Loading...
وَ قَالَ زِیْنُ‌الْعابِدین علی بنُ اَلْحُسَینِ بْنِ عَلی السَجّاد علیهم السلام: مَن کَرُمَت عَلَیهِ نَفسُهُ هانَت عَلَیه الدُنیا. حضرت زین‌العابدین (ع) فرمودند: هر کس نفس خود را ارجمند و باکرامت دارد، دنیا در نظرش بی مقدار خواهد شد! منابع و مآخذ معتبر: تحف العقول عن آل الرسول (ع), جلد۱, صفحه۲۷۸.

بسم ربّ الشهداء و الصدیقین. احساس کرامت نفس و عزت نفس، همان احساس شخصیت و هویت حقیقی است که مبدأ بسیاری از ارزش‌های اخلاقی است...! امیر المؤمنین علی علیه السلام طبق نقل می‌فرمایند: مَن‌ كَرُمَت‌ عَلَيهِ‌ نَفسُهُ‌ هانَت عَلَيهِ شَهوَتُهُ.[۲] هر كس براى خودش ارزش قائل باشد، شهوتش نزد او بى ارزش مى‌شود! نکته: افرادی که از کرامت نفس برخوردارند، نه تنها شهوت جنسی نزد آنان بی‌ارزش است؛ بلکه انواع شهوات در نظرشان بی‌اهمیت می‌شود! همچنین در سطحی بالاتری، طبق روایتی که از امام سجّاد علیه السلام نقل شده، اصلا دنیا و امور مادی برایشان بی‌ارزش می‌شود!! مَن كَرُمَت عَلَيه نَفسُهُ هانَت عَلَيهِ الدُّنيا.[۳] هر كس براى خودش ارزش قائل باشد، دنيا نزد او خوار مى‌شود! در روایت دیگری از امیر المؤمنین علیه السلام چنین نقل شده است که: مَن كَرُمَت عَلَيهِ نَفسُهُ، لَم يُهِنها بِالمَعصِيَةِ.[۴] هر كس براى خودش ارزش قائل باشد، آن را با معصيت، بى‌ارزش نمى‌سازد! لَو لَم يَنهَ اللّهُ سُبحانَهُ عَن مَحارِمِهِ لَوجَبَ أنْ يَجتَنِبَها العاقِلُ‌.[۵] اگر خداى سبحان از نارواها نهى نمى‌كرد، بر خردمند لازم بود كه از آنها دورى كند. پس انسان عاقل (دارای عقل سلیم) اگر خدا هم او را از تجاوز به حقوق مردم نهی نفرموده بود (که نهی فرموده است!)، باز حق کسی را ضایع نمی‌کرد!! همچنین در روایت دیگری چنین می‌فرمایند: الانقِباضُ‌ عَنِ‌ المَحارِمِ مِن شِيَمِ العُقَلاءِ وسَجِيَّةِ الأَكارِمِ.[۶] خوددارى از گناهان، از خصوصیات انسان‌های عاقل و از ویژگی‌ها و اخلاق انسان‌های باکرامت است!!! بر اساس این روایات، گناه در واقع دو منشأ دارد: یک منشأ آن بی شخصیتی است! و یک منشأ آن هم کفر و مخالفت با خداوند حق، است!

9 ماه پیش
وَ قَالَ زِیْنُ‌الْعابِدین علی بنُ اَلْحُسَینِ بْنِ عَلی السَجّاد علیهم السلام: مَن کَرُمَت عَلَیهِ نَفسُهُ هانَت عَلَیه الدُنیا. حضرت زین‌العابدین (ع) فرمودند: هر کس نفس خود را ارجمند و باکرامت دارد، دنیا در نظرش بی مقدار خواهد شد! منابع و مآخذ معتبر: تحف العقول عن آل الرسول (ع), جلد۱, صفحه۲۷۸.
رسول خدا صلى الله عليه وآله در روز غدیر فرمودند: اى مسلمانان! حاضران به غايبان برسانند: كسى را كه به من ايمان آورده و مرا تصديق كرده است، به ولايت على سفارش مى كنم، آگاه باشيد ولايت على، ولايت من است و ولايت من، ولايت خداى من است. اين عهد و پيمانى بود از طرف پروردگارم كه فرمانم داد تا به شما برسانم!
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: يا مَعشَرَ المُسلِمينَ، لِيُبَلِّغِ الشّاهِدُ الغائِبَ: اُوصي مَن آمَنَ بي وصَدَّقَني فَليَتَوَلَّ عَلِيّا مِن بَعدي؛ فَإِنَّ وِلايَتَهُ وِلايَتي، ووِلايَتي وِلايَةُ اللّهِ ! أمرٌ عَهِدَهُ إلَيَّ رَبّي، وأمَرَني أن اُبَلِّغَكُموهُ؛...
امام محمّد بن علی الجواد قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیقٍ مِنَ اللهِ، وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ؛ حضرت محمّد بن علی الجواد (ع) فرمودند: مُؤمِن نیازمند سه خصلت است: توفیق از خدا، واعظی از خود و پذیرش کسانی که او را نصیحت می کنند!
امام محمّد بن علی الجواد قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیقٍ مِنَ اللهِ، وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ؛ حضرت محمّد بن علی الجواد (ع) فرمودند: مُؤمِن نیازمند سه خصلت است: توفیق از خدا، واعظی از خود و پذیرش کسانی که او را نصیحت می کنند!

شرح تفصیلی حدیث: 1_ توفیق الهی: «توفیق» زمانی حاصل می شود که تمامی اسباب و عوامل برای رسیدن به هدف و تأمین خواسته ها (اگرچه خواسته ها فانی یا باقی باشد!) فراهم و هماهنگ باشند؛ توفیق دهنده ی اصلی خالق هستی است! با توجه به آیه 11 سوره هود، که می فرماید: قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَرَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا ۚ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَىٰ مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ ۚ إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ ۚ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ ۚ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ. ترجمه: گفت: «ای قوم! به من بگویید، هرگاه من دلیل آشکاری از پروردگارم داشته باشم، و رزق (و موهبت) خوبی به من داده باشد، (آیا می‌توانم بر خلاف فرمان او رفتار کنم؟!) من هرگز نمی‌خواهم چیزی که شما را از آن باز می‌دارم؛ خود مرتکب شوم! من جز اصلاح - تا آنجا که توانایی دارم - نمی‌خواهم! و توفیق من، جز به خالق نیست! بر او توکّل کردم؛ و به سوی او بازمی‌گردم! انسان بیش از آن که به فکر و نیروی خودش تکیه داشته باشد، به توفیق الهی و سبب سازی پروردگار کافی؛ نیاز دارد، زیرا تمامی اسباب و عوامل در سیطره قدرت اوست...! چرا که خالق همه چیز اوست...! 2_ واعظ درونی: عقل سلیم و وجدان، یک چراغ باطنی است که خوبی ها و بدی ها را به انسان نشان می دهد و اگر خلاف و بی خردی کرد، او را ملامت می کند. در روایات است: کسی که از درون خود، واعظ و پند دهنده ای نداشته باشد، اندرزهای دیگران چندان سودی به او نمی رساند؛ بیداری فطرت و فعال بودن وجدان، نقش عمده ای در اصلاح شخص و بازداشتن او از جرم، محرمات، پلیدی و گناه دارد...!

10 ماه پیش
امام محمّد بن علی الجواد قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیقٍ مِنَ اللهِ، وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ؛ حضرت محمّد بن علی الجواد (ع) فرمودند: مُؤمِن نیازمند سه خصلت است: توفیق از خدا، واعظی از خود و پذیرش کسانی که او را نصیحت می کنند!

شرح حدیث: انسان همواره نیازمند موعظه و پند است. موعظه و پند، غذای معنوی و ملکوتی است که باطن و روح انسان را پرورش می دهد و زمینه سعادت و خوشبختی را در دنیا و آخرت فراهم می کند. پند پذیری، اخلاق صالحان است، پند پذیری؛ یعنی این که انسان از هر حادثه، جریان و گفتار مناسبی عبرت بگیرد و آن تجربه را به کار بندد. «پند پذیری»، مردی شراب خوار، عیاش و غافل چون «بشر حافی» را به گردونة دین، معرفت، عرفان، و توبه واقعی کشانید و او را تبدیل به یکی از صالحان کرد. فضیل عیاض که مردی راهزن، دزد و مجرم بود، با پند و اندرز به مقام والای انسانیت و اوج عرفان عملی رسید. سدیدالدین حمصی، نخود فروشی از اهل ری بود که در اثر گوش شنوا داشتن در سن پنجاه سالگی به مدرسة علوم اسلامی رفت و تبدیل به عالمی فرهیخته، و فقیهی بزرگ، و نویسنده ای توانا گردید. همچنین سکاکی که چاقوسازی بی سواد، غریب و ناشناخته بود، نصیحت پذیری موجب شد تا به ادیبی بزرگ، و لغت شناسی کم نظیر تبدیل شود. پند پذیری، کافر را مسلمان، مسلمان را مؤمن، بی خبر را آگاه، جاهل را عالم، متوقف را متحرک، مجرم را تواب و بی هنر را هنرمند می نماید! حضرت جواد الائمه علیه السلام در روایتی بسیار مهم می فرمایند: المُؤْمِنُ یحْتاجُ إلی تَوْفِیقٍ مِنَ اللهِ، وَ واعِظٍ مِن نَفْسِهِ، وَ قَبُولٍ مِمَّنْ ینْصَحُهُ»؛ مؤمن به توفیقی از جانب خدا، و پند دهنده ای از درونش، و پذیرش پند و نصیحت از کسی که او را پند می دهد، نیازمند است...!

10 ماه پیش
امام محمّد بن علی الجواد قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیقٍ مِنَ اللهِ، وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ؛ حضرت محمّد بن علی الجواد (ع) فرمودند: مُؤمِن نیازمند سه خصلت است: توفیق از خدا، واعظی از خود و پذیرش کسانی که او را نصیحت می کنند!
گوشه حجله یکی بال و پرش می‌سوزد. نفس و حنجره و چشم ترش می‌سوزد... نامسلمان یک نفر نیست، جرعه ای آب رساند. پسر فاطمه (ع) دارد جگرش می‌سوزد... ای‌ ام فضل دختر مأمون، کف مزن و هلهله مکن! این سم سینه سوز، ز من پر گرفته است.. دردی که بود در دلم از سر گرفته است... این حجره بوی روضه مادر گرفته است...!
امام محمّد بن علی الجواد قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیقٍ مِنَ اللهِ، وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ؛ حضرت محمّد بن علی الجواد (ع) فرمودند: مُؤمِن نیازمند سه خصلت است: توفیق از خدا، واعظی از خود و پذیرش کسانی که او را نصیحت می کنند!