گفت‌وگوی علمی

Equipoise یا سوال پژوهشی در کار آزمایی های بالینی چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

با توجه به گسترش علوم پزشکی و تحقیقات  وپژوهش های  کار آزمایی بالینی و نیز درنظر گرفتن مسائل اخلاقی مرتیط با آن و همچنین موضوع مهم تخصیص منابع مالی و انسانی به نظر شما سوال پژوهشی و موضوع مورد پژوهش  چه مشخصاتی باید داشته باشد تا هم از نظر علمی-اخلاقی و توجیه اقتصادی مورد قبول واقع شود؟ 

پژوهش کار آزمایی بالینی

  • به خوبی محتوای پژوهش را معرفی کند.
  • در حد امکان فاقد عبارات اختصاری باشد.
  • در حد امکان کوتاه و رسا باشد.
  • فاقد قضاوت و القای مفاهیم باشد.
  • به صورت سوالی عنوان نشود.
  • به جامعه آماری مورد بررسی اشاره کند.
  • به گونه ای جذاب و جالب توجه نوشته شود.
  • به ابتکار خاص موجود در تحقیق اشاره کند
  • قابلیت اجرای عملی داشته باشد
  • جدید و نو باشد


3

زنده باد پرسش جالبی بود و خوشحالم متوجه وجود دغدغه مندی اخلاقی در این زمینه ها هم مدنظر متخصصین هست.


1

در کارآزمایی‌های بالینی، Equipoise به معنای عدم تعصب یا بی‌طرفی علمی است که در آن پژوهشگر نمی‌داند که کدام یک از درمان‌ها یا مداخلات بهتر است. این مفهوم در طراحی آزمایش‌های بالینی اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا برای انجام آزمایش بالینی ضروری است که پژوهشگر مطمئن باشد که هیچ‌کدام از درمان‌ها از نظر علمی بهتر یا بدتر از دیگری شناخته نمی‌شوند تا بیماران به طور عادلانه و بدون تعصب در گروه‌های مختلف قرار گیرند. سوال پژوهشی باید به گونه‌ای طراحی شود که Equipoise حفظ شود. مشخصات سوال پژوهشی مناسب برای کارآزمایی‌های بالینی: عدم قطعیت علمی (Scientific Uncertainty): سوال پژوهشی باید به گونه‌ای باشد که در آن عدم قطعیت وجود داشته باشد، یعنی پژوهشگر نمی‌داند کدام مداخله یا درمان بهتر است. به عبارت دیگر، سوال باید حول موضوعی باشد که هنوز نیاز به پژوهش دارد تا پاسخ‌های قطعی به آن داده شود. این عدم قطعیت علمی به جلوگیری از تبعیض در ارائه درمان‌ها کمک می‌کند. پاسخ‌های قابل اندازه‌گیری و قابل مقایسه (Measurable and Comparable Outcomes): سوال پژوهشی باید بر اساس نتایج قابل اندازه‌گیری باشد که بتوان آن‌ها را به طور دقیق ارزیابی و مقایسه کرد. این نتایج باید قابل‌سنجش و با استفاده از معیارهای استاندارد در نظر گرفته شوند. این می‌تواند شامل نتایج بالینی مانند بهبودی، مرگ و میر، عوارض جانبی و سایر پارامترهای مرتبط باشد. در نظر گرفتن گروه‌های مختلف (Randomization): در کارآزمایی‌های بالینی، معمولاً بیماران به طور تصادفی (randomly) به گروه‌های مختلف درمانی تقسیم می‌شوند. سوال پژوهشی باید به گونه‌ای طراحی شود که این تقسیم‌بندی تصادفی در راستای یافتن نتایج معتبر و علمی انجام شود. عدم آسیب به شرکت‌کنندگان (Minimization of Harm): سوال پژوهشی باید به گونه‌ای باشد که هیچ‌گونه آسیب غیرضروری به شرکت‌کنندگان وارد نشود. این به معنای ارزیابی دقیق از خطرات احتمالی درمان‌ها یا مداخلات و اتخاذ تدابیر ایمنی برای کاهش آسیب به شرکت‌کنندگان است. پاسخگویی به شکاف‌های علمی موجود (Addressing Knowledge Gaps): سوال پژوهشی باید در جهت پاسخ دادن به شکاف‌های علمی موجود باشد. به عبارت دیگر، پژوهش باید به حل سوالاتی بپردازد که قبلاً به درستی پاسخ داده نشده‌اند و یا در آن‌ها عدم توافق وجود دارد. شفافیت در فرضیات (Clear Hypotheses): فرضیات پژوهش باید واضح و شفاف باشند. سوال پژوهشی باید به‌طور مشخص اعلام کند که کدام مداخلات مقایسه می‌شوند و چه نتایج خاصی مورد انتظار است. مثال: یک سوال پژوهشی مناسب در کارآزمایی بالینی ممکن است به شکل زیر باشد: آیا داروی جدید A در مقایسه با داروی موجود B در درمان بیماری X تأثیر بیشتری دارد؟ این سوال نشان‌دهنده عدم قطعیت علمی است، زیرا پژوهشگر نمی‌داند کدام دارو بهتر عمل می‌کند، و به‌طور طبیعی موجب حفظ Equipoise می‌شود. در نهایت، طراحی یک سوال پژوهشی در کارآزمایی بالینی باید به گونه‌ای باشد که اصول اخلاقی، علمی و ایمنی شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شود.


0
برای ارسال پاسخ شوید.