Loading...

مدل عقلایی توسعه منابع انسانی

گروه مدیریت

مدل عقلایی توسعه منابع انسانی مدل عقلایی توسعه منابع انسانی مفهومی بوده و بر هماهنگی و هم گونی سیستم منابع انسانی و سازمانی با استراتژی سازمانی تأکید می کنند. که به آن مدل سازگار نیز می گویند. مدل عقلایی به رابطه خطی میان استراتژی کل و یا استراتژی منابع انسانی و زیرمجموعه های آن معتقد است. نظریه هایی مانند نظریه مبتنی بر سرمایه انسانی (بکر،1964) و نظریه مبتنی بر نقش رفتاری (هارت،1989) این نگرش را تأیید می کنند. نمودار 2- استراتژی توسعه منابع انسانی یک سازمان چگونه تعیین می شود؟ منابع انسانی مدل I-A توسعه منابع انسانی این مدل به توسعه منابع انسانی به عنوان یک حوزه فعالیتی سازمان توجه دارد. در این مدل مفهومی برمبنای نظریه عمومی عمل، فعالیت های توسعه منابع انسانی به چهار مقوله طبقه بندی می شوند . چارچوب I-A قابلیت طبقه بندی و مفهوم سازی توسعه منابع انسانی در هر دوه حوزه نظری و عملی را دارد. در این چارچوب در یک بعد توجه به درون و بیرون به عنوان یک منشأ توجه اساسی در اقدامات توسعه منابع انسانی مدنظر قرار می گیرد. در بعد دیگر، هدف اقدامات توسعه منابع انسانی مدنظر است که این اهداف به عنوان ابزار یا اهداف تقسیم می شوند. بر اساس این طبقه بندی ، دو دسته از فعالیتها یعنی هویت بخشی و هماهنگ سازی( I ) متمرکز بر درون سازمان و دو دسته از اقدامات یعنی موفقیت و انطباق (A) بر بیرون از آن متمرکز هستند. این رویکرد، رویکردی منعطف و پویا برای معرفی و شناخت توسعه منابع انسانی است. ابعاد این مدل توسعه منابع انسانی عبارتند از: هویت بخشی: این بعد به اقداماتی اشاره دارد که فرهنگ مشترک را حفظ می کند و حس مشترک را برجسته می سازد . از جمله اقدامات این بعد می توان به اجتماعی کردن ، حمایت و توسعه و نمایش هنر سازمان و ارزش های آن اشاره نمود. هماهنگ سازی: به مکانیسم هایی اشاره دارد که موجب پیوستگی میان اجزای سازمان می گردد. این بعد به اعضا حس متعلق بودن را اعطا میکند . بعضی اقدامات در این بعد از این جمله اند: 1- مشارکت فعال در فعالیتهای یادگیری و عملکردی 2- ایجاد شبکه های یادگیری 3- فراهم نمودن امکان تسهیم دانش برای تمام ذینفعان سازمان 4- طراحی و اجرای فعالیتهای تیمی موفقیت: به اقداماتی اشاره دارد که حرکت منابع در جهت رسیدن به اهداف سازمان را مد نظر دارند. نمونه ای اقدامات از این قرار است: 1- توجه ذهنی به مقوله های مرتبط با آموزش 2- طراحی و اجرای دوره های آموزشی وتوسعه مهارتهای رهبری 3- انجام فعالیتهای برنامه ریزی مانند برنامه ریزی استراتژیک 4- تهیه و تدارک استانداردهای اخلاقی و رفتاری و ارزشی. انطباق: اقدامات انطباقی اقداماتی هستند که به سازمان کمک می کنند تا به منظور کسب اطلاعات و منابع از محیط خارجی خود را با محیط منطبق نماید. 1- الگوبرداری از رهبران و پیشگامان موفق سازمانها 2- اعزام کارکنان برای دوره های آموزشی خارج از سازمان 3- تحقق امکان جستجوی اطلاعات درون سازمان 4- فراهم سازی امکان ایجاد جمع آوری نظریه های مرتبط با حوزه کاری نتیجه با توجه به اهمیت روز افزون منابع انسانی به عنوان عامل مهم تحول سازمان ها در عصر رقابت، توسعه و بهبود مستمر منابع انسانی و پرورش آنها به گونه ای اجتناب ناپذیر، ضروری به نظر می رسد. بر این اساس شناخت ابعاد دقیق توسعه منابع انسانی و ارایه راه حلهای اصولی و منطقی در جهت توانمندسازی و توسعه آن ها از اهم وظایف و مشغله های فکری مدیران سازمان ها است. در این راستا، هدف ها و استراتژی‌های مهم فعالیت های توسعه منابع انسانی سازمان باید به روشنی تعریف شده و عناصری چون ارتقای کیفیت عملکرد افراد، کاهش هزینه ها وضایعات فردی و سازمانی، رضایت مندی بیشتر ذینفعان سازمان و نهایت تقویت سازمان در خلق و حفظ مزیت رقابتی آن در نظر گرفته شود و از همین روست که محققان این حوزه تلاش نموده اند تا با ارائه مدل‌های مفهومی و فرآیندی به کمک مدیران بشتابند تا به اهداف خود دست یابند و نکته مهم این است که در ارائه مدل‌های جدید متناسب سازی آنها با تکنولوژی و فن آوری باید مورد توجه قرار گیرد. 1 سال پیش

برای ارسال پاسخ شوید.
رشته ها و جمعیت گروه مدیریت
Loading...