سلام و عرض ادب
وقت بخیر
دوست عزیز، باید ببینیم که شما تعریف دقیق اختلالات یادگیری را نیاز دارید و یا نظرسنجی کرده اید تا دیدگاه دیگران را ارزیابی کنید؟
در تعریف تخصصی اختلالات یادگیری باید گفت که این دانش آموزان در درجه ی اول در طیف هوشی نرمال قرار دارند، در عین حال ممکنست به علل متعدد، در یک یا چند ماده ی درسی و یا مهارت تحصیلی مانند خواندن، نوشتن و ریاضیات دچار مشکلاتی در یادگیری باشند. از سویی این افراد دچار مشکلاتی در مهارتهای تفکر، حل مسئله، توجه، تمرکز و به طور کلی مهارت های شناختی و فراشناختی هستند.
پس با این تعریف متوجه میشویم که:
۱. اگر کودکی مشکلات هوشی داست، به هیچ عنوان فرد با اختلال یادگیری محسوب نمی شود. (گرچه بسیار شایع است که افراد با مشکلات هوشی، مشکلات یادگیری داشته باشند، اما به هرحال جزو اختلالات یادگیری محسوب نمی شوند).
۲. افرادی با اختلالات یادگیری ممکن است در حیطه های شناختی و فراشناختی دچار نقص هایی باشند و لذا با تمرین و پرورش این مهارت ها، می توان به بهبود اوضاع یادگیری این کودکان کمک کرد.
۳. معمولا نزد اکثر معلمان و خانواده ها مشکلات رفتاری به اشتباه با برچسب اختلالات یادگیری شناخته می شوند. لذا ضرورت آگاه سازی افراد وابسته و در ارتباط با کودک بسیار مهم است.
۴. برای بهبود و اصلاح این مشکلات لازمست که در درجه ی اول مشکل دانش آموز به طور دقیق شناسایی و ارزیابی شود و در گام بعد در عین اینکه نیاز به درک و همدلی با دانش آموز داریم، به آموزش و آگاه سازی معلمان و والدین و همسالان کودک، نیاز فوری داریم.
3