با سلام، بنده دانشجوی کارشناسی ارشد، ورودی 96 دانشکده مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی هستم.
درباره دانشکده
دانشکده مهندسي مکانيک از بدو تأسيس دانشگاه صنعتي اصفهان در سال ۱۳۵۶ با ۸۰ دانشجو در مقطع کارشناسي شروع به فعالیت نمود. در سال ۱۳۶۴ در سطح کارشناسي ارشد و در سال ۱۳۷۱ به عنوان اولين دانشکده در دانشگاه صنعتي اصفهان در مقطع دکتري اقدام به پذيرش دانشجو نمود. درحال حاضر در اين دانشکده حدود ۱۰۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل هستند، كه حدود ۲۵۰ نفر از آنان در مقطع کارشناسی ارشد و حدود ۱۰۰ نفر در مقطع دکتري فعاليت مي نمايند. گروههاي دانشجويي متعددي از جمله رباتيک، هوافضا، خودروي الکتريکي ، فرمولا و ميني باجا و ... در این دانشکده فعاليت دارند كه تاكنون بيش از بيست مقام در سطح بين المللی كسب كرده اند.
محل دانشکده
دانشکده مهندسی مکانیک تقریبا در مرکز دانشگاه و در نزدیکی سایر دانشکده ها واقع است. فاصله دانشکده با خوابگاه صدرا حدود 10 دقیقه پیاده روی است. فاصله تا خوابگاه الغدیر بیشتر است و رفت و آمد دانشجویان معمولا با اتوبوس داخلی که هر 20 دقیقه تردد میکند، صورت میگیرد.
ساختار دانشکدهها
ساختار دانشکدهها این گونه است که دو دانشکده کنارهم بوده و با یک پل به هم متصل شده اند. مثلا این حالت برای دانشکده های مکانیک و مهندسی شیمی برقرار است.
دانشکده مکانیک
شامل 5 طبقه است. در طبقه همکف ازمایشگاه ها قرار دارند. طبقه اول بوفه و دفتر فنی دانشکده، طبقه دوم پل بین دانشکده های مکانیک و مهندسی شیمی است. طبقه سوم نیز شامل کلاس هاست. سالن های مطالعه آقایان و خانم ها نیز در این طبقه قرار دارد. در طبقه چهارم سایت کامپیوتر تحصیلات تکمیلی و در طبقه پنجم دفتر اساتید، سایت کامپیوتر کارشناسی، دفتر دانشکده، آموزش دانشکده و دفتر تحصیلات تکمیلی قرار دارند. اتاق های دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز برخی طبقه همکف و برخی دیگر در دانشکده مهندسی شیمی واقع است. اتاق ها برای دانشجویان تبدیل انرژی، جامدات و ساخت و تولید به صورت مجزا هستند.
هسته های علمی دانشکده عبارتند از: هسته لینوکس(مرکز ابرایانش)، هسته خودرو، هسته رباتیک و مکاترونیک پیشرفته، هسته مواد و سازه های هوشمند، هسته CFD.
محل برگزاری کلاسها
در دو سه ترم اول درس های مشترک و پرجمعیت مثل ریاضی و فیزیک و ... در مجتمع تالارها برگزار میشود، ولی سایر دروس در کلاس های دانشکده برگزار میشود. محل برگزاری کلاسهای ارشد و دکتری نیز داخل دانشکده است.
جو دانشکده
اگر بخواهیم راجع به جو دانشکده صحبت کنیم هم جو درسی وجود دارد و خیلی دانشجوها به فکر درس و پروژه و کار هستند. خیلی دیگر هم فکر خنده و شوخی و سرگرمی. اما در کل جو مناسب است و همانند قدیم که واقعا جو افسردهای بر دانشگاه حاکم بود، نیست! رابطه میان استاد و شاگرد به نظر من خیلی صمیمانه نیست. البته هستند اساتیدی که آخر هفته ها همراه دانشجویان خود کوه میروند و یا آنها را به میهمانی دعوت میکنند، اما تعداد آنها خیلی کم است و اغلب رابطه درسی و کاری بین آنها وجود دارد!
از نظر کمبود ها نیز مانند خیلی از دانشکده های کشور امکانات آزمایشگاهی مانند سایر کشورها وجود ندارد(البته نسبت به خیلی از دانشگاه های ایران بهتر است). کلاس ها هم ساختار قدیمی داشته و برخی کلاس ها نیز دارای تخته سیاه هستند! از نظر تهویه مطبوع نیز خیلی مناسب نیست. هر کلاس دارای چندین فن کویل است اما در فصول گرم اثر چندانی ندارند. مشکل دیگری که وجود دارد استفاده از آسانسور است. آسانسور دانشکده (البته اکثر دانشکده ها نیز همینگونه است) برای استفاده اساتید و کارکنان و دانشجویان با مجوز پزشکی است که به نظر من این موضوع یک کمبود محسوب میشود. در کل دانشکده مکانیک خیلی قدیمی است و تقریبا کوچک.
اما یک دانشکده جدید مکانیک در حال ساخت است که قرار است بزرگترین دانشکده مکانیک کشور باشد!
فعالیت های دانشجویی
فعالیت های دانشجویی شامل انجمن علمی مکانیک می شود که شامل دوره های آموزشی و بازدید ها است. دورههایی نظیر نرم افزارهای تخصصی نظیر متلب، کتیا، اباکوس، کامسول و ... ، دوره های پایپینگ و HSE و بازدید از مکانهایی صنعتی نظیر فولاد مبارکه، ذوب آهن و ... است که برگزار میگردند. به نظر من انجمن علمی باید فعالتر باشد و علاوه بر این دورهها و بازدیدها، همایش ها و کنفرانسها، برنامههای فرهنگی و بعضا تفریحی به خصوص با حضور اساتید و کلاسهای مهارتهای شغلی مکانیک با حضور افرادی برجسته را برگزار کند.
درباره استادان
دانشکده مکانیک شامل 43 عضو هیئت علمی بوده که 11 تای آن ها اساتید حرارت سیالات هستند. حوزه کاری آن ها شامل دینامیک سیالات محاسباتی، جریان های چند فازی، مدلسازی توربولانس، انرژی خورشیدی، احتراق، جریان های میکرو و نانو، هیدرودینامیک آزمایشگاهی، اندازه گیری PIV، پردازش موازی و ... است.
انتخاب استاد راهنما بدین ترتیب است که دانشجو باید یک فرم رزومه تهیه کرده و به اساتیدی که مد نظرش هستند ارائه کند. اساتید در صورت انتخاب دانشجوی مربوطه، فرم مربوط به انتخاب استاد راهنما را امضا میکنند و دانشجو پس از تحویل آن به تحصیلات تکمیلی، استادش انتخاب میشود. دانشجویانی که به هر دلیلی در این مرحله موفق به انتخاب استاد نشدند، فرمی شامل اولویت های خود از اساتید تهیه میکنند و انتخاب استاد آنها به وسیله تحصیلات تکمیلی انجام میگردد.
دکتر اشرفی زاده از اساتید معروف دانشکده مکانیک و رئیس مرکز ابررایانش شیخ بهایی هستند. اگر به حوزه کد نویسی و پردازش موازی و لینوکس علاقهمند هستید دکتر اشرفی انتخابی مناسب برای شماست. دکتر ثقفیان که استاد راهنمای من هستند نیز در زمینه سی اف دی و انتقال حرارت فعالیت میکنند. همچنین در حوزه جریانهای میکرو و نانو نیز فعالیتهایی انجام میدهند. دکتر پیشهور در حوزه سی اف دی، بایوتکنولوژی و الکترواسپری کار میکنند. دکتر محمد رضاتوکلی از اساتید جوان دانشکده مکانیک هستند. ایشان بیشتر فعالیتهای آزمایشگاهی انجام میدهند و در حوزههای انتقال حرارتی و ذرات معلق فعالیت میکنند. همچنین ایشان مدیر اجرایی مجله Applied fluid mechanics به مدیریت دکتر ابراهیم شیرانی هستند. دکتر دوازده امامی در زمینه احتراق، دکتر سلیم پور در زمینه جریانهای دوفازی و میکرو و نانو، دکتر سوهانکار در زمینه جریانهای توربولانس و جریان حول سیلندرها، دکتر عالم رجبی در زمینه انرژی خورشیدی، دکتر مرتضوی در زمینه سی اف دی و انتقال حرارت جوششی و دکتر نیلی در زمینه هیدرودینامیک آزمایشگاهی و اندازهگیری PIV فعالیت میکنند.
از جمله اساتید برجسته دانشکده در گرایش تبدیل انرژی میتوان به دکتر اشرفی زاده، دکتر سلیم پور، دکتر پیشهور و دکتر مرتضوی اشاره کرد.
اخذ دروس
در دانشکده مکانیک اخذ دروس ریاضیات مهندسی پیشرفته 1 و مکانیک محیط پیوسته برای تمام دانشجویان کارشناسی ارشد در ترم اول اجباری است. همچنین در صورتی که درس روشهای تحقیق و مستند سازی را در کارشناسی اخذ نکرده باشید باید به عنوان واحد اضافه و بی تاثیر در معدل اخذ شود. دانشجویان دکتری نیز باید درس ریاضیات مهندسی پیشرفته 2 را در ترم اول اخذ نمایند. برای کارشناسی ارشد نیز از بین دروس لایههای مرزی و مکانیک سیالات پیشرفته یک درس و از بین دروس انتقال حرارت جابجایی و ترمودینامیک پیشرفته یکی را باید اخذ کنند. سایر دروس تخصصی اختیاری است. معمولا درسهای سی اف دی 1 و 2، جریانهای میکرو و نانو، انتقال حرارت دوفازی، پردازش موازی، احتراق پیشرفته، دینامیک ذرات معلق و مدلسازی توربولانس در دانشکده ارائه میشوند.
توصیه برای انتخاب رشته
در کنکور ارشد معمولا گرایش تبدیل انرژی رتبههای بهتری نسبت به بقیه گرایشها میگیرد. ماکزیمم تا رتبه حدود 700 در دوره روزانه دانشجو میگیرد. البته نسبت به سایر دانشگاه ها سخت گیری به مراتب بیشتر است و معمولا تعداد زیادی از ورودی های هر سال انصراف میدهند یا اخراج میشوند. لذا تحصیل در این دانشگاه و این رشته نیازمند تلاش بسیار است.
با آرزوی موفقیت