Loading...

سلام خدمت رفقای عزیز. با زبون عامیانه مینویسم تا خوندنشم راحت تر باشه!
من دانشجوی مقطع کارشناسی خط و سازه های ریلی دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت هستم
.

دانشکده راه آهن علموص (تعجب نکنید علموص همون علم و صنعته که دانشجوها برای راحتی میگن علموص) تنها دانشکده راه آهن خاورمیانه به حساب میاد و جالبه بدونین بیشتر فعالین حوزه راه آهن یا اینجا تحصیل یا تدریس کردند و یا به نحوی با دانشکده در ارتباطند. خودم چندین بار شاهد حضور بزرگان صنعت در سمینارهای دانشکده بودم و حضور افرادی مثل دکتر رسولی، دکتر باقری و دکتر ذاکری در این دانشکده اهمیت حقیقی و تاثیر گذاری عمیق اون در بخش صنعت راه آهن رو نشون میده.

دانشکده ما سه رشته رو ارائه میده که کمی درباره اونا براتون صحبت می‌کنم

اول: حمل و نقل ریلی. به جرأت میتونم بگم راه آهنی ترین رشته دانشکده ما همین رشته اس. در این رشته هدف تربیت متخصصینی است که از عهده مدیریت سیستم های حمل و نقل و ترانزیت راه آهن کشور بربیاد به قولی که خود بچه‌های حمل و نقل میکنن: این رشته مطالب رشته صنایع رو در خصوص راه آهن مطرح میکنه و بهینه سازی های سازمانی رو در راه آهن مورد بحث قرار میده.

 

دوم: ماشین های ریلی. این رشته زیربنایی مکانیکی داره و بیشتر واحداش برگرفته از مکانیکه. هدف از این رشته تربیت مهندسانیست که بتونن به طور تخصصی به طراحی اجزای مختلف لکوموتیو، واگن و موتور های احتراق بپردازند. این رشته هم جو راه آهنی کمتری داره و بیشتر به خود قطار و لکومتیوش تمرکز داره و البته دانشجویی در این رشته توانمنده که مغز تحلیلی عالی در فیزیک به همراه توان بالای محاسبات بغرنج ریاضی رو توام داشته باشه.

 به شدت توصیه میکنم که از روی علاقه سراغ این رشته بیایین چون به هیچ عنوان دانشکده مکانیک علم و صنعت انتقال دانشجو از ماشین های ریلی به مکانیک رو پذیرش نمیکنه بنابراین اگر دیوانه موتورهای لکوموتیو هستین خوش آمدین!

 

و اما بریم سراغ اصل مطلب! خط و سازه های ریلی. رشته ای که اساس و زیربنای راه آهن به اون ربط داره و تا وقتی که مهندس خط یک خط آهن رو طراحی نکنه کار دو رشته دیگه اصلا نمود عملی نداره! این رشته با تفکری سازه ای به سراغ ساخت و ساز بنای های لازم در یک خط آهن میپردازه اعم از خود خط (ریل، تراورس، زیرسازی)، تونل های مسیر، پل ها، طراحی ایستگاه های باری و مترو.

برای موفقیت در این رشته لازمه ابتدا سنگ هاتونو با رشته عمران وا بکنید و علاقه مند ساخت و ساز و بازی با میلگرد و بتن و خاک باشین!! بعدش هم باید در درس هایی مثل هندسه و ریاضیات حساب توانمند باشید و البته مقداری هم فیزیک برای تحلیل سازه ها و نیروهای اون ها.

ویژگی شخصیتی لازم برای این رشته سرسخت بودن، توانایی کار در محیط های سخت و شرایط بد آب وهوایی، پیگیر بودن، کنجکاوی بالا، علاقه مند به نرم افزارهای طراحی و کارکردن طولانی با اون ها و... 

 

جودانشکده
 اولین بحث که در اون خیلی شوخی هم وجود داره همین رقابت سه رشته است که علی رغم ماهیت کاملا متفاوت اون‌ها، همگیشون زیر پرچم راه آهن جمع شدند تا خلاصه اتحادشون حفظ بشه.

بچه های راه آهن عموما تو هپروت نیستن و به مسائل با دید واقعی برخورد می‌کنن و اصولا دنبال کارهای عملی که به درد بخوره هستن. البته بلندپروازم هستنا! ولی خب در کل کاربرد تئوری ها براشون از خود تئوری مهم تره. جو سیاسی فرهنگی دانشکده رواله یعنی هم آزاد هست هم رفقای حزب اللهی هستن و تقریبا تعامل خوبی با هم دارن.

ارتباط با استادان
 اما اساتید! غول مرحله آخر!! استادا یکی به نعل و دوتا به میخن، یعنی چی؟ یعنی بگیر نگیر دارن و واقعا یک مشخصه کلی درباره همشون صدق نمیکنه اما میشه باهاشون آپلوهایی هوا کرد چیز ببخشید قطارایی راه انداخت!

امکانات
 دانشکده راه آهن به خاطر جو عملی بودن درساش و آزمایشگاه ها و کارگاه هایی که داره در زمینه مهندسی خیلی کمبودی حس نمیشه توش و بیشتر به نظرمیرسه کمبود ها در زمینه چوب لباسی و سطل آشغال و کافه لکوموتیوه‌!!

تشکل ها و فعالیت های جانبی دانشجویی
 
تشکل های دانشکده اساسا دوتا هستند و بقیه افرادی که تشکل های دیگری هستن، خارج از دانشکده هستن که در سطح دانشگاهیه نه دانشکده ای.
تشکل اول دفتر فرهنگیه که تفکیک جنسیتی داره به کارهای فرهنگی هنری و سیاسی میپردازه و جوش یخورده خارج شدن از درسه تا یه استراحتی باشه برای دانشجو!
تشکل دوم دفترعلمیه که همونطور از اسمش پیداست هدفش فعالیت های علمی و پژوهشی در راستای اهداف درسیه
.

استادان رشته
 
دکتر خادم الثامنی، دکترطلایی، دکترعطایی، دکترمسیبی، دکترمسّاح، دکترقهرمانی، دکتراحدی، دکترکرمی و ... از اساتید دانشکده هستن که در رشته های مختلف دانشکده مشغول تدریس هستن (دانشکده در مقاطع ارشد و دکتری هم رشته های متعددی داره که در این مقاله نمی‌گنجه(

توصیه برای انتخاب رشته و دانشکده
 دریک کلام به دانش آموزی که می‌خواد بیاد راه آهن حالا هر کدوم از رشته هاش به صراحت میگم اول استعداد بعد علاقه؛ چون اگه نتونی تو دانشکده درسای سختشو پاس کنی علاقه ات روهم از دست میدی. پس اول استعداد و بعد هم با علاقه وارد بشید و خوووب استعدادتون قبل انتخاب رشته بررسی کنید.


0