چالش ها و محدودیت و نگاه به آینده فلای بک ها
گروه مهندسی برقساخت فلایبکهای کوچیک توی کشور ما وقتی پای شارژر میاد وسط، بیشتر از چیزی که فکر میکنیم داستان داره. مثلا یکی از اولین چالشها همین راندمانه. تو طراحی فلایبک، اگه ترانزیستور قدرت یا دیود خروجی کیفیت خوبی نداشته باشن، تلفات هدایتی و سوئیچینگ میره بالا و راندمان کل سیستم میاد پایین. خب تو بازار داخلی هم بیشتر قطعات یا گرونن یا اصل نیستن، واسه همین خیلی وقتا مجبوری با چیزی کار کنی که خودش منبع دردسر جدیده. یه مشکل دیگه EMI یا همون نویز الکترومغناطیسیه. فلایبک ذاتاً نویز زیادی تولید میکنه و برای شارژرهایی که قراره نزدیک موبایل یا لپتاپ کار کنن، کنترل این نویز خیلی مهمه. ولی خب وقتی فیلترهای EMI با کیفیت یا خازنهای مخصوص Y و X به راحتی پیدا نمیشن، عملاً طراحی سختتر میشه. خیلی وقتا هم به خاطر نبود تجهیزات تست EMC درست و حسابی، نمیتونیم مطمئن بشیم که محصول واقعاً استانداردهای بینالمللی رو پاس میکنه. از نظر ترانس هم چالش داریم. طراحی ترانس فلایبک یه هنر حساب میشه چون باید بین ابعاد کوچیک، تلفات کم و کوپلینگ مناسب تعادل ایجاد کنی. ولی مشکل اینجاست که هستهی فریت مرغوب خیلی سخت گیر میاد. وقتی کیفیت هسته پایین باشه، هم تلفات هیسترزیس زیاد میشه، هم نشت شار زیاد میشه و این یعنی دوباره راندمان پایینتر و گرمای بیشتر. بحث خنککاری هم هست. چون ما دنبال شارژرهای کوچیک و فشرده هستیم، جا برای هیتسینک زیاد نداریم. بنابراین باید طراحی مدار جوری باشه که تلفات ذاتی کم بشه. ولی خب وقتی محدودیت قطعه داری، این به یه چالش جدی تبدیل میشه. از نظر توپولوژی، فلایبک به خاطر سادگی و ارزون بودن انتخاب میشه، ولی واقعیت اینه که برای توانهای بالاتر از حدود ۳۰ وات دیگه به سختی میشه راندمان و EMI رو کنترل کرد. اینجاست که دنیا میره سمت توپولوژیهای مثل فوروارد یا LLC رزونانسی. ولی خب تو کشور ما همین فلایبک کوچیک هم یه جورایی نقطهی شروعه چون زیرساخت و تجربهی کافی واسه طرحهای پیچیدهتر هنوز به اون حد نرسیده. با همهی اینا، یه امید جدی وجود داره: نیاز بازار داخل. هر روز تعداد کاربرایی که دنبال شارژرهای سریعتر و ایمنتر هستن بیشتر میشه. اگه روی بومیسازی نیمههادیهای SiC یا GaN حتی تو مقیاس محدود کار بشه، یا حداقل واردات هدفمند این قطعات راحتتر بشه، یه جهش بزرگ تو طراحی میتونیم داشته باشیم. از طرفی، اگه دانشگاهها پروژههای عملیتری تعریف کنن و صنعت هم جدیتر پای کار بیاد، میشه کمکم شارژرهایی ساخت که حداقل تو بازار داخلی رقابت کنن. راه آسونی نیست، ولی با همهی مشکلاتی که گفتیم، ساخت فلایبکهای کوچیک تو کشور ما هم شدنیه؛ فقط باید هم صبر داشت، هم کار جدی روی قطعه و طراحی انجام داد. 3 ساعت پیش
رشتهها و جمعیت گروه مهندسی برق |
---|