کارشناسی ارشد
ریاضی‌محض‌
دانشگاه تهران
1 سال پیش

با تشکر از پاسخ زیباتون جناب مرندی عزیز

بله دوست عزیز ، همینطوره که فرمودید. صحبت بنده هم در خوب یا بد بودن ذات علم نیست.

اما صحبت بنده اینجاست که تابحال چه اتفاقی افتاده؟

چون خود علم هم قدرت محسوب میشه مثل سایر چیزهایی که قدرت میارن (مثل پول و مقام و...) درنتیجه به نظر میرسه درنهایت تحت اختیار قدرتمندان دربیاد

چطور که ذات پول و مقام هم چیز بدی نیست ولی وقتی به دست قدرتمندان زورگو میافته باید مردم بردگی چنین افرادی رو بکنن

هزار متاسفانه در مورد علم هم چنین اتفاقی افتاده. حاصل زحمات دانشمندان و محصلان در اختیار یک عده قرار میگیره

اگه بخوام مثال معمول رو بزنم اینه که هدف تحقیقات دانشجو و حتی اساتید صرفا هدف شخصی خودشون نیست  ، بلکه برای یک ساختار کار میکنیم تا اهداف این ساختار رو برآورده کنیم

مثلا دانشجوی مکانیک دنبال این است که وزارت دفاع از کدام طرح استقبال میکند تا برایشان کار کند. و هر دانشجویی ابتدا نگاه میکند که به کدام طرح بها داده میشود و نسبتا میتواند موقیعت خوبی داشته باشد....، (در این میان داوران و قضاوت کنندگانی که قرار است حاصل را تعیین کنند هم از همین ساختار هستند) پس دانشجو هر قدر هم تحقیق کند و علم را گسترش دهد به نظر میرسد ، آزادانه اینکار را نکرده ، بلکه ناخودآگاه مطالبی را گسترش داده ‌که ساختار از او میخواهد

و چه کسانی جز سردمداران این بها و موقیعت ها را انتخاب میکنند؟

حال این سردمداران بر اساس چه معیاری این بها ها را میدهند؟

بر اساس صلاح مردم؟ یا صلاح خودشان؟

لذا به نظر میرسد جهت علم را از قبل تعیین میکنند و محققان این جهت را جلو میبرند.

حالا سوالم واضح تر شد: دانشمند شدن در ساختار ، میتواند حال و روز زندگی مردم را بهتر کند؟

1 سال پیش

قرآن دارای ناسخ و منسوخ ، محکم و متشابه ، عام و خاص ، منقطع و مرفوع و سایر اقسام دیگر میباشد که هیچ وقت کتاب قرآن به تنهایی باعث هدایت نخواهد شد چراکه نیاز به ترجمه و تفسیر دارد.

بعنوان مثال وقتی آیه نور را میخوانیم چه چیز میفهمیم؟

آیاتی که از عهد الهی ، امانت الهی و... سخن میگویند ، از کجا بدانیم واقعا منظور خداوند چیست؟ 

مشابه چنین مواردی بسیار است که از جهت عیان بودن نمیخواهم ذکر کنم و آیاتی مثل آیه ۷ آل عمران و آیات ۶۴ و ۶۸ سوره مائده و آیات ۱۲۴ و ۱۲۵ سوره توبه و... بیانگر این است که قرآن ممکن است در جاهایی باعث گمراهی نیز شود و باید قیم و تبیینگری داشته باشد.

جدای از حدیث ثقلین ، خداوند در آیه 49 سوره عنکبوت در مورد خود قرآن فرموده: بل هو آیات بینات فی صدور الذین اوتو العلم و ما یجحد بآیاتنا الا الظالمون (بلکه این قرآن آیات روشنی است در سینه کسانی که به آنان علم داده شده است و آیات ما را جز ستمکاران انکار نمیکنند) و نفرموده آیاتی  است بین دوجلد کتاب.

اصلا در زمان پیامبر که حدیث ثقلین را فرمودند نیز کتابی یکجا بنام قرآن وجود نداشت و از قاریان قرآن را دریافت میکردند (هرچند نسخه های ناقص و پراکنده موجود باشد)