اصول مدیریت منابع انسانی چیست؟ - بخش سوم
گروه مدیریت۱- محیط کاری مناسب ایجاد کنید محیط کار پویا و سالم چیزی است که به صورت مستقیم روی روحیه کارمندان تأثیر دارد؛ زمانی که کارمندان محل کارشان را دوست داشته باشند، هرروز صبح با اشتیاق در محل کار حاضر میشوند و از تعامل با مدیر و همکارانشان لذت میبرند. فراهم کردن محیط کار دلپذیر و شاد یکی از اصول مدیریت نیروی انسانی است که میتواند افراد را به سازمان متعهد کند. بهترین امکانات را در محیط کار در اختیار آنان بگذارید. به یاد داشته باشید کارمندان سازمان شما سنگینترین سرمایههایی هستند که در اختیار دارید. پس برای حفظ و سلامت آنها تجهیزات به روز، محیط مناسب و خوشایند، سرویس رفت و آمد مناسب و … را در اختیارشان قرار دهید. سالن غذاخوری و سرویس بهداشتی خوب از دیگر عواملی است که در بهبود فضا و محیط کار تأثیر بسزایی دارد. برای اینکار ضروری است که در ابتدا یک نکته مهم را بررسی کنید و ببینید چقدر باعث میشوید که هر روز صبح کارمندان بیصبرانه منتظر آمدن در محل کارشان باشند. فراهم آوردن محیط کار دلپذیر و شاد یکی از اصول مدیریت نیروی انسانی است که میتواند افراد را به محیط کارشان دلبسته کند. بهترین امکانات را در محیط کار در اختیار آنان بگذارید. شما روی کارمندانتان سرمایه گذاری سنگین میکنید، بنابراین تجهیزات به روز، محیط مناسب و خوشایند، سرویس رفت و آمد مناسب و … در اختیارشان قرار دهید. سالن غذاخوری و سرویس بهداشتی خوب میتوانند در بهبود فضا و محیط کار کمک های شایانی کند. ۲- به کارمندان احترام بگذارید یکی از اصول مدیریت منابع انسانی احترام گذاشتن به کارمندان است. این کار میتواند باعث بالا رفتن بهره وری افراد شود. هر انسانی نیاز درونی قدرتمندی به نام احترام را احساس میکند. زمانی که این نیاز را برای آنها تأمین میکنید، آنها هم پاسخ شما را خواهند داد و با بهرهوری بالا بهترین نتایج را خلق میکنند ۳- شفاف سازی وظایف را در اولویت کارهایتان قرار دهید به یاد داشته باشید که کارمندان هم مثل خودتان وقتی از کارشان لذت میبرند که در محیطی کارآمد و موثر فعالیت کنند. لذا باید شرح وظایف هر شغلی را به طور مرتب بازبینی و بروزرسانی کنید. از طرفی کارمندان یک شرکت باید بتوانند به وضوح بیان کنند که اهداف شرکت چیست و چطور میتوان به این اهداف دست پیدا کرد. کارمندان همچنین باید درک کنند که چگونه تلاشهای آنها با هدف سازمان در ارتباط است و چه نتیجهای در فرایندهای کلی سازمان ایجاد میکند. ۴- توانمندسازی کنید تفویض اختیار یکی روشهای قدرتمند توانمندسازی نیروی انسانی است که اغلب مدیران از آن غافل هستند. مدیران، بیشتر به تقسیم کار روی میآورند تا تفویض اختیار به کارکنان. تفویض اختیار با تقسیم کار متفاوت است. ابتدا به افراد مسئولیتهای کوچک بدهید و بعد از کسب موفقیت، اختیارات آنان را بیشتر کنید و کارهای بیشتری را به آنها بسپارید. با این کار تفویض اختیار انجام دادهاید و کارمندانتان را هر روز توانمندتر کردهاید. کارگاه تفویض اختیار در مدیریت میتواند در مورد اصول تفویض اختیار موثر به شما کمک کند. ۵- منصفانه به افراد حقوق بدهید پرداخت حقوق منصفانه از اصول مدیریت منابع انسانی است. شما نمیتوانید حقوق پایین پرداخت کنید و به دنبال مدیریت عالی در منابع انسانی باشید. چرا که حقوق معقول و مطابق با عرف جامعه جزو نیازهای اولیه کارکنان است و در موردش نباید تعلل یا بحث کرد. تمامی روشهای افزایش انگیزه کارمندان و انگیزه بخشی کارمندان بر این اصل استوار هستند که شما حقوق عرف جامعه کار را به آنها پرداخت کنید. نمیتوانید حقوق پایینتر از عرف پرداخت کنید و بعد انتظار داشته باشید افراد به طور پیوسته در اختیار سازمان باشند. البته پرداخت بالای حقوق هم محرک خوبی نیست و انگیزه ایجاد نمیکند. حقوق را در حد متعادل و عرف بازار کار پرداخت کنید، سپس روی جنبههای دیگر افزایش انگیزه کارمندان متمرکز شوید. ۶- استانداردهای واضح کاری تعریف کنید شما باید به عنوان مدیر باید برای تمامی سطوح کاری و عملکردی افراد استانداردهای شفاف و قابل درک تعریف کنید؛ استانداردهایی که برای همه افراد قابل دستیابی است. سپس پله پله این استانداردها را افزایش دهید. در افزایش استانداردها کوتاهی نکنید. استانداردهای بالا باعث تحرک و شادابی تیم میشود و سطح انگیزه افراد را بالا میبرد. باید با تک تک افراد در مورد این استانداردها و اهداف مورد نظرتان صحبت کنید و با آنها به توافق برسید. من در کارگاه هدف گذاری و برنامه ریزی موثر در مدیریت کاربردی، روشهای بسیاری را برای تعریف اهداف و نحوه اطلاع رسانی این اهداف به کارمندان آموزش میدهم. ۷- عملکرد افراد را ارزیابی کنید ارزیابی عملکرد افراد از اصول مهم مدیریت منابع انسانی است. اگر نتوانید در این بخش به خوبی عمل کنید مطمئن باشید دچار اشتباهات فاحشی در پرداخت ها، تشویق ها و تنبه ها میشوید که آسیب های زیادی به منابع انسانی وارد میسازد. افراد توانمند دیده نمیشوند و افرادی که عملکرد خوبی ندارند هم خودشان را در سایه افراد توانمند قرار میدهند و شما هرگز موفق به کشف این تفاوت ها نخواهید شد. عدم ارزیابی عملکرد یکی از نابود کننده های انگیزه منابع انسانی است. در سیستم ارزیابی عملکرد نادرست، افراد توانمند دیده نمیشوند و افرادی که عملکرد خوبی ندارند هم خودشان را در سایه افراد توانمند قرار میدهند؛ بنابراین شما هرگز موفق به کشف این تفاوتها نخواهید شد. عدم ارزیابی عملکرد یکی از علتهای نابود کننده انگیزه منابع انسانی است. ۸- بازخورد بدهید بازخورد دادن هم یکی دیگر از اصول مدیریت منابع انسانی است. بازخورد دادن میتواند سطح انگیزه افراد را تا حد زیادی بالا ببرد تا آنجایی که من به بازخورد میگویم تزریق داروی انگیزشی به سازمان. از طرف دیگر ندادن بازخورد باعث ایجاد سوتفاهمهای بسیاری در سازمان میشود. پیشنهاد میکنم وبینار بازخورد موثر مدیریتی را رایگان دانلود کنید تا بتوانید این مهارت را در خودتان افزایش دهید. ۹- نگذارید افراد احساس نا امنی کنند امنیت شغلی برای همه انسانها مهم است. هیچ وقت کارکنان تان را تهدید نکنید. تهدید به اخراج و یا تهدید به بیکار شدن ذهن کارکنان را به شدت با ترس درگیر میکند و باعث نابودی انگیزه آنها میشود. این تهدیدها نه تنها هیچ نتیجه مثبتی ندارند، بلکه خلاقیت کارکنان را هم از بین میبرند. البته نیازی نیست به کارمندان قول کار دائمی را بدهید؛ چون هیچ شرکتی نمیتواند آینده را پیش بینی کند. از طرفی ممکن است فردی به خوبی کار نکند و تلاشی برای رسیدن به استانداردهای سازمان انجام ندهد و در نهایت شما مجبور به اخراج شوید. تهدید به اخراج از خود اخراج خطرناکتر است؛ هر زمانی که تصمیم به اخراج یک فرد گرفتید همان موقع تصمیمتان را اجرا کنید و هیچوقت تهدید نکنید. ۱۰- الگوی خوبی باشید اگر شما مدیر پرخاشگری هستید، تیم شما از شما برداشت خوبی نخواهد داشت. مدیریت با پرخاشگری بسیار زیانبار است. افراد به شما نگاه میکنند سپس در سازمان همان رفتار را انجام میدهند. کارکنان مانند کودکان هستند الگوهای خود را از مدیران انتخاب میکنند و بر اساس عملکرد آنان اقدام میکنند. بنابراین مودب، وقت شناس، وفادار نسبت به شرکت و کار آمد بودن مدیر، الگوی مناسبی برای کارمندان ایجاد میکند و باعث ایجاد سازمانی پویا خواهد شد. 3 سال پیش
رشتهها و جمعیت گروه مدیریت |
---|