گفت‌وگوی علمی

آموزش مجازی

آموزش ترم ۱ مجازی را با آموزش ترم ۲ مجازی با آموزش ترم ۳ مجازی را با یکدیگر مقایسه کنید.

آیا دانش جویان و دانش آموزان به مرور زمان تنبل تر شده اند؟اساتید چطور؟

آموزش مجازی

با سلام

یک سری از دانشجویان بله اما یکسری از داشنجویان با تطبیق خود ،دسترسی بهتری به منابع دارند.


1

سلام

الزاما در مورد همه دانشجویان و دانشگاه ها صادق نیست این موضوع اما بصورت کلی باعث تنبلی شده و هیچ آموزشی جای آموزش حضوری رو نمیگیره، بطور کلی هم سه ترم اول و دوم و سوم مقایسه بشه برمیگرده به عادت که رفته رفته هر چه زمان بیشتری از حضور دانشجویان در دانشگاه میگذره باعث تنبلی بیشتر میشه


0

بنظر من شیوه بسیار خوبی است مجازی


0

با سلام

اصولا این امر باعث تنبلی در امور تحصیلی شده است


0

براي همه يكسان نيست من خودم با تسلط و مطالعه بيشتر كاستي هاي ترم هاي قبل را جبران كردم.


0

 به نظرم برای رشته های تیوری خوب هست ولی عملی نه زیاد 


0

در نتیجه چندان تفاوتی نداره


0

خستگی به مرور ایجاد شده برای ترم های بعد


1

اما حسنش این بوده که در ترم های پایانی ، استاد و شاگرد، به مجازی خو گرفته بودند و طبعا نتیجه بهتری می گرفتند حتی اگر در ظاهر و آمار این طور نشون نده


0

اساتید در مقاطع ابتدایی بیشتر زیر ذره بین بودند و مجبور بودن کار بهتری ارایه بدن. چون معمولا مادرها در کنار بچه ها خصوصا اول. و دوم بودند.

اما در مقاطع بالاتر به دلیل نظارت کمتر به نظر می رسه نتیجه کم تر مطلوب بوده


1

با سلام و عرض ادب ، از آنجا که این روش تدریس و یادگیری در جامعه ما اولین تجربه می‌باشد و  یادگیری از همه  امکانات نرم افزار در جهت استفاده بهینه آن قبل از شروع این شیوه اجباری آموزشی برای یاد دهنده و یادگیرنده لازم و ضروری بود  و از آن مهم تر موضوع قرنطینه و عدم خروج از منازل و شرایط حاد سلامت جامعه و آمار مرگ و میر و وجود افراد بیمار در خانواده ها تا حدود زیادی شادابی را از مردم جامعه گرفته و افسردگی جایگزین آن شد و طولانی شدن این شرایط که عمدتاً همه فکر می‌کردند بیش از چند ماه دوام ندارد آثار منفی در طول اموزش ببار آورد شاید این شیوه آموزش مجازی در شرایط عادی اگر  اجرا میشد آثار منفی آن خیلی ناچیز بود 


2

با سلام

بله متاسفانه تاثیر خوبی به جا نگذاشت چون اکثر دانشگاه های کشور از نظر مجازی در کیفیت خوبی قرار ندارن


0

۱. ترم ۱ مجازی: ویژگی‌ها: دوره‌ی آزمایشی و سازگاری با آموزش آنلاین. مشکلات زیاد در اینترنت، نرم‌افزارها و تجهیزات. سردرگمی دانشجویان و اساتید در نحوه‌ی تدریس و ارزیابی. انگیزه‌ی اولیه بالاتر، چون دانشجویان تصور می‌کردند که این یک تغییر موقتی است. نتایج: مشارکت نسبتاً بالا، اما همراه با استرس و بی‌نظمی. سخت‌گیری بیشتر اساتید برای ایجاد نظم. مشکلات عدیده در امتحانات و تقلب گسترده. ۲. ترم ۲ مجازی: ویژگی‌ها: افزایش آگاهی و تجربه در نحوه‌ی استفاده از پلتفرم‌ها. دانشجویان و اساتید با روش‌های دور زدن سیستم‌های کنترلی آشنا شدند (تقلب، غیبت نامحسوس، شرکت غیرفعال در کلاس). کاهش جدیت در آموزش به‌دلیل عادی شدن شرایط. مشکلات در تعامل دانشجویان و کاهش یادگیری عمیق. نتایج: بسیاری از دانشجویان از فایل‌های ضبط‌شده استفاده کردند و کمتر در کلاس‌ها حضور فعال داشتند. برخی اساتید سخت‌گیری را کاهش دادند و امتحانات را ساده‌تر کردند. افت نسبی کیفیت آموزش نسبت به ترم ۱. ۳. ترم ۳ مجازی: ویژگی‌ها: اوج بی‌انگیزگی دانشجویان و اساتید. افزایش قابل توجه غیبت‌های غیررسمی (دانشجویان در کلاس حضور داشتند ولی توجهی نداشتند). استفاده بیشتر از روش‌های ارزیابی آسان‌تر مثل ارائه‌ها و پروژه‌های گروهی به‌جای امتحانات سخت. تأکید بیشتر روی حفظیات و تکالیف تکراری به جای یادگیری عمیق. نتایج: کاهش چشمگیر تعامل دانشجویان با اساتید و همکلاسی‌ها. افت یادگیری مفهومی و افزایش یادگیری سطحی. بسیاری از دانشجویان درس‌ها را فقط برای نمره می‌خواندند، نه برای فهم واقعی. برخی اساتید نیز کمتر سخت‌گیری کردند و مطالب را ساده‌تر ارائه دادند. آیا دانشجویان و دانش‌آموزان به مرور زمان تنبل‌تر شده‌اند؟ بله، اما این تنبلی بیشتر ناشی از شرایط آموزش مجازی است تا تغییر در شخصیت افراد. دلایل اصلی تنبل‌تر شدن دانشجویان و دانش‌آموزان: از بین رفتن تعامل حضوری: بدون تعامل رو در رو، انگیزه و مشارکت کاهش یافت. سهولت دسترسی به منابع آماده: دانشجویان بیشتر به خلاصه‌ها، فایل‌های ضبط‌شده و تقلب روی آوردند. ارزیابی‌های آسان‌تر: امتحانات مجازی کنترل سخت‌گیرانه‌ای نداشت، در نتیجه تلاش برای یادگیری کمتر شد. عادی شدن شرایط آموزش مجازی: در ابتدا این روش جدید بود و همه تلاش می‌کردند، اما در ادامه، انگیزه افت کرد. بنابراین، تنبلی دانشجویان بیشتر ناشی از تغییرات محیطی و ضعف سیستم‌های کنترلی بود، نه تغییر در شخصیت آن‌ها. آیا اساتید هم تنبل‌تر شدند؟ در بسیاری از موارد، بله! اما نه همه‌ی آن‌ها. دلایل کاهش کیفیت تدریس توسط اساتید: بی‌انگیزگی اساتید به دلیل کاهش تعامل مستقیم با دانشجویان. تکراری شدن روش‌های تدریس و استفاده از فایل‌های ضبط‌شده. کاهش بازخورد از دانشجویان، که باعث شد اساتید کمتر انرژی بگذارند. عدم اطمینان به سطح واقعی یادگیری دانشجویان، در نتیجه ساده‌تر کردن آموزش و امتحانات. البته برخی اساتید همچنان سخت‌گیر و پرانرژی باقی ماندند، اما اکثریت، به دلیل کاهش انگیزه‌ی دانشجویان، سطح مطالب را ساده‌تر کردند و حتی از تدریس مجازی خسته شدند. نتیجه‌گیری کلی: ترم ۱: انگیزه‌ی بالا، اما سردرگمی و مشکلات تکنیکی. ترم ۲: کاهش مشارکت و یادگیری سطحی. ترم ۳: افت شدید کیفیت یادگیری و افزایش تنبلی در دانشجویان و حتی برخی اساتید. دانشجویان و اساتید، هر دو تحت تأثیر فضای آموزش مجازی، تنبل‌تر شدند، اما این بیشتر به دلیل ضعف سیستم آموزشی و کاهش تعاملات حضوری بود. راه‌حل؟ ایجاد آموزش ترکیبی (حضوری + مجازی) با روش‌های ارزیابی بهتر و افزایش تعاملات واقعی.


0
برای ارسال پاسخ شوید.