Loading...
پرسش‌های علمی خود را با سایر اعضا مطرح کنید. طرح پرسش علمی

سوالات قرآن شناسی

درباره عالم ذر و انتخاب انسان در آنجا

سلام. درباره عالم ذر از دوستانی که در این رابطه پژوهش یا مطالعه داشته‌اند سوال دارم.

به جز دو آیه «میثاق» (172 اعراف) و «امانت» (72 احزاب) که اشاره داشته‌اند به اینکه پیش از عالم دنیا و در عالم ذر، انسان گواهی به حقانیت خداوند داده و بار امانت را پذیرفته، آیا مستنداتی وجود دارد که در آن عالم، انسان ها عملکردی داشته‌اند؟ یا جایگاه کنونی شان در دنیا، به انتخاب خودشان بوده است؟

آنچه در جستجوها به صورت پراکنده یافتم، چنین بوده:

1 - در عالم ذر، انسان‌ها عملکردی داشته‌اند (فرمانپذیری یا نافرمانی از خداوند) و بر آن اساس، جایگاهشان در دنیا تعیین شده است و این موضوع، نشان می‌دهد حضورمان در دنیا و کشور و خانواده و موقعیتی که داریم، بر اساس «جبر» نیست، بلکه بر اساس عملکرد خودمان در عالم ذر بوده است.

2 - در عالم ذر، جایگاه‌های مختلفی به انسان عرضه می‌شود و این خود انسان است که می گوید می خواهد در دنیا، در کدام موقعیت قرار بگیرد.

قرآن شناسی

محتوای قرآن کریم

قرآن کریم فرموده است:

- هیچ تر و خشکی نیست مگر اینکه در کتابی آشکار است (لارطبِ و لایابسِ إلّا فی کتابِ مبینِ) ...

- هیچ خرد و کلانی نیست مگر اینکه نوشته شده است (کلُّ صغیرٍ و کبیرٍ مُستَطَرٌ) ...

- هیچ ذره‌ای در دل زمین وجود ندارد مگر اینکه در کتابی آشکار است (لاحبةِ فی ظُلُماتِ ألأرضِ) ...

- این قرآن بیان کننده‌ی هر چیزی است (تبیانٌ لکلِّ شیءٍ) ...

موضوعات و سؤالات بی‌شماری در شاخه‌های علوم مختلف در دنیای ما وجود دارد که ناشناخته و مجهول است ... پس چرا برای آنها در قرآن جوابی نمی‌بینیم؟ در حالیکه قرآن إدعا کرده است که: هر "پاسخی" برای هر چیزی (تر و خشک، خرد و کلان) در قرآن موجود است ...

تذکر مدیریت دانشنامه : با سلام و احترام لطفا در ارسال پاسخ‌های بی رویه در پست‌ها به منظور کسب امتیاز جدا خودداری کنید. پاسخ‌های محیط دانشنامه تنها باید در محور سوال باشد و نیازی به نوشتن پاسخ های گفتگو محور  نیست ، پاسخ ها باید کامل باشد ، نیازی به نوشتن تشکر و احوال پرسی در پاسخ های دانشنامه نیست در صورت تکرار پاسخ حذف و امتیاز منفی به کاربران تعلق خواهد گرفت.

 

علوم قرآن قرآن قرآن شناسی