گرایش‌های رشته
رشته مدیریت یکی از رشته های پرطرفدار علوم انسانی در ایران و جهان است که به طور کلی به چند گرایش تقسیم می شود.
رشته مدیریت دولتی که برای افرادی که در صدد مدیریت در سازمان ها و موسسات دولتی هستند مناسب است.
رشته مدیریت بازرگانی که هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی مورد تقاضا است استقبال بیشتر از این رشته در بخش خصوصی بیشتر است.
دانشجویانی که وارد این رشته می شوند در صورتی که مسلط به زبان انگلیسی یا سایر زبان های خارجی باشند و همچنین
 اندکی سرمایه مالی داشته باشند موفقیت بیشتری نصیب آن‌ها می گردد.
رشته مدیریت صنعتی که بیشتر مناسب برای مدیریت شرکت ها و کارخانجات صنعتی است اما متاسفانه در حال حاضر در کشور به دلیل عدم امنیت شغلی و عدم توانایی مالی صاحبان شرکت ها بیشتر ترجیح می دهند که در هر رشته ای که هستند خود مدیریت کارخانجات را به عهده بگیرند و هزینه کمتری از نظر استخدام افراد متحمل شوند. به طور کلی یک مدیر صنعتی علاوه بر تسلط بر مفاهیم نظری می بایست دوره های فنی را نیز گذرانده باشد چرا که دانشگاه ها بیشتر بر آموزش نظری تمرکز دارند و افراد باید برای کسب مهارت دوره های کاربردی مرتبط با رشته خود را سپری کنند.
گرایش های مدیریت کسب و کار و مدیریت کارافرینی و مدیریت تکنولوژی و مدیریت ریسک از گرایش های تقریبا نوپا در کشور هستند که فعلا بخش دولتی برنامه ریزی قابل توجهی در استخدام این رشته ها نداشته است و دلیل آن اماده نبودن بسترهای اجرایی بوده است. مدیریت مالی نیز از دیگر گرایش ها است که مورد توجه بخش دولتی بوده است و به دلیل بودجه ریزی دولتی در ایران بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است
.
در ارتباط با رشته مدیریت بازرگانی می توان گفت که دانشگاه آزاد تقریبا در ۹۵ درصد واحدهای دانشگاهی خود این رشته را با گرایش های بازاریابی، بیمه، کارافرینی، بین المللی، داخلی، مالی دارد و کلاس های آن در دانشکده های علوم انسانی برگزار می شود و یکی از رشته های قابل ادعای دانشگاه آزاد است. از دانشگاه های مطرح در این رشته می توان به دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و دانشگاه آزاد واحد قزوین اشاره کرد.

استادان رشته
اساتید مطرح در این رشته دکتر احمد روستا و دکتر ابراهیمی و دکتر کامبیز حیدرزاده و دکتر پرویز درگی اشاره کرد.

منابع درسی
 از منابع جامع و کاربردی این رشته می توان کتاب های تئوری های مدیریت ریچارد ال دفت، مدیریت بازاریابی فیلیپ کاتلر و رفتار مصرف کننده هاوکینز را نام برد.

مدیریت بازرگانی رشته ای است که علاوه بر دروس نظری باید مهارت هایی نظیر زبان بدن، مذاکره و ارتباطات، مدیریت ارتباط با مشتری، قوانین حقوق تجارت  و زبان انگلیسی را باید آموخت. تسلط به مباحث رفتاری و روانشناسی یکی از شیوه های موفقیت در این رشته است. شناخت رفتار مشتری و صرف کننده به موفقیت بیشتر یک مدیر بازرگانی منجر می شود. 

فعالیت‌های دانشجویی
تشکل های موثر و فعالی چون انجمن بازاریابی ایران، اتاق های بازرگانی، انجمن زنان بازرگان، اتحادیه صادرکنندگان و ... ایجاد شده است که دانشجویان می توانند برای کسب تحربه و مشارکت در امور بازرگانی عضو این تشکل ها شوند.

از آنجایی که رشته بازرگانی رشته ای است که نیاز به یادگیری عملی و حضور در بازار دارد نیاز هست که در واحدهای دانشگاهی این بستر ایجاد شود تا دانشجویان بتوانند در محیط های کسب و کار با مشارکت دانشگاه ازاد حضور پیدا کنند و فرصت هایی برای اشتغال آنها ایجاد شود. همچنین دروس زبان بازرگانی به صورت تخصصی در واحدها برای علاقه مندان تشکیل شود. 
در صورت داشتن رزومه علمی و پژوهشی و گذراندن دوره های کاربردی که در بالا اشاره شد می توان از دانشگاه های دیگر جهان پذیرش گرفت و ادامه تحصیل داد. امید است که با توجه به اینکه رشته مدیریت بازرگانی یک رشته پویا و مورد نیاز در بین کسب و کارها است مورد توجه بیشتر دانشگاه ها قرار گیرد و از نشری کاربردی ساختن آن تلاش بیشتری گردد. با سپاس


0