قدرت گوش دادن و شنوندگی مدیران
گروه مدیریتیک همکاری داشتیم که میگفتن خیلی وویسهای طولانی میفرسته، حتی میدیدم گاهی وویساش رو باز نمیکنن. اولین روزی که قرار بود با این آدم کار کنم، برام یه وویس پنج دقیقهای فرستاد، گفتم آخ آخ شروع شد. وویسش رو باز کردم و با دقت گوش دادم. دیدم چندتا دغدغه مهم داره، راجع بهشون باهاش حرف زدم و به یه جمع بندی رسیدیم. از اون روز دیگه هیچ وقت بالای ۳۰ ثانیه وویس نفرستاد. *خیلی اوقات اگر آدمی زیاد غر میزنه یا زیاد حرف میزنه، دلیلش اینه که به درستی شنیده نمیشه.* تو این پست یه چک لیست کوتاه میذارم از روشهای شنوندگی فعال: ۱. وقتی با کسی حرف میزنید بهش توجه کنید، تو چشماش نگاه کنید، اینطوری نباشه که هی وسطش برید گوشی و لپتاپ چک کنید. ۲. هر از گاهی یک سوالی بپرسید که هم نشون بدید که دارید گوش میدید، هم مطمئن شید که به درستی متوجه منظور شدید ۳. گوش کنید، گوش کنید، گوش کنید. از همون اول که طرف دهنش رو باز میکنه منتظر نباشید که حرفش تموم شه تا جواب بدید. ۴. سوال بپرسید که بفهمید، نه اینکه سوال بپرسید تا حالت عاقل اندر سفیه به خودتون بگیرید! ۵. مغز ما طوری طراحی شده که دنیارو کاملا حول محوریت خودمون میبینیم. واسه همین فکر میکنیم بقیه هم دنیارو مثل ما میبینن. اما واقعیت این نیست. پس کنجکاو باشیم و سعی کنیم ببینیم دنیا از دید اونا چه شکلیه ۶. در نهایت یک بار صحبتهای طرف مقابل رو جمع بندی کنید تا مطمئن شید که همه چیز به درستی منتقل شده است. 10 ماه پیش
رشتهها و جمعیت گروه مدیریت |
---|