مهندسی مکانیک

گروه مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک در واقع کاربرد عملی اصول فیزیکی علم مکانیک است. علم مکانیک به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها بر اساس مفاهیم بنیادی علم فیزیک و ابزار آن یعنی ریاضی می‌پردازد و عموماً در سه حوزه مکانیک کلاسیک (نیوتنی)، مکانیک کوانتوم و مکانیک نسبیت مطالعه می‌شود. در حقیقت، مهندسی مکانیک بستری برای پیاده‌سازی اصول فیزیکی علم مکانیک و کاربرد آن در صنعت روز با در نظر گرفتن ملاحظات تئوری، عملی و اقتصادی است و عمده توجه آن روی مکانیک کلاسیک قرار دارد. این رشته برای افرادی مناسب است که علاقه‌مند به فیزیک و ریاضی بوده و از هوش‌ و قدرت‌ تجسمی خوبی نیز برخوردار باشند. به صورت جزئی‌تر می‌توان گفت یک مهندس مکانیک باید به مباحثی همچون محاسبات نیرو، گشتاور، تغییر طول، انرژی، سرعت، شتاب، دما، حرارت و غیره علاقه داشته باشد تا بتواند آن‌ها را برای طراحی و ساخت ماشین‌آلات و قطعات مرتبط به این موارد به کار بندد. * کدام دروس دوره دبیرستان در رشته مهندسی مکانیک بیشتر کاربرد دارند؟ -بخش ترمودینامیک: ترمودینامیک -بخش گرما: انتقال حرارت -بخش فشار: مکانیک سیالات -بخش دینامیک و حرکت: دینامیک -بخش تعادل: استاتیک -بخش انرژی: روش­‌های انرژی -بخش حرکت نوسانی و امواج: ارتعاشات مکانیکی -بخش الکتریسته جاری: مبانی مهندسی برق و … *گرایش های این رشته برای ادامه تحصیل چیست؟؟؟ مقطع کارشناسی: -طراحی جامدات: طراحی انواع مکانیزم‌ها و ماشین‌ آلات صنعتی از نظر جامداتی، دینامیکی و ارتعاشاتی -حرارت و سیالات: طراحی انواع سیستم‌های انتقال انرژی و جرم از نظر سیالاتی، ترمودینامکی و انتقال حرارتی -ساخت و تولید: ساخت و تولید انواع ماشین آلات صنعتی با بکار بردن تکنولوژی ابزارسازی، ریخته‌گری‌، جوشکاری، فرم دادن فلزات و غیره -تاسیسات حرارتی و برودتی: طراحی سیستم‌های حرارتی، سردخانه‌ای، تهویه مطبوع و غیره -مکانیک خودرو: طراحی، تعمیر و نگهداری انواع قطعات خودرو؛ مکانیک نیروگاه شامل طراحی و تعمیر و نگهداری انواع نیروگاه‌ها مقطع کارشناسی ارشد و دکتری: -گرایش طراحی کاربردی (ادامه گرایش طراحی جامدات) -گرایش تبدیل انرژی (ادامه گرایش حرارت و سیالات) -گرایش ساخت و تولید (ادامه گرایش ساخت و تولید) -گرایش مهندسی پزشکی–بیومکانیک: طراحی و ساخت تجهیزات و مواد لوازم پزشکی، ایمپلنت‌ها، اورتزها و پروتزهای مناسب و سازگار با بدن موجود زنده‌ -گرایش سیستم محرکه خودرو: طراحی بهینه موتور برای کاهش مصرف سوخت و بهبود پارامترهای عملکردی موتور نظیر توان و گشتاور -گرایش سیستم‌های تعلیق ترمز و فرمان: طراحی کارآمد خودرو از جنبه‌های فرمان پذیری، قابلیت کنترل، پایداری و جذب ارتعاشات و نوسانات جاده -گرایش سازه بدنه خودرو: طراحی خودروهایی با عملکرد بهتر در تصادفات، کمترین مقاومت در مقابل جریان هوا و همچنین مواد بکار رفته در ساخت بدنه خودرو -سیستم‌های انرژی و محیط زیست: طراحی سیستم‌های بهینه مصرف سوخت بر اساس معیارهای اقتصادی -مهندسی هسته‌ای: طراحی و استفاده از انرژی هسته‌ای، شامل سه گرایش -پرتوپزشکی، طراحی راکتور و چرخ سوخت -مهندسی دریا: شامل طراحی کشتی و سازه‌های دریایی (مثل اسکله‌ها و سکوهای نفتی متحرک)، سیستم‌های موتور گیربکس، پایداری کشتی در مقابل امواج جانبی و طراحی مربوط به ناوبری (مسیریابی کشتی) -مکاترونیک: گرایش مکاترونیک (مهندسی مکانیک-الکترونیک) ترکیب سه رشته مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر است. در این رشته رسیدن به نگاهی یکپارچه برای سیستم‌های متشکل از اجزای مکانیکی، الکترونیکی، کنترلی و نرم‌افزاری دنبال می‌شود. به عبارتی دیگر، ایجاد و استفاده از ارتباط داخلیِ میان ‌رشته‌های مهندسی مرتبط با اتوماسیون و خودکارسازی با هدف به خدمت‌گیری یک نمایه از کنترلِ پیشرفته‏ در سیستم‌های ترکیبی، اصلی‌ترین رسالت مکاترونیک است که می‌تواند در نهایت باعث رسیدن به سیستم‌های ساده‌تر، ارزان‌تر، راحت‌تر و انعطاف‌پذیرتر شود. *به امید موفقیت کسانی که تصمیم دارند در رشته های فنی مهندسی مخصوصا مهندسی مکانیک تحصیل کنند. 1 سال پیش

مهندسی مکانیک
رشته ها و جمعیت گروه مهندسی مکانیک
Loading...