت است و إمام معصوم، قرآنِ ناطق است ...

- اگر ساحت قرآن کریم را منحصر در کلیات بدانیم آنگاه قرآن از حجیت ساقط می‌گردد. و لازمه‌ی این مطلب این است که مسآئل و میدانهایی وجود دارد که قرآن کریم متعرض آنها نشده است ... پس باید کتابی دیگر یا معجزه‌ای دیگر از پیامبری دیگر وجود داشته باشد (یا بعدا بیاید) که این خلأ را پر کند ... زیرا لازمه‌ی رحمت و عدل خداوند آن است که هرآنچه را که از زندگی دنیایی و آخرتی بنی‌بشر لازم است در إختیار او قرار داده باشد (إنا هدیناه ألسبیل ...) ... و این همان خطایی است که بسیاری به آن مبتلا گردیده‌اند ... قرآن می‌فرماید: خداوند کسی است که به هر موجودی آنچه را که لازمه‌ی آفرینش او بوده است، داده است و سپس او را هدایت کرده است (ألذی أعطی کلَّ شیءٍ خَلقَهُ ثمَّ هَدی) ... 

- اگر غیر از این باشد، پس إدعای قرآن کریم که فرموده "هر کوچک و بزرگی مسطور شده است" (کلُّ صغیرٍ و کبیرٍ مُستَطَرٌ)، لغو و مهمل می‌شود و این از ساحت قرآن به دور است ...

- مطلب دیگر اینکه آیا منظور قرآن کریم از "تر و خشک" و "خرد و کلان" و "هر چیزی ... " آیا فقط إشاره به کلیات است؟!!!

- اینکه قرآن کریم فرموده: "هیچ برگی سقوط نمی‌کند مگر اینکه معلوم و مکتوب است" (و ما تسقط من ورقة إلا بإذنه) ... شاهد بر این است که قرآن کریم نه تنها مشتمل بر تمام إحتیاجات بشری است، بلکه فراتر از آن را نیز مشتمل است ...

- روایات در باب علم می‌فرمایند که تمام علوم دنیا 32 حرف است و در روایات مهدوی مذکور است که تا قبل از ظهور حجة علیه‌ألسلام (تمام شاخه‌های علم با تمام گستردگی که خواهند یافت)، تنها 2 حرف از آن 32 حرف ظهور می‌کند و بعد از ظهور حضرت، تمام 32 حرف علم ظاهر می‌شود و این به برکت قرآن کریم است ...

- .....


0

قرآن دارای ناسخ و منسوخ ، محکم و متشابه ، عام و خاص ، منقطع و مرفوع و سایر اقسام دیگر میباشد که هیچ وقت کتاب قرآن به تنهایی باعث هدایت نخواهد شد چراکه نیاز به ترجمه و تفسیر دارد.

بعنوان مثال وقتی آیه نور را میخوانیم چه چیز میفهمیم؟

آیاتی که از عهد الهی ، امانت الهی و... سخن میگویند ، از کجا بدانیم واقعا منظور خداوند چیست؟ 

مشابه چنین مواردی بسیار است که از جهت عیان بودن نمیخواهم ذکر کنم و آیاتی مثل آیه ۷ آل عمران و آیات ۶۴ و ۶۸ سوره مائده و آیات ۱۲۴ و ۱۲۵ سوره توبه و... بیانگر این است که قرآن ممکن است در جاهایی باعث گمراهی نیز شود و باید قیم و تبیینگری داشته باشد.

جدای از حدیث ثقلین ، خداوند در آیه 49 سوره عنکبوت در مورد خود قرآن فرموده: بل هو آیات بینات فی صدور الذین اوتو العلم و ما یجحد بآیاتنا الا الظالمون (بلکه این قرآن آیات روشنی است در سینه کسانی که به آنان علم داده شده است و آیات ما را جز ستمکاران انکار نمیکنند) و نفرموده آیاتی  است بین دوجلد کتاب.

اصلا در زمان پیامبر که حدیث ثقلین را فرمودند نیز کتابی یکجا بنام قرآن وجود نداشت و از قاریان قرآن را دریافت میکردند (هرچند نسخه های ناقص و پراکنده موجود باشد)


0

باید با چشم دل نگریست


1

با سلام

گاهی اوقات باید به تفسیر قران و اعجاز معنایی قران پی برد تا معنی و جواب خیلی از سوالات خود را آشکارا پیدا کنیم.


1

با سلام

البته شاید آشکارا بودن قران برای همه ما آشکار نباشه.


0

باسلام

البته باید دیدمان را نیز تغییر دهیم


0

باسلام مشکل از انسان است که نمیتوانیم به قران پی ببریم قران جواب همه چی رو میده ولی در مکان و زمان مشخص علم ما کم است مثل این میمونه شخص شما قران بخونی ولی نمیتوانید بگویید من کل قرانو میفهمم و تفسیراتی در میاروم نمیتوان مثل سورنمل که تفسیرشو من کامل میدونم حتی درکلماتش علم هایی نهفته است که برای مورچه بیان شده از شکستن مورچه میگه تازه معلوم شده جنس مورچه از کریستاله برای همین از حروفی استفاده شده که در عربی برای شکسته شدن فقط کریستال میباشد پس ماییم که تازه دانشمندان به ان پی بردن ما ضعف در فهم قران داریم و همانطور که میدانید علم 72 درب دارد در حال حاضر دری باز نشده زمان ظهور میگویند دوباب از ان گشوده میشود...به توجه به روایات

قرآن کریم دارای دو بعد است؛ یک بعد از آن، مفاهیمی هستند که عامه مردم به راحتی درک میکنند. اما بعد دوم نیازمند تفسیر است و به راحتی قابل استخراج نیست.و بحث گفتگو ی ان زیاد است

 


1
برای ارسال پاسخ شوید.